Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Problemen i paradiset.

Måndag och börsen öppnar upp svagt ner, för tillfället -0,63%. Jag sitter och filosoferar kring huruvida bank lär utveckla sig den närmaste framtiden, och då främst Swedbank då jag ligger tung i ett derivat. (Beaktas bör tidsvärdet) Frågan är om jag skall sälja av nu med en vinst, förhållandevis god vinst men med potential till högre, eller om jag skall ligga kvar och invänta en mindre uppgång? Känner man sig inte kluven ibland eller säg. Magkänslan säger att vi skall upp i sommar, när industrin har rapporterat andra kvartalet. Jag tror svensk ekonomi är starkare än vad börsen medger och att den har påverkats för mycket av övriga ekonomier i Europa. Se bara på den svenska tillväxtssiffran som låg på tre procent när Borg hade räknat med en halv. Kanske, men bara kanske skall vi upp när marknaden förstår det. ...

Troligt med svag start

Stockholmsbörsen väntas inleda dagen i negativt territorium efter breda nedgångar på Asienbörserna och svaga makrosiffror från Kina. USA-börserna höll under måndagen helgstängt med anledning av Memorial Day. Då även råvarubörsen Nymex var stängd för handel under gårdagen var oljepriset oförändrat. Ett fat WTI-olja kostar 73,97 dollar. Det har under morgonen rapporterats att tillväxten i Kinas tillverkningsindustri i maj var lägre än analytikerna hade väntat sig. Detta har lett till fallande råvarupriser och breda nedgångar på Asienbörserna. Beskedet spädde på oron i Asien att Kinas historiskt starka tillväxt är på väg att avmattas. MSCI Asia Pacific Index har inledningsvis fallit med 0,5 procent. Hang Seng och Nikkei har fallit med 0,8 procent respektive 0,7 procent. ...

VÄRMLANDS-Kreditbevakning AB startat mycket bra

Värmlands Finans dotterbolag kreditbevakning AB har redan börjat bidra till koncernens intjäning. Det var snabba bud eftersom versamheten precis startats upp. Ledningen i bolaget må vara ung och relativt oerfaren men de vet hur man tjänar pengar. Tror att Kreditbevakning AB kommer stå för en stor del av kassaflödet i framtiden. Det finns bevisligen pengar att tjäna på verksamheten och bolaget har redan inarbetade kunder. Mycket bra att bredda verksamheten och sprida riskerna. Tycker om att ledningen är innovativ vad gäller att hitta nya inkomstkällor. ...

EMU - Europas strategi till framgång?

Denna blogg är en fortsättning på min föregående blogg ”Upplever vi nu början till slutet på EMU-projektet?”. Läs med fördel den bloggen först: (http://mit-b.blogspot.com/2010/05/upplever-vi-nu-borjan-till-slutet-pa.html) Idag ska jag försöka svara på en del av några oerhört komplexa men mycket intressanta frågor som kommer påverka Europas långsiktiga konkurrenskraft och levnadsstandard i allmänhet och EMU:s dito i synnerhet. Jag nämnde i föregående blogg att politiker i Sverige sällan lyfter fram de grundlägganden ekonomiska argumenten och de praktiska konsekvenserna av en valutaunion. Nu vill jag även tillägga att den svenska ekonomipressen ur ett internationellt perspektiv är dålig på detta! Av den anledningen ska jag försöka angripa nedanstående frågor och den aktuella debatten ur ett så nyanserat och kunskapsbaserat perspektiv som möjligt. Följande frågor kan formuleras på många olika sätt, jag väljer att formulera de enligt följande: ...

HQ Bank - billig eller pank?

HQ bank – billig eller pank? HQ Bank 70,25 kr Törs man köpa aktien nu när den fallit tillbaka rätt kraftigt, på grund av att tradingavdelningen stängs med stora förluster. En nyemission avser att täcka kostnaden för att avveckla. Kvar blir ett stabilt finansföretag med tämligen fasta kostnader och intäkter. I april, när kursen låg kring 130 kr, och prognostiserades vinsten för 2010 bli 8 kronor. Då kunde aktien betraktas som aningen dyr, eftersom att P/E talet hamnade på 16 gånger vinsten. Första kvartalet hade inte nått upp till en krona, utan låg på 0,8 kr och HQ Bank tappade pengar, som genom ett såll. ...

Transferator: Positiva till VärmlandsFinans

Mailade Transferaotor frågor om deras försäljning i VärmlnadsFinans. Dom verkar inte sålt för att dom inte tror på VärmlandsFinans i alla fall. Båda skriver att Värmlands är ett mycket spännade, välskött bolag med framtiden för sig. Frågan varför dom sålt kvarstår änndå. Kanske behövde de cash till något annat innehav eller så har dom tecknat sig i emissionen och tänker tecknad optionerna. Fick dom här svaren : Hej Marko, Tack för ditt brev. Håller med om att VFS är ett mycket spännande bolag som har framtiden för sig. Dock är det så att vi tyvärr inte kommenterar ändringar i ägande närmare eller andra köp/sälj beslut som vi gjort eller står inför. ...

Portföljrapport maj 2010

Såg svenskmiljonere skrev lite om sin portfölj tänkte visa min egen på ett ungefär. Inte helt lätt veta allt då jag har fördelat över ett antal olika depåer. Förutom detta har jag även ett stort antal fonder varav East Capital Ryssland är mitt största innehav, min strategi är framförallt baserad på Makro och värdering av marknad vilket gör att jag inte enbart väljer att ha Svenska aktier (till skillnad mot Buffet förespråkar). Då Sverige helt enkelt är oerhört beroende av Europa i allmänhet och Tyskland i synnerhet samt övriga Norden. Förutom mina innehav nedan funderar jag på att köpa Ratos. Dock ser jag ingen brådska att köpa. Bolaget är fortfarande värderat till 2xEK dessutom är risken att Arne om något år går vidare till andra uppdrag. AP Möller har tagit in Arne i styrelsen, frågan är om VD posten inom några år är aktuell. ...

Portföljrapport maj 2010

Under månaden som gått har ”börspsyket” prövats lite. När portföljvärdet går från 410 000 kr till 350 000 kr är ju inte kul att se. Nu har portföljvärdet stigit till 385 000 kr genom insättningar, utdelningar och att kurserna har stigit något. Jag tycker att ”Warren Buffett-marineringen” som jag har försökt att genomgå det senaste året har gett effekt. Jag har hela tiden tänkt några år in i framtiden och tänkt på Warren Buffett, Peter Lynch och Aktiestinsens m.fl. med stenhårda börspsyken som tänker ”Köpläge!” när börsen dyker. ...

Intervju med CFD-vinnaren!

CFD-tävlingen från förra veckan är nu avslutad. Vinnare blev Gustav Haack eller “Gustrader” som han hette i tävlingen. Han lyckades med konststycket att nå en avkastning på drygt 770 procent under tävlingen. Det mesta gjordes på en snabb position med god hävstång. Han vinner därmed 10 000 kr i depå hos IG-Markets. Vi börjar med den klassiska frågan. Hur känns det? Det känns mycket bra. Visste du något om CFDs innan tävlingen? ...

Få upp ögonen för SensoDetect!

Jag tror tyvärr att många har missat denna intressanta lilla aktie som handlas på Aktietorget, så här kommer en kort presentation av bolaget. Bolaget har, givet en aktiekurs på 40 kr och 3,9 milj utstående aktier i dag ett börsvärde på drygt 150 miljoner kr. Kursen toppade för någon månad sen runt 55-58 kr och har sedan dess fallit tillbaka under låg omsättning. Sensodetect har i SD-BERA en produkt som med hög träffsäkerhet kan spåra olika psykologiska sjukdomar och tillstånd. Produkten är inte bara träffsäker, den är dessutom enkel, billig och utan bieffekter. Allt detta talar för att det finns ett uppdämt behov av produkten på en marknad som i dag är utelämnad till psykologers godtyckliga diagnoser. Läs mera: http://www.sensodetect.se/sd-bera/ ...