Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bra morgonrutiner för en DayTrader?

Skulle vara tacksam för tips på sajter och rutiner som erfarna daytraders använder sig av för att förbereda sig på bästa sätt inför arbetsdagen. Jag anser det viktigt att få en bra start på dagen och börjar varje dag med att strukturera upp ‘arbetsdagen’ med en kopp kaffe kl 6 framför skärmen. Efter en timma har jag uppdaterat mina listor och kikat på analyser från föregående dags handel samt vad som hänt under natten i USA och andra marknader. ...

Händer det för Dignitana 2010 ?

Dignitanas affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra ett tekniskt framstående medicinskt hjälpmedel- DigniCap som primärt skall användas som skalpkylningssystem vid cytostatikabehandling i syfte att eliminera eller kraftigt reducera håravfall. Tekniken för Dignicap är patenterad. Det viktigaste patentskyddet räcker till år 2026. Det finns konkurrenter, t ex Paxman och Penguin Teknikhöjden i deras produkter är betydligt sämre än för DigniCap Håret betyder mycket för många människor och industrin runt hår eller bristen på detsamma är enorm. Att det finns en marknad för allt från hårvårdsprodukter till mediciner mot naturligt håravfall och peruker visar på att det finns mycket känslor involverade i vad som pryder vår hjässa. Att under en cancerbehandling kunna behålla sitt hår är ofta av stor vikt för patienten. Den psykologiska effekten av att känna sig friskare och inte ha ett yttre tecken på sin sjukdom har stor betydelse när patienten kämpar mot sin sjukdom. I vissa länder avstår patienter cellgiftsbehandling av rädsla för att förlora sitt hår. ...

Rally i naturgasen!

Ja där satt den kan man säga..Naturgasen upp 6 % igår.. Priset på juli kontrakten har konsoliderat mellan 4.0-4.6 drygt.. Priset på naturgas har varit väldigt svårt att tyda och tolka då det har skiftat väldigt mycket. Priset har inte följt börserna utan har levt sitt eget liv. Dock efter en konsolidering i priset sedan i mars så har det förhoppningsvis svängt uppåt. Det talar för Questerre om inte annat.. ...

Blicken i kristall kulan går vidare

Jag har på senaste tiden läst ett antal minst sagt befängda påståenden på forumet om att kunna tima marknaden på kort sikt. Vad gäller hitta fel prissatta aktier stämmer detta, vad gäller marknadens rörelser är detta svårt. Jag listar nedan några frågor som är aktuella och jag skall försöka svara på. Kan man tima kortsiktiga svängningar på marknaden? Svaret torde vara nej, att någon form av rekyl skulle komma var självklart. Aktiemarknadens väg har aldrig varit spikrakt uppåt vilket innebär att marknaden då och då gör sättningar. Rallyt från botten på drygt 70 procent utan sättningar var extremt och påminner lite om händelseförloppet efter svarta oktober. Att sättningen skulle komma efter rapportperioden var också ganska troligt då många bolag gick endera upp eller ned 5-10 procent. Vilket visade på en sättning endera uppåt eller nedåt. Vi kan konstatera det blev nedåt. ...

Det första stålbadet

Jag tänkte att det återigen var dags att från ett börsnovis perspektiv nedskriva lite kuriositeter och iakttagelser. Som jag antydde i mitt första blogginlägg är jag ny på allt vad gäller aktier. Jag satte förra årets sommarjobbspengar på börsen och såg sedan vart det tog vägen. Då jag hoppade in mitt i återhämtningen av ”the great depression of our time” har jag hittills inte upplevt någon motgång. Fram till någon månad sedan var det ganska lätt att vara aktieägare. Vid börsdagens slut loggade jag in på min depå och mer ofta än sällan var det procentuellt uppåt i portföljen. Därefter förde jag in siffrorna i mitt excel-ark kallat ”Aktier” varvid en graf i nordöstlig riktning avtecknade sig. Jag tog en öl ur kylskåpet, ibland ett glas vin, satte mig åter i fåtöljen och begrundade grafen ett slag. Angenämt att vara aktieägare, tänkte jag. 20%, inte illa pinkat av en nybörjare. Men så hände nått. Börsen blev nervös och jag i min tur fick lära mig om PIGS. Grafen gick längre och längre mot sydost. Jag försökte dra mig till minnes vad jag läst om att vara långsiktig i sina investeringar, inte sälja utan köpa när alla var som mest rädda. Om sanningen ska fram så kunde jag faktiskt inte hålla mig. Jag sålde en del, men som tur var så hade vi då bara fallit hälften av vad vi skulle falla. Då var jag 100% investerad men lyckades som sagt frigöra likvider halvvägs ner. Så återköpte jag allteftersom. När det fortsatte att gå ner undrade jag om jag gjort rätt. Men jag var övertygad om att de bolag jag köpt inte var sämre eller skulle prestera sämre i framtiden bara för några badstolsuthyrare stuckit från notan på en alltför dyr middag. Det här blev mitt första stålbad som aktieägare både psykologiskt och ekonomiskt. Eller ja, rent ekonomiskt ser jag fortfarande på min portfölj som en något säkrare variant av black jack. Jag är ung, har inga lån och obetydliga utgifter. Det ekonomiska ansvar jag har är oansenligt i jämförelse med en flerbarnsfamilj med villa. Därför kan jag kosta på mig en ganska avspänd syn på min portfölj. Däremot vill jag att den ska växa, för att i likhet med black jack är det kul om man vinner. Nedgången fick mig också att inse att börsen till väldigt hög grad är psykologi. Ibland skulle man bara vilja ruska om börsens aktörer och säga: ”Titta på fundamenta för tusan!”. Men det kan man ju inte och det är väl charmen antar jag. Alla är här för att tjäna pengar och folk som inte inser det kanske borde syssla med nått annat. Nu är portföljen uppe i +15% i år, på god väg mot de + 20% jag en gång snuddade vid. Jag har bättre GAV på några bolag nu än tidigare, jag fyndade andra för en billig peng. Med risk på att låta självgod i svennebanan-land vill jag ge mig själv en klapp på axeln. Bra jobbat! ...

AVANZA, AKTIEDIREKT eller NORDNET...?

AVANZA, AKTIEDIREKT eller NORDNET… Hjälp, vilken plattform bör passa min profil bäst med förhållandevis stora poster och 1-3 affärer per dag/vecka beroende på läget… Kanske jag även behöver ha stöd för uppkoppling via iPhone. Min magkänsla säger Nordnet, men jag vet inte varför… :) //Neutrino

Konjunkturtåget - snabbtåg till inflation med ECB och Riksbanken

Den 31 maj sa den franske ECB-rådsledamoten Christian Noyer: ”De europeiska länderna måste koordinera sina åtgärder för att minska budgetunderskottet för att undvika att kontinenten faller tillbaka i recession”. Christian Noyer, som också är centralbankschef i Frankrike, konstaterade beträffande Frankrike att man har stora ackumulerade underskott och skulder. Han sa också att om alla länder i Europa satte igång stora besparingsåtgärder kommer det att få ”en fruktansvärd effekt på tillväxten”.(Nyhetsbyrån direkt 2010-05-31) ...

Bästa blogg från Kalles farsa

God morgon på Er! Tankarna från boken Jonathan Livingston Seagull med texterna. “It was a morning and the new sun sparkled gold across the ripples of a gentle sea” Vilken härlig känsla eller hur? Befinner mig i skånska Torekov och skriver en blogg om en bloggare som lyckades spänga en miljonvallen natten till idag. Det är fascinerande att se ett sjusiffrigt tal - alltså en miljon. Jag tänkte på bloggar som Kalles farsa skrivit, och bläddrade fram hans bloggar och hittade som jag tycker är fantastiskt och underhållande. ...

Bostadskarriär

Det anförs nu bra skäl för att höja räntan. Men samtidigt finns det med att räntan skall höjas av 1) rättvise skäl 2) avundsjuke skäl 3) moraliska skäl Folk som lånar, skall inte kunna bli rika och göra bostadskarriär och bli miljonärer, när sparsamma människor inte kommer till och får ta del av det här. Det är Spara som skall gynnas nu, inte Slösa! Bostadsrpriserna har stoppat upp Privatpersoner lånar de pengar som finns på bankerna i dag. Företagen gör det inte. Investeringarna står still. ...

Öppning i dur

Stockholmsbörsen väntas inleda torsdagen uppåt efter breda uppgångar i USA och Asien. Även ledande amerikanska terminer indikerar positiv öppning. Börserna i USA gick starkt under onsdagen. Oljebolagen agerade draglok när de rekylerade uppåt efter tisdagens ras. Det breda Dow Jones Industrial Average noterades upp 2,3 procent, S&P 500 stängde plus 2,6 procent och tekniktunga Nasdaq Composite handlades upp 2,6 procent. Oljepriset avancerade under gårdagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 72,90 dollar vilket motsvarar en uppgång med 0,32 dollar per fat. Bland oljebolagen stängde både Chevron och Exxon upp 2,6 procent vardera. Gårdagens raketer i sektorn oljerelaterade aktier var Halliburton och Southwestern Energy som klättrade 12 procent respektive 9,9 procent. ...