Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

PA Resources?

Det finns utbombade bolag och så finns det PA Resources. Aktieägare har deltagit i en sällan skådad nedgång. -52 % sedan årsskiftet talar sitt tydliga språk, då ska man ändå minnas att aktien så sent som för en månad sedan var upp ca 9 %! Trots den senaste månadens kräftgång talar sig många experter varma för bolaget. Alla inser att de har en tuff kassalikviditet just nu och nyemissionen är essentiell! Inte minst den sanslösa utspädningen visar vilken oerhört svår sits bolaget befinner sig i. Gearingen var enligt prospektet 85 % i mars vilket är högt men inte katastrofalt högt. Kassaflödet var också positivt. Emissionen behövs ändå, då likvida medel är farligt nära nollstrecket. ...

TIPS - Strategi för att gå från 0 kr till 800 00 0 kr i aktie placeringar

Jag har 800 000 kr att börja min aktieportfölj med, men behöver hjälp med en strategi för hur jag bäst lägger upp min portfölj och i vilka portioner. 2. Bor idag utomlands i ett varmare klimat (GMT +1) och har mycket tid och intresse av att förvalta min portfölj och följa marknaden inte bara i Sverige och Europa men världen över. 3. Har ytterligare 200 000 kr jag tänkte i sinom tid använda för att handla med CDF, men det är först om 3-4 månader från idag efter att jag lärt mig grunderna i verktygen och lekt färdigt med demo-versionerna för diverse handelsplattformar. ...

Guideline - Årsstämman

En härlig sommardag den 2:a juni var det dags för årsstämma för Guideline. Stämman hölls på Scandic Park Hotell invid Humlegården i Stockholm. C:a 25 personer var närvarande men pga Guidelines spridda ägarbild var bara knappt 10% av rösterna representerade på stämman. Advokat Johan Nordenfalk valdes till stämmans ordförande. De sex första punkterna på dagordningen drogs igenom i snabb takt och sedan var det dags för VD:s anförande. Peter Hjort pratade lite om den finansiella utvecklingen i bolaget. Han nämnde att området övervakning av hydraulisk bergsspräckningen tagit lite längre tid än man tänkt sig men att SPC Technology i gengäld gått över förväntan. ...

Ge mig tips!!

Jag har lite stålares på ingång och vill ha ngt grymt bolag att smacka in cash i. Vad letar jag efter då undrar du. Jo ru jag vill ha det här sörru…….. Bolaget ska gå duktigt med vinst. Grym tillväxt. Ledningen ska äga fett me stocks. Lågt P/E (lägre än trötta Glocalnet) Bra direktavkastning (show me the money!!). Enkel affäridé som till och med jag förstår! Jag tycker om triggers. Inga höga arvoden, fallskärmar lr liknade till styrelser och ledning. Mår illa när dom mjölkar av mig pengar!! Gärna bra häv i aktien. Inget bolag som lovar massa och så drar det ut på tiden med förseningar och emissioner (läs biotech) gång på gång Jag vill att bolaget ska jobba som hundar med mina pengar. Helst ska dom inte sova alls utan kötta på dygnet runt och göra mig rik! Dvs ingen trött välgödd Knösus som VD!! Har du ngn aktie som passar beskrivningen skriv hur och varför bolaget passar in på punkterna. ...

Inköp av Sampo

Jag har ett nytt långsiktigt innehav i Sampo. Tack iTrader för det! Jag följer med spänning varje uppdatering av dina favoritaktier. Sampo är en försäkringskoncern med varumärkena If och Mandatum. Dessutom äger man 20% av aktierna i Nordea. Direktavkastningen är kring 6% och den långsiktiga intjäningsförmågan bedömer jag till P/E 9. Jag tycker även Nordea skött sina kort rätt under finanskrisen och bör kunna flytta fram sina positioner. Här får man exponering mot Nordea men med bättre direktavkastning. ...

Kan någon tala om varför räntan måste höjas

Handelsbankens ränteanalytiker är säkra på att Riksbanken höjer räntan nu redan denna månad. Orsak att det går så bra för Sverige Hushållen lånar för mycket. Det måste bli stopp på lånefesten. Men min bloggkommentar blir denna: Regeringen har gett varje svensk en månadslön i praktiken genom att sänka skatten på förvärvsarbete för att det skall komma ut pengar för konsumtion i Sverige. Men blir det höjd ränta kommer hushållen att börja betala av sina lån. Då blir det TVÄRSTOPP i konsumentledet när det gäller spenderande av pengar i livsmedelsaffärer, bilköp och husbygge. ...

Aktieskatt säger Ohly (V)

Helt ärligt, vad håller oppositionen på med? För några veckor sedan kunde man läsa att de inte skulle återinföra förmögenhetsskatten, nej utan det dem vill tillskapa är en “skatt på förmögna”. What is the difference? Det är en solig och alldeles underbar junidag. Här i city lever vi livet och jag har precis druckit en enkel espresso. Jag har precis sagt adieu till mitt sällskap som seglar vidare till soligare breddgrader. Jag surfade in på di.se, och läste till min stora upprördhet att Ohly nu gärna ser en aktieskatt (!) Vad är det för syn han har på människors förmögenheter. Varför skall personer som har slitit ihop en förmögenhet få den urholkad med skatt (om man bortser ifrån den vi redan har idag på 30% vid realisation). Jag rasar mot den här typen av illvillig och djupt omdömeslös opposition. De är vårdslösa i deras sätt att uttala sig om frågor som skulle ta Sverige 50 år tillbaka i tiden. ...

White Shark - Turnaround? (del 6)

Nästan en månad har gått sedan min förra uppdatering. Det har hänt en hel del positiva saker som bör uppmärksammas: 1. Bolaget medverkade på Cannes filmfestival. Detta blev startskottet för införsäljning och marknadsföring för Astrid Silverlock. Peter Levin medgav per telefon för mig att intresset var “över förväntan” och bolaget hade ett 20 tal möten med intressenter och potentiella medproducenter. 2. Förslag om namnändring från White Shark AB till Forestlight Studio AB. Beslut kommer tas på bolagsstämman nästa onsdag. ...

Lite om Ratos och varför det är min största post

Ratos är numera min största post i portföljen. En del av er läsare undrar varför just Ratos. Mitt svar på den frågan är bl.a. att jag gillar Ratos resultat under de senaste tio åren. Och jag gillar riskspridningen i Ratos och även det jag har läst om Arne Karlsson, vd:n, gillar jag. (Se t.ex. Veckans affärer nr 16 2010 och Tobias Schildfats bok Vägen till din första miljon.) En ytterligare detalj är att jag gillar bolag där man har ett par riktigt stora ägare, särskilt om det är en familj. Jag tror att engagemanget och ägandet blir mer långsiktigt då. Ratos största ägare är grundarfamiljen Söderberg. ...

Negativ inledning

Stockholmsbörsen väntas inleda dagen i negativt territorium efter nedgångar på de amerikanska börserna efter stockholmsbörsens stängning igår. Press kommer även från asienbörserna som backat under morgonen. Under onsdagen noterades breda nedgångar på de amerikanska börserna i spåren av oljeläckan i mexikanska golfen, samt negativ ekonomisk statistik från Kina. Vid golvhandelns stängning var Dow Jones Industrial Average ner 1,1 procent. Breda S&P 500 hade tappat 1,7 procent medan Nasdaq Composite backade 1,5 procent. ...