Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Gabelli bets big on natural gas..

Mario Gabelli tror liksom Nestor Groppe på kraftigt stigande gaspriser..Gabelli who ? Noted mutual fund manager Mario Gabelli recently bought 800,000 shares of utility National Fuel Gas..NFG är listat på NYSE :NFG..Gabellis bolag GAMCO, förvaltar c:a 26 MDR DOLLAR och han har en mycket positiv syn på naturgasen och dess framtid, liksom Nestor Groppe :) Gabelli anger fem skäl till den senaste investeringen i gasaktiebolaget NFG . 1. NFG is a steady utility.. 2. NFG is also a gas player – with a cost advantage.. 3. Gabelli thinks natural gas prices will revive.. 4. NFG’s gas assets aren’t reflected in the stock price.. 5. There’s unlocked potential.. ...

Naturgas!

Naturgas ser mycket intressant ut för stunden. Dessvärre sjunker Questerre när gasen går upp och det visar inte direkt styrka för aktien..:-/ Dock ser det bättre ut för gasen om det inte är ett falskt utbrott..Finns ett starkt stöd vid 4400 och gasen har konsoliderat mellan 3800-4400 under en tid. Idag ser det ut som att gasen kommer glida upp över motståndet och då ser det mycket bra ut. Köpläge med andra ord för naturgasen. ...

Vad händer i Taurus Energy?

Har ett mindre innehav i Taurus Energy sedan ett bra tag innan, igår sjönk kursen ca 30% utan att någon bolagspecifik fundamenta publicerats. Jag antog att detta var något tillfälligt felaktigt och köpte då på mig en större post precis innan stängning, tidigt imorse gick kursen upp 10% som jag antog och jag sålde då av halva innehavet Kort därefter sjönk kursen från +11% till ca -30%, ( 0,96-0,74 ca) för att 15-20min senare återgå till 0,95. Nu har den precis rasat något till… ...

Det öppnar på rätt sida

Stockholmsbörsen ser ut att inleda tisdagens handel i svagt positivt territorium sedan de amerikanska börserna efter en stark spurt stängde betydligt högre än vid stängning i Stockholm. I Asien har de flesta börserna dock noterats ned under morgonen samtidigt som amerikanska terminer pekar svagt nedåt. Gårdagens handel på USA-börserna präglades av kraftiga fluktuationer. Efter en initial nedgång vände börserna upp under eftermiddagshandeln för att slutligen noteras på plus. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average samt S&P 500 upp 0,1 procent medan Nasdaq Composite steg 0,3 procent. Tidiga nedgångar bland teknikaktier som sedermera vände upp ges som förklaring till återhämtningen. ...

Värmlands-Axier ny analys

Axier släppte under gårdagen 2010-05-17 en uppdaterad analys på Värmlands Finans. Där komenterar man bla emissionen och Q3 rapporten. Man komenterar Q3 rapporten med att den vi en första anblick ser mycket stark ut. Men vid närmare stuider ser den ännu starkare ut….. Mycket i analysen är sådant som vi disskuterat här på Redeye sedan tidigare. Jag tolkar analysen som mycket positiv. Läs själv på: http://www.axier.se/upload/VFS2010m_1274050662.pdf Ha en kanon dag i solen!! ...

Fördjupa dig i en Affärsmodell

Om ni inte har läst mina två första blogginlägg, så rekommenderar jag att ni läser de innan fortsatt läsning: http://www.redeye.se/aktiebloggen/7595/bloggstart-for-en-ung-investerare http://www.redeye.se/aktiebloggen/7636/dbm-en-dynamisk-affarsmodell Idag tänkte jag återvända till min affärsmodell (DBM). Jag tänker beskriva delar ur affärsmodellen, såsom Affärsidén, grundläggande Mål och Vision samt en del Nyckelstrategier. Är det någonting som beskrivs otydligt eller så, så ställ gärna en fråga. Vi börjar med Affärsidén. Affärsidén är att investera i företag baserat på fundamental analys och att genom kompletterande teknisk analys samt kontinuerligt utvecklingsarbete skapa ett substantiellt och långsiktigt mervärde i form av ökat kapital och ökad kunskap. För en del kanske Affärsidén upplevs som lite diffus och otydligt, men för mig är Affärsidén själva kärnan i mitt dagliga arbete – allt jag gör skall rymmas inom denna idé. Den fundamentala analysen lägger alltid grunden till en investering. Jag ska till exempel tro på bolaget och dess ledning samt större aktieägare. Jag ska förstå hur bolaget tjänar pengar och förstå bolagets affärsidé osv. Får jag inte investera i ett företag enligt den fundamentala analysmodellen (FAM), så får jag inte heller spekulera i aktiens utveckling genom teknisk analys. Detta innebär alltså att jag tycker fundamental analys är viktigare i ett långtsiktigt perspektiv. Den tekniska analysen är dock ett oerhört effektivt och användbart verktyg när den hanteras rätt. Sedan jag började med företagsinvesteringar och aktietrading, så är det tradingen i de fundamentalt utvalda bolagen som har genererat absolut bäst avkastning. Detta är givetvis oerhört intressant och det är någonting som jag kommer återkomma till. ...

Belåning.

Jag har funderat på möjligheten att belåna sin portfölj för att öka avkastningen. Det finns de som gör det och de som inte gör det på grund av den förhöjda risken. När man belånar sin portfölj tillför man kapital. Det är pengar som inte är ens egna och sedan föreligger också faktumet att dessa för eller senare måste återgäldas. “Bara ett bra insidertips skulle få mig att belåna” Kort sammanfattat, går det bra med belåning så går de riktigt bra och går det mindre bra så går det riktigt dåligt. Det är Mats O Sundqvist jag har i bakhuvudet när jag skriver att det kan gå riktigt dåligt. En man, en uppgång och en nedgång. Ruinerad. Personligen skulle jag säga att belåning är en strategi som beror helt och hållet på vad man själv har för mål med sina investeringar. Är det ett case där man är villig att ta en högre risk så tycker jag det är bra att möjligheten finns. Risk är också något som förtjänar ett inlägg för sig men är något som alla, såväl investerare som spekulerare, berörs av och som måste hanteras innan man går in i något. ...

Dags att plocka upp Mineral Invest!

För en tid sedan gjordes det en intervju med VD för det nya mineralhandels/gruvföretaget Mineral Invest International. Sedan dess har det varit ömsom vatten, ömsom vin. Främst är det kommunikationen som har varit bristfällig och man underskattade även en del av de svårigheter man kan råka ut för på den Afrikanska kontinenten. Den senaste tiden har det dock skett en rejäl uppryckning och information ges nu kontinuerligt till marknaden och handelsvolymerna har börjat öka kraftigt! Man har gjort en ändring i strategi vad gäller handel med malm och man har då gått över till att handla med Tantal- och Tennmalm i stället för guld. Marginalerna är här väsentligt mycket högre och säkerhetsrisken väldigt mycket mindre eftersom tantal och tenn inte är stöldbegärligt på samma sätt. ...

Tuff start i Stockholm

Stockholmsbörsen ser ut att ta vid där föregående veckas handel avslutades, med nedgång. Press kommer ifrån breda nedgångar i Asien under morgonen samt negativa amerikanska terminer. De amerikanska börserna föll under fredagens handel. Press kom främst ifrån fortsatt oro kring de europeiska finanserna och spekulationer om att räddningspaketet kommer att leda till ytterligare åtstramningar inom EU-området. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 1,5 procent medan S&P 500 och Nasdaq Composite sjönk 1,9 respektive 2,0 procent. ...

Epicept - Insider stoppad

En långhelg har blivit passerad och responsen på min tidigare blogg blev enorm. I bloggen belös jag förhållandet mellan vilka patient grupper som erhåller ASCT och i vilken patientgrupp Ceplene verkar bäst. I bägge fallen rör det sig om patienter under 60 år, något som jag senare under dagen fick bekräftat i mail korrespondens med professor Kristoffer Hellstrand. “Hej! Jag antar att din fråga berör hur stor andel av AML-patienter som får allogen transplantation (med donator). Mitt intryck är att allogen transplantation är något vanligare i Sverige än i andra europeiska länder, där andelen allo-transplanterade AML-patienter brukar anges till 15-20%. Men några exakta siffror har jag tyvärr inte.” ...