Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Clas Ohlson - rapportkommentar

Clas Ohlson 105 kr Resultatet blev svagt, sextiotre procent sämre än under samma period ifjol. 14,1 miljoner (38,4) Marginalen är nere på väldigt låga nivåer: rörelsemarginal 1,3 procent (3,6). Analytikerna hade förväntat sig lägre siffror, men inte så dåliga som nu presenterades. Bruttovinstmarginalen uppgick till 40,4 procent under kvartalet (39,9). Försäljningen är redan redovisad och uppgick till 1.078 miljoner kronor (1.053). Utdelningen blir förmodligen 3:75 kr. Förra året var den 3 kronor. Det är en ökning med 25 procent. ...

Svag inledning

Stockholmsbörsen väntas öppna nedåt i torsdagens inledande handel tyngt av breda nedgångar på de amerikanska börserna under onsdagskvällen. De amerikanska börserna noterades ned på onsdagen tyngda av olje- och finansaktier. Dow Jones Industrial Average noterades ned 0,4 procent, S&P 500 tappade 0,6 procent och Nasdaq Composite stängde på minus 0,5 procent. Oljepriset steg igår. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 74,39 dollar per fat vilket är 2,40 dollar högre än tisdagens slutnotering. Bland oljebolagen tappade dock Exxon 2 procent medan Chevron stängde på minus 0,3 procent. Stort sänke var BP som annonserade att de kan vara tvungna att sänka utdelningen och aktien rasade nästan 16 procent. Även Transocean och Halliburton, som båda är inblandade i oljeutsläppet, föll tillbaka igår. Transocean backade 8,1 procent medan Halliburton föll tillbaka 2 procent. ...

Epicept - EHA drar igång

Idag slås portarna upp till det årliga hematolog mötet i Barcelona (European Hematology Association). Mötet kommer hålla på mellan den 10 till den 13 juni. Detta möte som är fullspäckat med presentationer om det allra senaste på forskningsområdet innehåller också många presentationer om avslutade studier. Värt för de som är intresserad av Epicept att notera är att på fredag (imorgon) mellan 08:00 - 09:30 (Barcelona tid) kommer Alan K. Burnett att tala om “Novel therapies in AML treatment”. A Burnett som även sitter med i ELN (European Leukemia Net) har också varit med och författat aktuella riktlinjer för behandling av AML. Här räknar åtminstonde jag att han ska tala sig varm om just Ceplene för remissions behandling för AML. ...

Akademikernas Vitec

Vad som är extra viktigt i små tillväxtbolag är vilken styrelse som sitter vid rodret. Styrelsen fattar de strategiska besluten och är helt avgörande för företagets fortsatta utveckling. I Vitec Software Group AB sitter Lars Stenlund i styrelsen och är VD sedan 1990. Samma person startade 1985 bolaget, då kallat Vitec, tillsammans med Olov Sandberg (vice VD). De båda herrarna var då forskare inom fysik vid Umeå universitet. 1989 tog de båda beslutet att hoppa av tjänsten vid universitetet för att helhjärtat satsa på företaget. ...

Det går ju så bra för Sverige

Det är slående hur positiva svenska tidningar är. Sverige och svenskarna måste vara världens mest positiva folk. Det har jag skrivit i åtskilliga bloggar under de senaste åren. I dag varnar USA-Bernanke för dubbel-dipp. Europeiska Centralbanken köper grekiska obligationer som aldrig tidigare på grund av det dåliga läget där. Sverige har väl aldrig haft en arbetslöshet på 10 procent. Ändå trumpetas det ut ideligen, ideligen. Det går så bra för Sverige. ...

Allmänna funderingar.

Ytterligare en börsdag och idag slutade vi +2,56. Jag tror marknaden behövde en uppgång, känna sig stärk av lite optimism. Borevind som jag skrivit kort om tidigare deklarerade att bolaget köpt två bolag genom apportemission. Jag har ej läst in mig i affären men så länge likvidiation undviks så torde nästan allt vara positivt. Sedan måste jag erkänna att jag är spänd inför morgondagens rapport klockan 08.00 - Clas Ohlson! Bolaget som har haft vikande siffror ett tag tillbaka kan kanske överraska eller ligga på en beräknad nivå. Oavsett så är det svårt att förutspå. Jag har ökat på 110 och tror på uppgång i det långa loppet. ...

Clas Ohlson i skottlinje

Imorgon klockan 8 släpps den långt väntade årsrapporten. Frågan återstår dock ifall Clas kommer bomma eller analytikerna bommar Clas. Clas har haft en fallande kurs sedan slutet av januari och har försämrats mycket på grund av att inte nått upp till de högt flygande förväntningarna. Men som visat i tidigare analyser och rikt kurser från banker indikerar på att Clas är undervärderat. Kan det vara köp läge nu eller kommer aktien att fortsätta dala ett tag till? Vad tror ni? Jag tar chansen och går in med en nära liggande stop loss. ...

Vitec nyemission

Vitec 47 kr Vitec Software group genomför med omedelbar verkan en nyemission som omfattar 200.000 aktier. Det kommer att stärka Vitecs kassa med 8,8-9,6 miljoner kronor. Erbjudandet tillkännagjordes idag, och gäller fram till den 17:e juni. Priset är satt till mellan 44 kr och 48 kronor. Rabatten blir tre procent på den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Vitec-aktien under perioden. Syftet med nyemissionen är trefaldigt: 1) öka antalet aktieägare, 2) skapa förutsättningar för en förbättrad likviditet i Vitec-aktien ...

Ture på balkongen

Jag sitter på balkongen och blickar ut över poolen efter frukosten. Jag står nog över solstolen idag och vilar och tradar lite innan kvällens festligheter. En darling vid sidan förgyller upp förstås och det känns riktigt bra… Jag plitar ner lite funderingar i väntan på att Stockholmsbörsen ska öppna… Börsens är svårbedömd nu brukar experterna alltid säga. Så är det nog ingen vet men många tror förstås. Makrosnubbarna hotar med stagflation dvs en kombination av stagnation och inflation. Jag minns 70-talets stagflation när oljepriset steg kraftigt det var ingen rolig tid på börsen. ...

Små rörelser inledningsvis

De amerikanska börserna steg under gårdagen samtidigt som de amerikanska ledande terminerna pekar svagt nedåt. Asienbörserna har under morgonen fallit. Sammantaget bäddar detta för små rörelser på Stockholmsbörsen under dagens inledande handel. Det var uppåt igår på de amerikanska börserna efter at Ben Bernanke under natten till tisdagen sagt att återhämtningen av den amerikanska ekonomin håller i sig, om än i “måttlig takt”. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 1,3 procent medan breda S&P 500 hade stigit 1,1 procent. Nasdaq Composite backade däremot med 0,2 procent. ...