Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

HQ Bank - vad händer?!!

Jag noterade under den så kallade greklandskrisen att HQ var en av de stora “säljpressarna”. Jag kunde inte för mitt liv förstå hur man tänkte när man dumpade prima värdepapper som man så uppenbart satt hårt inne i. Nu visar det sig att det faktiskt var fråga om tanklöst säljande, i och med att besluten överlåtits till datorer. :) Vilken normal trader av kött och blod som helst inser att datorer inte kan dra de slutsatser som behövs för att lyckas på börsen. ...

Finns det en edge?

Hej alla börsvänner! Jag vill passa på att ge ett stort grattis till Joar som vunnit guldetappen i CFD-tävlingen, 11ggr värdet! Det är en otrolig utveckling på två dagar! Hoppas verkligen att det fortsätter lika spännande! Jag kan erkänna att jag oftast vill kunna göra nogranna analyser och strikt köra på fundamenta då jag investerar i diverse bolag. Tålamod är en dygd och min bild av vad man verkligen tjänar pengar på i längden! ...

Tillfällig vändning för EUR/USD?

Nästa dagsetapp i den pågående CFD-tävlingen, den som löper under torsdagen, gäller det att handla valuta, EUR/USD närmare bestämt. Du kan handla från kl 24.00 på onsdagen och hela dygnet. Förbered dig på tvära kast! EUR/USD befinner sig i en långsiktigt fallande trend. Den potentiella stödnivån vid 1,25 måste nu anses bruten, vilket öppnar upp för fortsatta nedgångar till intervallet 1,15 – 1,20. På kort sikt är dock EUR/USD översålt och en motreaktion är sannolik de närmaste dagarna. 1,22, där EUR/USD bottnade den 18 maj framstår som närmaste stödnivån och en rekyl upp bör kunna nå åtminstone 1,27. I morgondagens tävling föreslås strategin att köpa EUR/USD så länge som valutacrossen håller sig över 1,22. Lycka till med affärerna! ...

Guld-vinnaren och tiodubblaren

Vi kontaktade CFD-ledaren och tillika Guld-tävlingsvinnaren ”gnesta”. Denne har tiofaldigat insatsen på endast två dagar i CFD-tävlingen. Det är sonen i huset Joar Hägerstrand som har ”rattat” detta konto med hjälp från pappa Lars Karlsson. Faktum är att tre av familjemedlemmarna ligger på förstaplats, andraplats och femteplats i tävlingen. Förutom pappan (som ligger femma, ”CarlBarks”) så har även frun Malin Hägerstrand ett konto, nämligen ”KvastHilda”. Pappa Lars Karlsson gav Joar (som idag är 18 år gammal) ett oemotståndligt förslag för drygt två år sedan. Om Joar skulle investerade sina intjänade pengar i aktier som sonen hade tjänat ihop på jultidningar, så skulle pappa stå för eventuella förluster och sonen få eventuella vinster. Runt 10 000 kr satsades vid börsnoteringen av Black Earth Farming som dubblades i kurs strax därefter. Sonen sålde aktierna och hade därmed fått en rejäl bonus på sitt jultidningsjobb. ...

Gas

Läste igår på dagens industri lite intressant fakta angående gas som drivmedel i bilar: http://di.se/Artiklar/2010/5/25/207575/Kronika-Att-skrota-etanolen-riskerar-bli-mycket-dyrt-misstag/?sr=6&tr=272601&rlt=0 Enligt denna artikel ser det kanske inte så värst optimistiskt ut med gasbilar trotts allt. Samtidigt känns det som att vi är inne i en enorm gas-hype. Gas ses av fler och fler som framtidens drivmedel. Frågan är bara denna: Om alla stora aktörer nu börjar pumpa ut gas samtidigt, kommer då verkligen priset att öka? Och efterfrågan finns ju inte på riktigt ännu… ...

Twitter Away!

Det finns nu massor av sätt att kommunicera på nuförtiden och de flesta har jag provat. Jag har daglig kontakt med “meningsfränder” via mail, telefon, SMS och börschattar. Facebook har jag slopat helt och hållet för att jag aldrig skulle hinna, har dock en inloggning enbart för att kunna söka information på Facebook. Men Twitter har aldrig blivit av att jag provat. På onsdag är det årsstämma i Guideline och jag hade tänkt vara på plats. Då ska det bli Twitterpremiär från stämman ;-) Lite korta kärnfulla meddelanden i realtid direkt från mobilen hade jag tänkt mig. Nu är jag väl säkerligen inte den första twittrare som twittrat från stämmor men för mig är det nytt i alla fall. Stämman är onsdagen den 2:a juni kl 14.00. Är ni twittrare själva så kan ni följa realglepar på Twitter. Annars ser man mina tweets på http://twitter.com/realglepar ...

The Gas monkey

American Power Act - APA - Jag har ju talat mig varm för naturgasen och dess framtid i flera bloggar sedan sommaren 2009. Det är kanske inte dom snabbaste pengarna man gör i satsningen på diverse naturgasaktier, men i det längre loppet så tror jag det blir Jackpot ala Microsoft.. Det var många som inte trodde på en dator och internet i var mans hem i begynnelsen, och då tänker jag osökt på den förra socialdemokratiske ministern Ines Uusmans uttalande 1996 att “Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet..Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för ? Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad.. He he :) SVD 1996..Har hon fått äta upp det många gånger tro ?? Uusman fick sedermera ett toppjobb efter sin politiska karriär på Boverket.. ...

Positiv inledning

Stockholmsbörsen ser ut att inleda onsdagen i positivt territorium efter att USA-börserna gått upp efter stängning i Stockholm igår. Stöd kommer även från de asiatiska börserna som har noterats upp nu under morgonen samt ledande amerikanska terminer på plus. De amerikanska börserna backade kraftigt under större delen av gårdagens handelssession men återhämtade sig rejält under de två sista handelstimmarna. Stöd kom främst från tekniska faktorer och positiv makrostatistik. Dow Jones Industrial Average slutade ned 0,2 procent, breda S&P 500 var oförändrad medan Nasdaq Composite backade 0,1 procent. ...

Feedback på min analysmall.

Tja. Rätt ny inom investeringar men har försökt få ihop någon form av analysmall som jag tänkt att jag ska gå igenom innan jag invester i ett bolag. Så tänkte bara om man kunde få lite kritik/feedback eller om man kanske ska skrota hela skiten. Detta gäller alltså långsiktiga investeringar, minst 5 år men förmodligen väldigt mycket längre… ___ Mallen: Börja med att läsa de 5 senaste årsredovisningarna. www.redeye.se, Läs igenom alla bloggar och analyser som skrivits om bolaget. ...

En sväng uppåt!

Hej! Skrev ett litet inlägg på min senaste blogg till S.M. Skrev att jag under eftermiddagen åter gick in i Questerre..Sen tidigare sitter jag som bekant på guldfutures som går mycket bra i dessa tider.. Har försökt ta position i naturgasen, men det är väldigt svårt att komma rätt i positionen. Fundamentalt är den undervärderad, men den konsoliderar mellan 3.800-4.400. Ska bli intressant att följa priset..Räknar med att ta en position i naturgasen igen. Avvaktar lagerrapporten.. ...