Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tack Redeye:are

God Morgon och TACK RedEyare Detta blir mitt premiär inlägg på Redeye. Har läst div analyser och bloggar här under en längre tid men icke plitat ner något själv. Måste säga att det är mycket bra kvalité på skribenterna här mot tex Dagens industris börssnack. Har mer förtroende för duktiga författare här på Redeye än alla dessa analytiker. Min plan har varit att hitta duktiga personer och efter att gjort lite egen forskning följa deras råd. Hittar man bra folk med bra pejl på läget så har man mycket gratis. ...

Ture åter i paradiset

Så var man tillbaka i solstolen igen någonstans i Asien efter att ha varit hemma under rapportperioden och ätit upp sig på husmanskost… Man har längtat tillbaka till livet här med fint klimat och underbara människor och nu när dessutom börsen verkar ha stabiliserats så kan det inte bli bättre. Utsikten från solstolen är underbart vacker både ut över havet men också i solstolen bredvid…;-) För att inte riskera få skörbjugg växlar jag numera om mellan Singhan och gintonic…;-) ...

Små rörelser inledningsvis

Stockholmsbörsen ser ut att inleda svagt nedåt då USA-börserna tappat mark efter gårdagens stängning i Stockholm. Å andra sidan pekar ledande amerikanska terminer på en mindre uppgång samtidigt som börserna i Asien är på plus. USA-börserna inledde på plus men tappade fart mot slutet av dagen och stängde på minus. Bakom nedgången låg primärt en kraftig försvagning av euron. Dow Jones Industrial Average slutade ned 0,7 procent, breda S&P 500 tappade 0,6 procent och Nasdaq Composite backade 0,7 procent. ...

Osäkerhet och misstanken om nedgång.

Danske Bank skriver att börsen är “översåld” i det korta perspektivet. Jag skulle nog också säga att det finns möjlighet för en del korta (?) trades dock är jag riktigt osäker på om vi verkligen får se en begynnande uppgång eller om vi skall ned lite till. Jag skulle nog snarare säga att vi lär få en double-dip baserat på att börsen och industrin är två olika saker. Förklaring? Börsen som är av subjektiv karaktär består till viss del av förväntansvärden. Ett bolag är kanske värderat till 80 kr / aktien, men börskursen ligger över 80 kr. (Sedan kan man ju diskutera huruvida börsen är pessimistisk eller inte när det kommer till investment bolagens värderingar, se. Kinnevik och Investor). ...

VÄRMLANDS FINANS-UPDATE

Emissionen Värmlands Finans har nu slutfört sammanräkningen av nyemissionen av konvertibler. Bolaget tillförs 4,4 Mkr efter emissionskostnader om 0,3 Mkr. Konverteringskursen är 6,90 kronor. Emissionens teckningsgrad uppgår cirka 23 % av det totala emissionsbeloppet. Teckningsgraden blev som vi anade låg. För oss befintliga aktieägare som var emot en emission från början är resultatet dock bra. Det innebär ett ordentligt tillskott av kapital med en liten framtida utspädning. Jag med fler anser att det är bättre att få in kapital från den blivande inlåningsverksamheten och på så sätt öka kapitalbasen utan att det tillkommer fler aktier att sprida vinsterna på. Nu har bolaget gott om kapital tills inlåningen startar. ...

Som om ingenting hänt

Curt G. Olsson var föregångare till Annika Falkenstam. Han var chef för SEB under senare 80-tal och början av 90-talet. Han var chef för SEB innan bankkrisen på 90-talet och efter. Han vägrade avgå och familjen Wallenberg krävde det inte. Han var orsaken till krisen. Han ville inte avgå för nu hade han en skyldighet att rädda upp situationen. Han avgick först när banken efter statliga garantier var på toppen igen. ...

HQ Bank - Tradingkatastrofen

HQ Bank tvingas stänga sina tradingpositioner efter en förlust på 200 miljoner kronor. Hur kunde det dystra resultatet uppkomma i en riskmedveten firma? Tradingavdelningen har gått med förlust under de tre senaste kvartalen, så det är inte något som hände på en natt, även om aktieägarna nog kan uppfatta det på det sättet. En sökning på nätet ger några ledtrådar, till vad som kan ha inträffat, men samtidigt skapas även frågetecken. ...

En bloggares första plikt

En bloggares första plikt är att bli läst. Men man skriver också för sig själv för att efteråt rent historiskt ha sett om man hade rätt eller hur fel man hade. Det är lätt att rationalisera och försköna de åsikter man en gång hade. Har man skrivit ned sina analyser och aktietips i en blogg, så kommer förr eller senare FACIT. Det finns dom som säger att om en person säger att han alltid har rätt i alla sammahang, då skall ha tillrådas att syssla med aktier. Då blir han varse att han inte alltid har rätt. Den som sysslar med aktiehandel blir väl varse om att han eller hon inte ens 50 procent av gångerna har rätt. ...

John Hofmeister

Vem är han? John Hofmeister was named President of Houston based Shell Oil Company in March 2005. In this position, he heads the US Country Leadership Team, which includes the leaders of all Shell businesses operating in the U.S. Mr. Hofmeister became President after serving as Group Human Resource Director of the Shell Group, based in The Hague, The Netherlands. Lite klipp och klistra där..:-) Om jag inte minns helt fel så avgick han 2008..Har sett han på CNBC och andra nyhetskanaler där han ses som expert.. ...

Den största risken med att investera i smallcap/förhoppningsbolag

Har sett det flertalet gånger nu. Risken för feltolkningar, frustration och besvikelse hos “investerare” (även kallade småsparare). Risken för att tafat och riktigt dålig kommunikation skapar ringar på vattnet, via dessa “investerare” på aktieforum. Kommunikation är idag A och O, för alla noterade bolag, små som stora. Men så mycket viktigare för små bolag som faktiskt lever på investares tilltro till deras produkt/affärsidé, tills det nått marknadsgenombrott Jag hävdar att risken för att bli feltolkad och missgynnad (via aktieforum och dåliga hobbyanalytiker) är större, än att själva produkten/affärsidén är dålig. ...