Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dags att bryta tystnaden...

Med mycket nöje har jag fått möjligheten att läsa många duktiga bloggares inlägg och därför känner jag att det är dags att vara med och delta med mitt intresse och kunnande. För närvarande som ekonomstudent vid Uppsala Universitet är jag aktiv inom finansutskottet där många och aktiva diskussioner brukar äga rum. Diskussioner om många intressanta case som finns på börsen men även mycket makro. Dessvärre är det studieavbrott under sommaren och därmed utskottets aktiviteter = 0. Därför är mina förhoppningar att givande diskussioner kan fortsätta här på Redeye. ...

Epicept - Marknaden har fel

Ännu en helg passerad med nya och färska deprimerande makro siffror. Marknaden som helhet och speciellt pharma bolag har nu backat rejält. De flesta small cap pharma bolagen får vara glada om man nöjt sig med att backa 20%. Det finns riktiga dysterkvistar som Neurosearch som backat med hela 54% sen den 12 april. En bit efter men en värdig tvåa ligger Neurovive med 33% från samma datum. Epicept återfinns (på min lista) på en fjärdeplats med närmare 21% under samma period. Index som helhet har tappat motsvarande 5,7%. ...

Klar rasrisk

Stockholmsbörsen väntas inleda veckan på minus efter breda nedgångar på de amerikanska börserna under i fredags. Ytterligare press kommer från Asien där börserna under morgonen fallit kraftigt. De amerikanska börserna hade en tung dag i fredags efter besked om sysselsättningsstatistik som var svagare än analytikernas förväntningar. Vidare tyngdes börserna av oroligheter kring de ungerska statsfinanserna. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average tappat 3,1 procent. Breda S&P 500 föll 3,4 procent och Nasdaq Composite noterade en nedgång på 3,6 procent. ...

P/E-tal - nettovinst - luriga beräkningar

Vinst per aktie. Ett avgörande nyckeltal för den som vill veta verkliga värdet på ett företag. Jonas Bernhardsson, skriver följande i “Investerarens uppslagsbok”, sid 18, angående P/E-tal. Citat: “Vinstbegreppet som vanligen används är årets nettoresultat. Ibland används även resultat efter finansiella poster, med hänsyn taget till schablonskatt på 28 % (efter aktuell bolagsskatt).” Nettoresultat, innebär att man tittar på den nedersta raden i balansräkningen. I Avanzas ordlista klargörs att nettovinsten räknas på redovisat årsresultat (efter skatt). ...

BP - Ett av världens största bolag i brygga

Jaha, då har man slagit till då…. I veckan köpte jag BP för 37 USD. Har ju aktien sedan tidigare men ökade nu ordentligt. Kanske är jag dum som försöker fånga en fallande kniv eller så är jag genialisk… Marginalerna är små. Vi får se. Har tänkt att köpa fler om BP aktien ramlar ner ytterligare. Jag har ett antal punkter som bygger mitt köp på: Allt är nattsvart när det gäller BP, paniken är total och aktien slaktas. Då är det oftast köpläge och inte säljläge… ...

Konjunkturtåget - tungt oljat spår

Jag hittade en broschyr från Coop (konsumentkooperationen, Konsum) från 2008. På första sidan finns en bild av ett äpple i naturlig storlek och fantastisk färgåtergivning, Man vill bara ta i det och sätta tänderna i det. Över äpplet, med stor text, står det:” TUGGA FÖRST. BETALA SEN”. Med pytteliten text står det sedan: ”Eller betala först och tugga sen”. Konsumtionssamhället har till slut hunnit ifatt även konsumentkooperativet. De grekiska filosoferna skulle säkert ha anmärkt att den som är tandlös kan inte tugga. Just nu handlar världsekonomin just om detta. ...

Krisen hotar att bli mycket värre

Äntligen kommer en klipsk och sund samhällsdebattör vid namnet Johan Norberg med sin syn på framtiden. Det var precis som jag skrivit i mina tidigare bloggar om ekonomisk utveckling. Jag hävdade att dubbel dipp på börsmarknaden skulle fungera bättre för ekonomin än bara uppgångarna utan garanti. Jag hämtar artikeln från Dagens Industri där Johan Norberg delgivit sin syn på ekonomisk utveckling framöver. Framtiden ser mörk ut. Den kris som skapades av för låga räntor, botas nu med mer av samma medicin. Det säger samhällsdebattören Johan Norberg, som tror att världen mår bra av en recession då och då. ...

Chansköp Eniro

Nu rasar aktiemarknaden stort i USA, risken för förnyad oro och större problem att få tag på pengar är stor. Kronan straffades med 16 öre mot dollarn i fredags då börsen föll på bred front. Nu har emellertid ett antal företag tagit rejält med stryk på börsen. Eniro som för några veckor sedan värderades till 30 kr står idag i knappt 10 kr. Estimaten visar att aktien på årets vinst värderas till (p/e) 4. Dock finns många problem i bolaget. Soliditeten är mycket dålig vilket skrämt aktiemarknaden, förändringsarbetet har tagit längre tid än befarat. Dessutom väntar en skattesmäll i Norge vilken i värsta fall kan kosta 1,7 kr per aktie. Detta tillsammans med en svag rapport gör att 73 procent av aktiens värde raderats ut sedan januari 2010. Visserligen finns chans för en nyemission vilket syns i aktiekursen men värderingen. PJEK 0,26 och (p/e) 4 känns väl billigt. Ser vi på analytikernas estimerat är lägsta riktkursen 9 kr och den högsta 25. Ett kortsiktigt köp kan därför vara att rekommendera eller va tror ni? ...

KF eller ordinär aktiedepå.

Innan man börjar investera på börsen fordras ett konto där man kan hantera värdepappren. Då ställs man inför valet att antingen öppna en aktiedepå eller teckna kapitalförsäkrings. Vilka är skillnaderna och vad gynnar kunden i längden? Aktiedepå. När man har en aktiedepå så står man själv som ägare och kan köpa och sälja i stort sett alla instrument som marknaden erbjuder. Aktier, fonder, etf, optioner, warranter, certifikat osv. Innehavaren betalar skatt på vinsten, och som då är 30 procent. Som ägare till en aktiedepå och värdepappren så får man gå på bolagsstämmor och rösta. Är man intresserad av att aktivt följa investeringarna kan det vara väldigt givande att ställa frågor och delta i stämman. Vad som sedan mer är möjligt när man äger en aktiedepå är att man får kvitta vinst mot förlust. Har X person gjort en kapitalvinst på 10 000 kr och en förlust på 10 000 kr så får de senare kvittas mot vinsten varpå skatten reduceras. I slutändan går du plus minus noll men principen bra! ...

Algoritmer och datahandel

En algoritm är inom matematiken och datavetenskapen en begränsad uppsättning (mängd) väldefinierade instruktioner för att lösa en uppgift, som från givna utgångstillstånd (starttillstånd) med säkerhet leder till något givet sluttillstånd. Den kan också beskrivas som en systematisk procedur för hur man genom ett begränsat antal steg utför en beräkning eller löser ett problem. Beräkningskomplexiteten och hur effektiv implementation man kan göra av algoritmen är viktigt i databeräkningar och beror på användningen av lämpliga datastrukturer. Ovanstående är taget från Wikipedia.. ...