Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Naken blankning - ett klarläggande

Blankning innebär att aktier som inte innehas säljs i hopp om att kunna köpas vid en senare tidpunkt till ett lägre pris. För att kunna leverera de sålda aktierna lånas sådana, mot en avgift via en bank, av långsiktiga investerare som till exempel en pensions- eller aktiefond. Så kallad naken blankning innebär att aktier säljs utan att först lånas. I Sverige är blankning av alla aktier tillåten och naken blankning är tillåten under handelsdagen. ...

Formpipe billig kring 18 kr?

Formpipe borde kunna prestera runt 2 kr i vinst per aktie i år, 0,44 under Q1 lovar gott. En kurs på 18 kr ger då ett p/e på 9 för i år, vilket blir oförskämt lågt. Tillväxten har inte varit så stark som jag trodde men det beror främst på partnersatsningen samt att de formpipe ondemand gör att intäkterna är låga intialt men över tid skall vara desamma. Det gör att tillväxten blir lite lägre en vad de flesta av oss förutspått men i annat fall hade den varit 15 % drygt. På det hela taget tycker jag det ändå alltså ser starkt ut. ...

Varför vi ska vara rädda

### Introduktion ### Låt mig börja med en fråga. Vad är det som alla stora nationer haft gemensamt? Jo de är byggda på slavar. Även om folk kanske i teorin har varit fria människor så har realiteten varit en annan. För när man inte längre blev piskad och slagen för att stanna på sin arbetsplats, så gick det nog upp för många illa kvickt att man av ekonomiska skäl trotts allt inte hade så mycket att välja på. ...

OMXS30 tillbaka vid februaribotten

Nästa dagsetapp i den pågående CFD-tävlingen, den som löper under onsdagen, gäller det att handla index. Sverige30 heter CFD du ska handla och faktum är att den kan du handla från kl 24.00 på tisdagen och hela dygnet. Och läget är minst sagt intressant efter de senaste dagarnas turbulens. OMXS30-index föll i går kraftigt och nådde nästan ned till årets lägsta noteringar vid 920. Det var vid 920 som index i mitten på februari inledde sin klättring till toppen vid 1070. ...

Dags för rekyl?

Orderingången i EU området visar på klart stigande trend med uppgångar som slår analytiker förväntningar med 2,5 procent. Detta var dock för mars månad vilket är innan den nya oron brutit ut. Med svagare valuta kommer orderingången öka ytterligare, detta gäller både Sverige och EU även om inhemsk konsumtion kommer vara svagare. P.s bäst var Grekland med en ökning på 11 procent. Att vissa EU länder kommer ha en tuff tid framför sig är klart. Tyskland däremot kommer gå klart stärkt ur denna krisen medan, Zonen som helhet vinner långsiktigt på att tyglarna stramas åt. ...

C21 äger blodtrycksmöte?

Programmet för ESH:s (europeiska hypertoni sällskapets) kommande kongress i Oslo i juni finns nu tillgängligt på nätet. ESH är världens största kongress för blodtrycksforskning. Vad som dyker upp här har stora möjligheter att inom de kommande åren påverka en av världens största läkemedelsmarknader, blodtrycksänkande läkemedel. En sökning i programmet visar att Vicore pharmas substans C21 figurerar i 3 (!) separata presentationer med nya data. Samarbetet mellan Vicore Pharma och Charitet- Universitet i Berlin verkar vara väldigt fruktbart. Dessutom har dr Unger (ledare för forskningsgruppen) en egen presentation med namnet ”new therapies for hypertension ” som dyker upp när man söker på compound 21, räkna med att c21 är med här!! ...

2017-05-30 13:22 · yak

Aktie tips - Quetzal Energy

Hej alla på Redeye! Jag är tämligen ny här, men har vart en passiv medlem i form av läsare ett tag nu. Då jag har ett visst intresse och nyfikenhet av energibolag i smallcap tänkte jag testa att dela med mig av diverse intressanta bolag allt eftersom jag stöter dem. Min första rekommendation blir bolaget Quetzal Energy. Jag har tidigare tipsat om detta bolag via diverse kanaler (bs, hegnar) men insåg snabbt att det är lätt att försvinna i vimlet där tyvärr. ...

Pressat inledningsvis

De amerikanska börserna tappade rejält under sluthandeln igår samtidigt som de asiatiska börserna har noterats ned under natten. Press kommer även från ledande amerikanska terminer på minus. Sammantaget tyder detta på en dyster start. De amerikanska börserna pressades under gårdagen av fortsatt osäkerhet kring den globala ekonomiska återhämtningen och skuldkrisen i Europa. Dow Jones Industrial Average sjönk 1,2 procent och breda S&P 500 backade 1,3 procent. Tekniktunga Nasdaq noterades ned 0,7 procent. Oljepriset noterades under måndagen upp och vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 70,49 dollar. Bland svenska aktier i USA noterades Ericsson 0,20 kronor lägre än vid Stockholmbörsens stängning. Det var skakigt på Asienbörserna i natt i spåren av oroligheter i Nordkorea. MSCI Asia Pacific har backat med hela 3,1 procent till den lägsta nivån sedan 30 juli förra året. I Tokyo har Nikkei tappat 2,9 procent. Under dagen väntas rapporter från Black Earth Farming (kl 8.00), Intellecta (kl 15.00) och Sectra (kl 8.30). Vidare anordnar Saab en kapitalmarknadsdag. Under morgonen meddelas att Macquarie Equities Research har höjt sin rekommendationen för Nordea till outperform från tidigare neutral. Analyshuset höjer samtidigt sin riktkursen till 75 kronor från tidigare 70 kronor. Macquarie Equities Research skruvar även upp sin riktkurs för SEB till 57 kronor från tidigare 55 kronor. Rekommendationen är outperform. Några hållpunkter på dagens makroagenda är amerikanska S&P/Case-Shiller husprisindex (kl 15.00), hushållens konfidensindikator (kl 16.00) och FHFA husprisindex (kl 16.00). ...

Epicept - Vita lögnen (uppd.)

Efter mycket diskussioner berörande min blogg “Epicept - Den vita lögnen?” beslutade jag mig för att gräva ytterligare i frågan om vad EMEA’s rekomendationer har för inverkan på en framtida Ceplene försäljning. Jag beslutade mig för att kontakta prof. Kristoffer Hellstrand med frågor. Den första frågan jag ställde var: Hur många stamcells transplantationer görs i sverige på patienter drabbade av AML? - Jag antar att din fråga berör hur stor andel av AML-patienter som får allogen transplantation (med donator). Mitt intryck är att allogen transplantation är något vanligare i Sverige än i andra europeiska länder, där andelen allo-transplanterade AML-patienter brukar anges till 15-20%. Men några exakta siffror har jag tyvärr inte. ...

Överreaktion?

AarhusKarlshamn visade i fredags en rapport som många tyckte var svag även om den medförde mycket positivt i min mening. Rörelseresultatet uppgick till 178 Mkr (157), en ökning med 13 % från ett 2009 som kan klassificeras som ett relativt lyckat år Samtidigt som kassaflödet ökade brutalt, det uppgick till 315 Mkr mot föregående års motsvarande kvartals 22. Det negativa var att omsättningen sjönk med 17 % från 4233 Mkr (Q1 2009) till 3510. Men det finns saker som jag tycker överväger en minskad omsättning: ...