Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Svag inledning

Stockholmsbörsen väntas öppna nedåt på fredagen efter att USA-börserna noterats ned efter stängning i Stockholm igår. Även de asiatiska börserna har noterats ned nu under morgonen. De amerikanska börserna backade kraftigt under torsdagen. Press kom från fortsatt oro över den europeiska makroekonomiska situationen samt spekulationer kring nya finansiella regleringar. Dow Jones Industrial Average slutade ned 3,6 procent, breda S&P 500 tappade 3,9 procent medan Nasdaq Composite backade 4,1 procent. Under torsdagen inkom amerikansk statistik som visade att antalet nyanmälda sökande av arbetslöshetsunderstöd i USA vecka 19 hade stigit med 25 000 personer, till 471 000 sökande. Analytikerna hade räknat med 440 000 sökande. ...

Ture Tratt on tour again

Ture skall till sydliga nejder. Törs vi gissa på Thailand. Jag avundas honom som skall ner till detta underbara land. Jag har dock ett litet uppdrag till honom. Skulle Ture vid lämpligt tillfälle rapportera till Redeye var bahten står i förhållande till den svenska. I nutid och för tre år sedan. När krisen bröt ut. Jag skulle bli förvånad om bahten inte fortfarande har en uppgång på tjugo procent gentemot den svenska. Eller tvärtom om man så vill. ...

Snart kommer uppgången...

Nu när börsen svajar som den gör kan det vara svårt att vara posetiv till en börs uppgång. Men jag har noterat att samma analytiker kår som tidigare varnade för en kraftig nergång och nu vänt kappan och säger att börsen lutar åt så snart oroligheterna har vänt att stiga rätt hyvsat framöver pga att p/e talen har fallit men inte vinstförväntningarna. Läs Placera.nu hemsida om uppgång. Jag har ju tidigare skrivit att svensk ekonomi kommer gå starkt i sommar, nu när jag ser denna månadens utveckling blir man lite mörkrädd och undrar hur skall detta gå, men när man tittar på rent historiskt låg vi på samma nivåer i februari även om vissa aktier har slaktats mer än då. ...

Guideline kommer med rapport.

På måndag 24 maj är det dags för Guidline att presentera hur årets första kvartal har gått. Det finns en hel del att se fram emot ser det ut som! Förra året var väldigt starkt trots en kraftigt vikande konjunktur, något som borde ha kunnat drabba Guidelines försäljning av markradar system, men som inte gjorde det. I stället visade man på större efterfrågan än någonsin och man har börjat öppna upp nya kontor world wide för att lättare kunna nå ut till kunderna. ...

Börsens billigaste bolag? Vart tog analytikerna vägen?

Ursäkta men jag kan inte låta bli att vidarebefordra signaturen “marcalens” välformulerade inlägg om en av mina favoriter Balder … tror inte han misstycker: “Helt otroligt att man är den enda som skriver på VCW om Balder. Balder lämnar en fenomenal rapport för Q1 och uppmärksamheten blir följande: 0 inlägg på Avanza, 0 inlägg på DI samt mitt 1 inlägg på VCW. Bolaget har ett eget kapital om 145 kronor per aktie, har ett undervärde på sina derivat om 458 mkr motsvarande 18 kronor per aktie som kommer att återföras bolaget under de kommande åren, har genomfört fastighetsförsäljningar motsvarande en försäljningspremie överstigande bokfört värde med 12 %, samt har en rullande intjäningsförmåga på förvaltningsresultat om 19.35 kronor per aktie och år. Det skall påpekas att bolaget i realiteten inte betalar en enda krona i skatt på sitt förvaltningsresultat. Därtill äger bolaget 1.6 % av sina egna aktier. Man överväger därtill utgivandet av preferensaktier som i liknande bolag som Sagax och Corem fått värderingen att explodera. Den tillgängliga likviditeten har ökat från 93 mkr till 651 mkr. Samtidigt har på makronivå EU och IMF tagit radikala steg för att säkra upp kreditvärdigheten för hela euro- och i förlängningen EU-området. Vidare genomför Balder små men ytterst lönsamma investeringar inom vindkraftssektorn. ...

Malka Oil, numera PetroGrand kallar till årsstämma

Då var det så dags för den fula ankungen att ömsa skinn till en vacker (?) svan. Malka Oil blir PetroGrand och vi får hoppas att det nya namnet även bidrar till storslagna affärer! Affärsplanen är mycket imponerande vilket jag skall kommentera i en blogg så småningom. I kväll kom dock kallelsen till årsstämman: http://cws.huginonline.com/P/138739/PR/201005/1417794_2.html Valda delar: Punkt 16 - Beslut om a) ändring av bolagsordningen och b) sammanläggning av aktier ...

Oxigene, spekulativt men intressant.

Oxigene är i ett intressant läge nu där närstående rapporter av data från ett par mycket lovande cancerprojekt balanseras mot en ansträng finansiell situation. Bolagets börsvärde i förhållande till möjligheterna för bolagets projekt börjar dock nu se extremt lågt ut enligt min mening och det finns nog orsak att vara uppmärksam. MAN HAR i pipeline ett par mkt lovande läkemedelskandidater inom cancer där Zybrestat befinner sig en fas III prövning samt i tre fas II studier inom olika indkationer. Bolagets kandidat OX-4503 befinner sig i två st fas i prövningar. ...

2017-05-30 13:11 · krax

Topotarget, övertygande presentation och intressant kommande nyhetsflöde.

Det är en mycket övertygande presentation som görs av Topotargets VD Francois Martelet under dagen vid småbolagsdagarna. Tyngdpunkten i presentationen ligger givetvis i bolagets främsta molekyl Belinostat som befinner sig i ett stort antal kliniska prövningar i fas I -III. Martelet betonar vid flera tillfällen att bolaget i Belinostat har den bästa HDAC-hämmaren i klassen ur ett flertal synvinklar; #Säkerhetsprofilen #Kombinationsmöjligheterna som ett resultat av säkerhetsprofilen men också där en man kan notera ett antal andra synergieffekter i ex tidigare platinaresistenta cancerceller ...

2017-05-30 13:11 · krax

En hausseblogg om miljöteknikundret

Jag fick sån ångest av min senaste baisseblogg om EpiCept att jag känner mig tvungen att göra en kappvändning och skriva en hausseblogg. Jag kan dock inte skriva om EpiCept igen, så jag väljer att författa lite om Opcon, som ekonomijournalisterna jagade med blåslampa under tiden som acceptansperioden pågick för det misslyckade budet på Tricorona. När det snackas Opcon så snackas det i synnerhet Powerbox, vilket är fullt naturligt då den containerstora trollerilådan har en extremt stor marknadspotential inom ett flertal områden. Det finns dock fler produkter som Opcon sitter på med riktigt hygglig potential som kanske fallit lite i glömska i skymundan av den fantastiska powerboxen. ...

The Essential Buffet

Ovanstående rubik är titeln på Robert G. Hagstroms underbara bok om Warren Buffet. Jag citerar följande ur boken: Phil Fischer (lika mycket avörande för Warren Buffets aktieköp som hans lärare Graham) trodde för att bli en framgångsrik investerare, så behövde man endast göra några få saker rätt. En var att investera endast i bolag som var inom en ens egen cirkel av kompetens. Fischer sade att hans tidigare misstag var att handla “över kompentensens gränser”. ...