Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dags för tillfälligt oljerally?

Dags för driving season att återigen visa sig? “De amerikanska lagren av råolja sjönk med 4,5 miljoner fat under föregående vecka, rapporterade American Petroleum Institute sent på tisdagskvällen. Lagren av bensin steg med 1,5 miljoner fat, och lagren av destillat ökade med 3,0 miljoner fat. Importen av råolja ökade med 0,7 miljoner fat per dag, medan importen av produkter ökade med 0,3 miljoner fat per dag. Raffinaderiernas kapacitetsutnyttjande steg 0,2 procentenheter till 86,8 procent. Klockan 16.30 på torsdag, släpps den officiella lagerrapporten från energidepartementet. Analytiker räknar i snitt med att råoljelagren ska minska med 0,9 miljoner fat, enligt Bloomberg News sammanställning. Lagren av bensin väntas ha sjunkit med 0,5 miljoner fat, medan lagren av destillat väntas ha stigit med 0,5 miljoner fat. Kapacitetsutnyttjandet beräknas vara oförändrat.” " ...

PA resources

Pare har ett förtroende problem mot marknaden just nu på grund av ett par dåliga nyheter under de senaste månaderna. Samtidigt har företaget ändrat sin strategi, från hunting (expansion via nya oljefält) till farming (utveckla existerande oljefält) vilket känns helt rätt. När man inte kan ta tillvara på nuvarande resurser, varför ska man stressa på att expandera. VD-bytet känns också rätt att höja nya personer till ledningen att driva företaget. Hoppas nya VD kan leverera också. ...

SJR - Det ser bra ut.

Idag publicerade bemanningsföretaget Manpower sin arbetsmarknadsbarometer för det tredje kvartalet. Eftersom jag indirekt spekulerat i en stark återhämtning på arbetmarknaden genom investeringar i bemanningsföretagen Uniflex (industri, lager, bygg, kontor m.m.) och SJR (finanssektorn) var det med stort intresse jag läste undersökningen. Rapporten andas optimism om en fortsatt förstärkt arbetsmarknad. Detta gäller speciellt storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö, just de tre städer där SJR är etablerade. Om man istället tittar på vilka branscher som efterfrågan på arbetskraft ökar mest, så är det inom finanssektorn +18%, hotell- och restaurang +16% och byggindustrin +13%, detta baserat på Manpowers begrepp sysselsättningstrend. Manpower definierar sysselsättningstrend enligt följande: andelen arbetsgivare i procent som tror att den totala sysselsättningen i deras företag kommer att öka under kvartalet, minus andelen arbetsgivare i procent som tror att den totala sysselsättningen kommer att minska. Rapporten i sin helhet finns att tillgå på: www.manpower.se ...

2017-05-30 13:24 · henk

Oljepriset

Ja då ska vi prata lite om oljepriset..Jag har tidigare gjort endel profetior om ett oljepris på 100 dollar fatet till sommaren.. Sommaren har startat..Driving season har startat i USA..Priset borde rimligtvis stiga lite. Vi var uppe och nosade på 90 dollar fatet för några veckor sedan. Oljepriset brukar stiga mellan maj månad och augusti månad och har så gjort under 2000-talet. Det är något år som det inte har hänt, men i normala fall så brukar man kunna se åtminstonde 10-15% uppgång i oljepriset över sommaren. ...

"Natural gas is becoming sexy again"

Den amerikanska fordonsjätten General Motors (GM) tänker satsa på en ny serie av skåpbilar - Vans - med gasdrift..Bilens kundkrets kommer att vara personer/företag som måste köra runt med stora/tunga lass inom ett mindre geografiskt område..En slags servicebil..Bilen kommer ut på marknaden redan 2011.. “The van revives natural gas vehicles at a time when many automakers are looking for alternatives to gasoline”..America’s Natural Gas Alliance (ANG) är mycket positiva till GM:s planer där man hoppas på gasdrivna fordon över hela landet..På 1990-talet så gjordes det försök att introducera gasfordon i större skala men det föll på rädslan att gasen inte skulle räcka till..Nu finns shalegasen i tillräckligt stora mängder för att det ska vara möjligt med en riktig konvertering från bensin/dieseldrivet till gasdrift..Enligt International Association for Natural Gas Vehicles så finns det 110.000 gasbilar i Usa, Pakistan 2,3 miljoner, Argentina 1,8 miljoner och Iran har 1,7 miljoner gasdrivna bilar.. ...

Riksbanken räddar SEB, men ej HQ

Varför tar ej Riksbanken emot alla misslyckade värdelösa papper som HQ bank sitter på. Riksbanken har ju räddat SEB genom detta och hållt banken under armarna sedan december 2007. Vad kan orsaken till smällen på HQ vara? 1) Mats Qviberg skylde för en månad sedan på den snabba frekvenshandeln på börsen där HQ inte hägt med med snabba datorer och därmed blivit frånsprungna i sin tidigare paradgren, aktietrading. 2) Min tro är att det är HQ:s nya versamhet med börshandlade fonder som kan ha orsakat kraschen. ...

En students sommarvardag

04:45 RRRING!!! Väckarklockan skriker att det är dags att gå upp. Suckar lätt och känner saknad efter helg. In i duschen, äta frukost, skumma i DN, borsta tänderna och skynda till tåget. 05:50 Köpa biljett i TIMautomaten… Att den alltid ska vara så långsam! Får dock kaffe av vänlig TIMpersonal som vill informera om nya tågtider. En bra början! 05:52 Drar en lättnadens suck att jag än en gång hann med tåget. Jag plockar upp en väl vald bok, för närvarande ”Bankbluffen” av Joel Dahlberg. Mycket bra bok som jag rekommenderar. ...

Slagit runt nollan

De amerikanska börserna backade under gårdagen medan Asienbörserna har noterat mindre uppgångar under morgonen. De ledande amerikanska terminerna pekar något uppåt. Sammantaget bäddar detta för små rörelser på Stockholmsbörsen inledningsvis. De amerikanska börserna fortsatte nedåt under måndagen, trots det lugnande beskedet från Europa att Ungern inte riskerar att behöva ställa in sina betalningar. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 1,2 procent. Breda S&P 500 backade 1,4 procent medan Nasdaq Composite tappade 2,0 procent. ...

Indelning av Arbetsdagar (DBM)

I min affärsmodell, Dynamic Business Model (DBM) finns det en mycket viktigt sektion som behandlar hur en arbetsdag kan och bör se ut. Det kan vara allt ifrån när jag bör äta lunch till vad som händer om jag blir sjuk. Jag kommer att vara så öppen som möjligt, men jag kan inte berätta allting av affärsmässiga skäl och jag ber därför om överseende. Ställ gärna frågor om jag uttrycker mig otydligt. För er som inte har läst speciellt mina två första bloggar, så rekommenderar jag er att göra det. Det underlättar läsningen av nedanstående. Länkar finns längst ner i bloggen. ...

Mekonomen och framtiden.

Jag har tidigare skrivit om Clas Ohlson, att jag ser en tillväxtpotential och tror hårt på företagets koncept. Men sedan en tid har jag börjat intressera mig för Mekonomen. Mekonomen är Skandinaviens ledande bildelskedja som erbjuder reservdelar och tillbehör, service samt helhetslösningar för företag. Jag levde länge i tron om att ett företag som säljer bildelar fort blir omodernt då dagens bilar blir alltmer modernare och svåra att skruva med. Men det är det här som är det fina i kråksången. Mekonomen tycks täcka in bilägandets alla spörsmål! Skall du köpa en ny bil så blir du kanske tvungen att serva din gamla, för att sedan sälja av den, och köper då nya reservdelar. Köper du en ny bil så kanske du vill köpa tillbehör, sedan oavsett åldern på din bil så är den i behov av service. Något som också är värt att notera är upphörandet av det svenska bilbesiktnings monopolet. Mekonomen har ingått samarbetsavtal med servicestäder som får utföra bilbesiktning. ...