Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

all in lite tidigt kanske

Har väntat länge nu på en bekräftad negativ signal - börsen har varit manipulerande hög en tid med aktörer som vill klämma ur en liten slant till på en konstlad uppgång - helt baserad på goda företags rapporter som kunnat göras på grund av gott sparande men dopad med låga räntor och penga press. Resultatet för politiken med ökade skuldbördor har ignorerats till helt nyligen - men fortsatt med fokus på ett litet land som Grekland - undrar vad som händer när media, styrt av de större aktörerna, synar US och UK - hmm fritt fall såklart. Ända räddningen är en mycket hög inflation som äter upp skulderna (till Kina - undrar vad deras svar blir)……så är nästa snurra igång…..med inflation på 15-16 % till låntagare som pallar max en 3-4 % ränta - alternativet till detta är ju att Anglo Saxarna skulle tillåta Kina att ta över -och det är såklart inte alls troligt. ...

Är det läge att swingtrada?

Den senaste tiden har det varit svårt att släppa tankarna på swingtrading. Trots att man påminner sig själv om att köp och behåll är bättre/mindre riskabelt på sikt gör sig dessa swingtankar påminda när börsen åker upp och ned likt en jojo. Att det kommer fortsätta vara häftiga rörelser ser jag som ett troligt scenario. Det råder mycket osäkerhet och nya orosmoln bolmar upp ganska tätt inpå: situationen i europa, HQ, BP, USAs budgetunderskott m.m.. Marknaden tycks reagera kraftigt men så vänder det upp för att sedan vända nedåt igen då nästa moln dyker upp. ...

2017-05-30 13:24 · hue

Maskinernas börs

Sommaren har äntligen tågat in här på västkusten, det blir premiärdopp i havet imorgon. Men aldrig får man vara hel glad ändå. Börsen oroar sig för lägre antal nya jobb i USA. Typ några 10 000 för lite, vilket sänker börserna runtom i världen och börsvärden med jag vet inte hur många miljarder, som stryckes inom några sekunder samtidigt överallt i hela världens börser. Men vad händer med oljan och gasen i dessa tider? ...

Bostadsbubbla finnes ej

DI har en intervju med en expert på ekonomiska bubblor. Han talar om hur en ekonomisk bubbla skall upptäckas: jag citerar ordagrant hans definition på vad en bubbla i varande är. Det är alltså taget från Dagens Industri: För att känna igen en bubbla krävs lite mod, och förmågan att upptäcka följande egenskaper: * En bubbla handlar per definition om höga värderingar, som till slut blir ohållbara då spekulanter försöker gissa sig fram till hur marknaden ska utvecklas längre fram. ...

EEOR

En ny benämning för en olejutvinningsteknik av oljesand som är under testning av det kanadensiska junioroljebolaget Deloro Resources i Saskatchewan..EEOR = Electrically Enhanced Oil Recovery..Vattenanvändningen minimeras och likaså gasanvändningen som idag används för upphettning av vatten till ånga som sen skickas ner i oljebassängen för att göra den tunga oljan mera medgörlig och enklare att ta upp..Den totala miljöpåverkan kan med den nya metoden minskas radikalt och oljesanden blir helt plötsligt lite lite renare.. ...

Kapitalförsäkring och insiderhandel

När reglerna för kapitalförsäkring infördes var Göran Persson statsminister och socialdemokraterna styrde. En av de första som använde sig av det här var Mats Qviberg, ordförande i HQ Bank. Det här är många år sedan. Mats Qviberg skickade in anmälan till Finansinspektionen om insideraffär han gjort med aktier i kapitalförsäkring. Han fick svar från Finansinspektionen att när aktierna finns på kapitalförsäkring så gäller inte insider-anmälan. Qviberg tyckte detta var så konstigt att han skrev till Finansdepartementet och frågade om detta var riktigt. ...

Autoliv - goda framtidsutsikter

Autoliv 399 kr Bilsäkerhetsföretaget lyckades tjäna 10 kr under det första kvartalet. Om vinsten blir densamma de tre återstående kvartalen, dvs totalt 40 kr för 2010, så hamnar P/E talet på attraktiva 10, för detta världsledande bolag. Normalt - om man tittar på de fem senaste åren, brukar Autoliv i genomsnitt värderas till 13 gånger vinsten. Det innebär att kursen skulle kunna gå upp ytterligare 120 kr, för detta växande världsledande företag, utan att vara dyrt. Dvs ett pris på 30 procent högre än nuvarande aktiekurs, skulle kunna motiveras. ...

Fokus på sysselsättningssiffra

Stockholmsbörsen väntas inleda fredagens handel nedåt efter indikationer från ledande amerikanska terminer. Press kommer även från de asiatiska börserna nu på morgonen. Teknikbolagen och oljeaktierna lyfte de amerikanska börserna under torsdagen. Dow Jones Industrial Average stängde upp 0,1 procent, Nasdaq Composite upp 1,0 procent, medans S&P 500 noterades upp 0,4 procent. Vid golvhandelns stängning på Nymex igår kostade ett fat WTI-olja 72,93 dollar per fat vilket var en uppgång på 0,07 dollar. Stigande oljepris tillsammans med att BP inlett nya försök att stoppa läckan i Mexikanska Golfen lyfte majoriteten av oljebolagen. Exxon klättrade 1,3 procent medan Chevron tappade 0,3 procent. Transocean steg 5,7 procent. ...

Investeringsstrategi.

Jag läser i stort sett allt jag kommer över om börsen, investeringsstrategier och rekade bolag. Så för några dagar sedan så läste jag av någon stor herre (?) att man skall köpa bolag som handhar tjänster/produkter som mänskligheten inte kan vara utan. Lite kryptiskt kanske men väldigt självklart när man funderar på dess innebörd. Är det något bolag som alltid, alltid går bra oavsett konjunktur så är det ICA. Matvarubutiker är ett klockrent val om man vill tjäna pengar. Vi människor “behöver” mat. Vi köper mat för att stilla hungern. Väldigt primitivt. Ytterst banalt men så genialt. Så ett exempel skulle vara Axfood. Nu är inte jag så påläst om bolaget men de har hög direktavkastning. Vad finns det mer vi behöver? Elektricitet. Nästan alla hushållsprodukter går på elektricitet. TVn, telefonen, lampor, diskmaskin, tvättmaskin. Ja, ni förstår vad jag menar. Inte lika primitivt som mat men nästintill. Därför torde E.On eller Fortum vara givna val. Enda nackdelen tordes vara att priset på el sjunker dels under sommarhalvåret och under lågkonjunkturer (då industrin inte kräver lika mycket). Men ändock, elleverantörer borde vara ett givet val. ...

Varför sparka en gudomlig mäklare?

Egentligen hade jag inte tid att skriva fredagspaller denna vecka, men jag vill också kommentera insiderdomen. Vissa stycken kan verka ironiska, men det är läsarens tolkning. Faktum är att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad men nu verkar mediedrevet ha bestämt sig för att de “stackars” åtalade i insiderdomen är skyldiga trots att tingsrätten friade dem, förutom för skattebrott. Det ska dock överklagas bort enligt deras advokater. De hade ju ändå tänkt efteranmäla aktieaffärerna till skattemyndigheten och är alltså oskyldiga till det också. Världen är verkligen orättvis som dömer dem ändå. ...