Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Varför räntan inte kommer stiga till 15 % Staffan Kjellin

Och varför hus (bla) ej kommer straffas lika hårt om den gör det. Vad är det som bestämmer hur hög ränta vi egentligen har? Historiskt har ju räntan varit på en hel del olika områden 15 % 5 % 1 %. En del av det kallas “inflation” prisstegring. En vedertagen teori är att räntenivån i samhället motsvarar trendtillväxten (bnp tillväxt) + förväntad prisökning (inflation) Riksbankens mål om 2 % har för det mesta upprätthållts, och jag ser inte varför man skulle släppa detta mål. Senaste prognosen visade på 3 % ökning och lägger vi därtill prisökningar om 2 % har vi en ränta kring 5 %. Långt från 15 %. ...

Borevind och misslyckandet.

För några år sedan investerade jag i investmentbolaget Borevind. Företaget fokuserade på placeringar inom diverse olika energikällor, och jag måste säga att det såg riktigt intressant och lovande ut. Företaget gick massivt in branschen för solcellspaneler och i olika vindparksprojekt. Aktien kostade 24 kronor i mitten på 2007, och deras investeringar såg fortfarande intressanta ut. Sedan började det sakta men säkert falla nedåt och i dag kostar den 0,64 kronor. En av förklaringarna är att marknaden för solcellspaneler drabbades hårt av inträdande lågkonjunkturen. ...

Vad alla vet!

1) alla vet i dag att Sverige står starkast ekonomiskt i Europa. 2) alla vet att räntorna kommer att gå upp till sju procent och kanske till och med till 12 - 15 procent som 1980-talet. 3) alla vet att Sverige tjänat på att ej ha euro. 4) alla vet att bostadsrätterna i Stockholms city kommer att gå ned med 20 - 50 procent. Men det finns en bristande överenskommelse om vad alla vet och vad det verkliga läget är. ...

bear eller bull market ?

S&P 500 har vänt upp efter varit under 1040, och det finns två sidor att se på detta antingen så fortsätter vi upp nu mot nya höjder eftersom ekonomin i usa är så bra nu enligt många analytiker(dom flesta i usa),eller så ställer man sig på andra sidan Tex., Peter schiffs som har en helt motsatt syn på ekonomin i usa. Det är inte lätt att välja, med Peter schiffs syn så ser det ut som vi går mot en större katastrof och med den andra sidan så är allt bara positivt och det finns inga problem som inte går att lösa. Som det ser ut så står det och väger nu och det kan mycket väl bli en ny trend upp som kommer att vara under sommarn, för att i höst vända ner igen när alla eu paket och miljarderna som lagts in i den amerikanska ekonomin börjar sluta att ha effekt, och visa sig att det mesta har bara varit konstgjord andning. 1090 är en nivå vi skall passera och ligga stadigt över för att få en upp trend bekräftad. 1044 är den nivån som bekräftar ner gång, så länge vi ligger i mellan dessa nivåer så är det bara vänta och se var vi tar vägen. ...

Doro-intervju och portföljuppdatering

Så var då fredagskvällens korplagsmatch spelad. Tyvärr, blev det förlust och fy vad det märks väl att man inte är 18 längre. Noll bollkontroll och spyfärdig efter en 10-meters rusch. Men det kan jag ta en vecka som denna då porföljen nådde YTH (Y= YEAR). Snart är det ju VM också, äntligen! Kan heller inte låta bli att säga ”vad var det jag sa” till polarna om Sveriges chanser i eurovisionsschlagern. Vi har ju ingen koll på vilka låtar som fungerar i Europa. Anna Bergendahl gjorde vad hon kunde men låten höll tyvärr inte måttet. Naturligtvis skulle Fakiren eller ”Manboy, manboy” gått vidare i år och ”Snälla snälla snälla” förra året. Nu till DORO-intervjun med IR-ansvarig Annete Boren. Ett av mina favoritbolag som Kim Dahlström skrivit mycket och bra om. Jag skickade ett mail til VD som vidarbefodrade till Annete. Frågorna skickades eftersom jag tycker att det finns så mycket högre potential för dera telefoner, men jag har nog för dåligt tålamod ibland. Det framkom inget spektakulärt men stärker ändå min tro på att potentialen är mycket hög och att det kommer ramla in fler försäljningsavtal. Tänk om de kunde få ut telefonerna till en detaljhandelskedja som har butiker i Florida, amerikanarnas pensionärsmecka nummer 1! (se fråga 4) . 1.Är det några nya försäljnigsavtal på ingående och i vilka länder?Tyvärr kan vi inte lämna ut denna typ av information. ...

Skuldkrisen fortsätter

Regnvädret sveper över Bjärehalvön i nordvästra Skåne. Landskapet ser väldigt grönt ut. Ungefär som på Irland. Det sprakar av färger i landskapet. Havet står stilla och det är en tecken på att solen är på väg hit. Doften av salt och tång sprider överallt. Det är faktiskt underbart att vara här i skånska Torekov igen. Har badat i nio gradigt kallt vatten på Kallbadshuset i Båstad förra månad. Fantastiskt och underbart! ...

Björn Davegårhs 6 pärlor

Björn Davegårdh är ansedd som en av Sveriges främsta analytiker och var huvudpersonen i tidningen Börsveckan. Nu har han startat en fond som har gått ihop med Gustavia fonder. Numera heter de alltså GustaviaDavegårdh fonder. Det gjordes en stor vetenskaplig undersökning av vilka aktieråd olika ekonomer och tidningar gett de senaste 10 åren. Börsveckan var i topp och det visade att det var framförallt Björns tips som gav dem ledningen. Så allt den här mannen säger bör tas på absolut största allvar. Men det finns inga säkra tips och hans enda ”nackdel” är att han kanske är lite för optimistisk vad gäller de så kallade förhoppningsbolagen. Pricer var ett sådant fall som han pushade för i tio år. Därför ska man inte satsa för hårt i dessa och veta att det sällan är bråttom – man kan nästan alltid komma in på en lägre kurs om man bara har lite tålamod. Men i de fall han satsar på företag med större risk så investerar han i många bolag med små belopp så risktagandet blir således inte så högt. GustaviaDavegårh hade ett kvällsseminarium i Malmö, Göteborg och Stockholm tidigare i veckan där Björn presenterade sina sex favoriter. Respektive VD presenterade sitt bolag och vi i publiken lyssnade spänt. Davegårdh berättade också lite om sin placeringsfilosofi som han har format under åren och den bygger kort på att inte fokusera för mycket på makro, Greklandskrisen är förmodligen som alla andra kriser han har varit med om sedan 1974 övergående. Hans fokus är istället på bolagen. Han utgår från två hörnstenar, att vara med på de geografiska marknader där tillväxten finns och att tillvarata de nya teknologier som framtiden har för sig. ...

Köprek och analys: INMETA - billigt och stabilt växande IT-bolag.

Inmeta är ett IT-bolag med fin resultattillväxt om 300% senaste 5 åren och planerar 2010 att slå föregående års rekordresultat. Trots detta är värderingen oförtjänt låg. INMETA Kurs vid analystillfället 2010-05-27: 3,77 NOK Lista: Oslo Börs, Small cap Börsvärde: ca 245 MNOK VD/Koncernchef: Jarl Øverby. (Aktieinnehav 572 000; optioner 1 197 619) Hemsida: www.inmeta.com (finns bra webcasts att se från presentation av helåret 2009 samt Q1 2010). Kort om bolagets verksamhet: ...

Check your hedges!

Efter en längre tids uppehåll, återkommer fredagspallret med ett aktuellt ämne. Idag ska jag “pallra” om hedging, dvs när man försöker säkra värdet på sin portfölj. Inte direkt hur man hedgar (det vet de flesta) utan snarare om vad man ska tänka på i olika situationer. Även hedgar innehåller risker och ibland kan man tro att man har hedgat, när man i själva verket bara ändrat riskbilden! “Ur askan i elden” för att citera ett klassiskt ordspråk. Mycket av dessa tankar kommer från John Mauldins nyhetsbrev, givetvis kompletterat med mina egna. ...

Positiv inledning

Stockholmsbörsen tycks inleda fredagen på positiva nivåer efter att USA-börserna noterats upp efter stängning i Stockholm igår. Stöd kommer även från en positiv utveckling i Asien nu under morgonen. De amerikanska börserna klättrade under torsdagen. Stöd kom från en återhämtning av euron i spåren av att Kina förnekat uppgifter om att landet ska se över sina placeringar i euron. Dow Jones Industrial Average stängde upp 2,9 procent, breda S&P 500 klättrade 3,3 procent till medan Nasdaq Composite avancerade 3,7 procent. ...