Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

BioInvent erhåller milestone från Roche.

BioInvent meddelar nu på morgonen att partnern Roche inlett en ny klinisk studie (fas Ib-II) i projektet TB-403 (RG7334) på patienter med kolorektalcancer och ovarialcancer. Projektet delas 40/60 med Thrombogenics där uppstarten aktiverar en milstolpsbetalning till BioInvent på 4MEURO. Bioinvent fortsätter därmed att leverera i sina projekt och bekräftar sin starka internationella ställning inom utveckling av antikroppsbaserade läkemedel. För bara ngn vecka sedan offentligjorde man starka data för sitt längst framskridna projekt TB-402, en blodproppshämmare där man påvisar betydligt bättre effekt än de läkemedel i dag som är standardterapi för förebyggande behandling av s k VTE (se blogg;Aktiebloggen - BioInvent: BioInvent levererar mycket starka data. | Redeye.se ). Genom dagens nyhet stärker man nu ytterligare sin finansiella situation med ca 40MSEK och stärker därigenom också sin förhandlingssits där det pågår samtal kring ett par potentiellt mkt stora avtal gällande projekten BI-204 samt TB-402. ...

2017-05-30 13:10 · krax

Tungt att vara kort

Det kan inte ha varit roligt att vara kort i måndags förra veckan. Även om analysen var korrekt, dvs att PIIGS-länderna var på väg upp på “defaultmotorvägen” så fick alla blankare tok-fel. Vem kunde ana att EU-länderna skulle komma överens om att erbjuda 700 miljarder euro tillsammans med ECB & IMF? EU har ju inte lyckats visa enad front inför någonting stort tidigare. Nu visade sig att Frankrikes Sarkozy hotade att lämna euron ifall detta stödpaket inte klubbades. Detta var alltså en dag när mycket stod på spel för Europa. Även storleken på räddningspaketet överraskade. 700 miljarder euro kan man inte argumentera emot. Framförallt inte handla emot. ...

Värmlands 50% uppsida och mail från VD

Jag har mailat Värmlands Finans VD Glenn Renhult ett antal frågor. Nedan är en något förkortad version av mailet och mina reflektioner. Vad kommer Göran Ofsén ha för roll i företaget? Göran Ofsén kommer ha en aktiv roll som bolagets styrelseordförande, och även ansvara för bolagets IR. Göran har en lång och god erfarenheten om aktiemarknaden, och han är även styrelseordförande i listade ITC Fastigheter. Vad är tidsplanen på inlåningsverksamheten? ...

Korrigerad strategi

Sitter vid min stuga och blickar ut mot ett dimmigt hav medan elden sprakar i öppna spisen. På kvällen blir det bastudbad och grillning. Ett utmärkt ställe att sköta sina affärer på och hämta kraft. Jag skulle önska alla i detta avlånga land att ha ett avkopplande ställe att vistas på. I Stockholms förorter finns barn som aldrig i princip ser något annat än betong. Att bara komma bort nån vecka kan nog faktiskt göra en stor skillnad. ...

QEC Q1-rapport

Jag tänkte bara tipsa om att QEC’s Q1 rapport redan finns tillgänglig online, trots att den inte är publicerad på hemsidan ännu (se May 14 - Interim financial statements): http://www.sedar.com/DisplayCompanyDocuments.do?lang=EN&issuerNo=00019364 Där är inga egentliga nyheter, i princip vad som publicerats i den senaste press releasen. Resultat från Gentilly och Fortierville förväntas komma in under Q3 (troligtvis betyder detta i Juli, med St. Edouard som tidsriktmärke) och ledningen hoppas på ca. 2MMcf/d. ...

2017-05-30 13:10 · kek

Ännu ett gasbolag i Kanada - Corridor (analys)

Corridor Resources inc. är ett litet (30anställda) ungt (1995) olje- och gasbolag i New Brunswik (gränsar till Quebec) i östra Canada. Även om gaspriset inte skulle rusa inom det närmaste året så finns här ett stort inslag av högodds-lotteri i aktien vilket kan motivera en liten rolig chanspost som man bara vill ha. Aktien är noterat på Torontobörsen om omsätts i hyggliga mängder (ca 100-250 000 aktier /dag). Potentialen ligger i de mycket stora prospekteringsområden som man licensierat in för att utforska själv eller tillsammans med större partners. Tonvikten hittills ligger på naturgas där man lyckats utveckla ett stort eget fält. Men det finns stora förmodade shalegas förekomster, lättolja samt helt oborrade områden i portföljen. Aktien har sedan lågpunkten i slutet av 2008 tredubblats i värde. Upp till alltime high från mitten av 2007 återstår dock ytterligare en dubbling. Tror man på stigande gaspriser det närmaste året är aktien en av de bästa att investera i. ...

Aldrig så dåligt som man tror

Kommer jag att bli sannspådd. Det här skrev jag nyårsafton 2007 här på Redeye. Chrisis may make 1929 look a walk in the park. Min inställning i dag är dock positiv. Bara regeringar och centralbanker förstår hur farligt läget är, då kan de handla. Det är när politikerna inte förstår lägets allvar eller stoppar huvudet i sanden som man skall vara orolig. Förstår de bara att denna kris måste lösas i dag (och borde ha varit löst redan 2007) genom Adam Smiths osynliga hand och kreativ förstörelse då finns det både hopp och liv. ...

Vad är börsen? Enkelt uttryckt.

Jag har filosoferat lite kring fenomenet börsen. Vad är börsen för något, vad är det för väsen? Tanken är att börsen skall vara ett forum för personer som vill sälja och för personer som vill köpa. Det går att spekulera för en kortare tid, sekunder minuter eller dagar. Det går vidare att investera för framtiden. Vad påverkar detta forum? Köparnas och säljarnas psykologi, köparnas och säljarnas förmåga att spekulera och investera, tillgången av kapital och väder. Människan är ett flockdjur. Det innebär att när en person i flocken vänder åt ett annat håll börjar de andra i gruppen göra det också. Känner den här personen som går åt sitt eget håll till något som övriga gruppmedlemmar inte gör? Har han fått vittring, eller vill han/hon bara göra en skenmanöver? Något som är förhållande vis färskt i minnet är Swedbanks kunder som började köa till bankkontoren för att ta ut sina pengar. Varför? De var rädda för att bli av med dem OM banken gick i konkurs. När grannarna och kollegerna tar ut sina pengar ifrån banken, vad är det då som säger att inte jag också skall göra det? Vågar jag ta risken att inte göra det? Knappast. ...

WeSC - Långsiktig aktieägare eller kvartalskapitalist. Det är frågan!

WeSC är ett varumärkesföretag med rötterna i skateboard- och snowboardkulturen. Bolaget arbetar med design, produktion och försäljning av kläder och accessoarer inom segmentet streetfashion. Ökad försäljning: **Större penetration i befintliga marknader: I flesta marknader har de bara skrapat lite på ytan. Det finns enorma potentialer i flera marknader… hemma i Europa & i USA! **Flera nya marknader på gång..bl.a i Asien..Hongkong, Tokyo mm. **Nya produkter: WeSC kan DESIGN & har ett starkt VARUMÄRKE inom street mode. De kan säkert hitta nya produkter…tex ..skor…kalsonger..keps..mm Själv bor jag i en småstad…t.o.m här har jag börjat märka WeSC tröjor & hörlurar ute på gatorna..a la Peter Lynch :) ...

Kristoffer Hellstrand och hepatit C, AML m.m. och ceplene

Hur många vet att ceplene testats mot Malignt melanma, AML, Hepatits C, Renal cell carinoma, Prostate adenoarcinoma, Sarcoma och Liver metastsis. Hittils har vi bara bevisat det fungerar på AML. Men jag tror K. Hellstrand är mycket sugen på att bevisa det på Hepatit C. Har sätt att Hellstrand har vartit inblandad i en del om Hepatits C den senaste tiden. Bland annat fick han bidrag för studien Immunsuppression vid cancer och kronis virusinfektion- prekliniska och kliniska studier den 14/12-2007 och ska vara klart 2010!! Så här står det i ansökan om projekt sammanfattingen. Projektet omfattar studier av interationer mellan inflammatoriska celler i tumörnära vävnad och avses leda till förbättrade immunterapi vid cancersjukdommar.Vi har tidigare identiferat en mekanism för inaktivering av NK celler och cyotoxiska T celler i inflammatoriska vävnad. Dessa lymfocyttyper som normalt effektivt avdödar främmande celler, undertrycks av närliggande fagocyter. Inhibitionen förklaras av fagotcyters produktion av syreradikaler. Mot bakgrund av desa studier har vi utvärderat en antioxiativ substans, histaminedihydrokloide (HDC) som kommplement till immunstimulerande behandling med interleukin-2 (IL-2). Vid bland annat akut meloisk leukemi (AML). Under den gångna anslagsperioden har vi slutfört en fass III studie vid AML. Som visar att post-konsolideringsbehandlingf med HDC/IL-2 skyddar AML patienter mot recidiv av leukemisjukdom. Ingen tidigare farmakologisk dehandling har kunnat förebygga åtterfall i denna fas av sjukdommen. Därutöver har vi presenterat nya rön avseende immunsystememts roll för behandling och utläkning avokända interationer mellan NK celler och dendritiska celler. Den akuella ansökan omfattar fortsatta studier av molekylära mekanismer för cancer och infektionrelaterade immunsuppression parallelit med kliniska studier vid i första hands AML och kronisk hepatit C. Arbetet förventas kunna leda till förbättrad behandling och förbättrade progostiska redskap vid dessa sjukdommar. Ja våran kära Hellstrand ligger inte på latsidan med att utvärdera sitt livs projekt ceplene. Måste beundra han i över 20års tid har han kämpat med det här. Hade han gjort det lätt för sig hade han gått till ett stort bolag och fått stora resurser och kanse stora pengar. Utan han har sammarbetat med epicept (gamla maxim) som har kronisk brist på pengar och resurser. Vi får men hoppas han får sin belöning om några år och forskar världen förstår hans storhet. Många stora upptäkter gör märkligt av många forskare utan stora resurser. Kanse det är därför små bolag lyckas bättre än stora deras forskare blr lata medan dom andra får kämpa hela tiden med pengar och folk som tycker dom ska ge upp. Dess förinnan ska vi bita på naglarna och se vilken fiancering jack har tänk använda sig av tills vi blir kassaflödes positiva. Häller kan han överaska marknaden med NP-1 avtal. Vi får inte häller glömma bort det kan koma in royalty ochså från våra parter ochså. Spänande tider fram till slutet på Q2 och början på Q3. Ingenting för dom med dåliga nerver. Det är otroligt mycket som kommer att hända den närmsta tiden. Men marknaden ser inte för alla träden (ATM och penga bristen) allt annat bra. ...