Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Några köp och säljkandidater

En aktie jag tror man bör undvika åtminstone ett tag är Clas Ohlson som är ett fantastiskt bolag men som förmodligen kommer ha ett dåligt 2010 möjligtvis 2011 också. Värderingen ligger på p/e 15-16 vilket inte är högt historiskt sett men nu växer man inte som man gjort tidigare. Det finns risker för stora kostnader där man etablerar sig i Storbritannien. Konkurrensen har ökat mycket de sista åren och det kan bli tufft att ta ut de priser man gjort tidigare och öka försäljningen i någon högre takt. Jag tror kursen kommer att handlas i intervallet 95-105 kr det närmsta halvåret, beroende på vilka nyheter som kommer framöver. Men gissningsvis kommer nedjusteringar av vinstprognoserna och dåliga nyheter den kommande tiden kommer fortsätta pressa aktien. ...

Clas Ohlson - kommer konkurrenterna i kapp?

Clas Ohlson 112 kr Hur mycket kan aktien vara värd? Fortfarande så är Clas Ohlson ett av de starkaste varumärkena. Detta tenderar de flesta analytiker att bortse ifrån. Konkurrenterna är många. Jula och Rusta samt Kjell & Company, för att nämna några. Etableringen i Storbritannien beräknas kosta ca 2-3 procent på marginalen. I grund och botten är Clas Ohlson ett handelsföretag som köper varor, och säljer dem med ett visst påslag på priset. Marginalen spelar därför stor roll vid värderingen. ...

Den ljusnande framtid är vår

Vad är nytt? Redeye blir snyggare. Vi kommer dock bli snyggare i etapper. Vi har valt att börja med den populära Aktiebloggen samt vår tjänst Aktieguiden. Detta är alltså en delleverans av ett större plattformsbyte. Fram till i början av nästa år kommer fler delleveranser att ske. Inloggning För medlemmar och abonnenter på Redeye kommer detta att innebära att inloggningen på sajten sker på ett nytt sätt. Du kommer nu att logga in med den e-postadress som du angav när du blev medlem hos oss och ditt nuvarande lösenord. ...

Pessimist eller realist?

Äntligen dags för mitt andra blogginlägg! Jag tänkte informera om George Soros nyhetsbrev och varför jag tycker det ger ett viktigt perspektiv till alla er investerare. För ni som inte vet vem George Soros tänker jag inte skriva en bibel om honom utan feel free to google the guy! Varför jag nu väljer mig att använda av hans nyhetsbrev är för att få ett kritiskt makroperspektiv som jag försöker tillämpa på min portfölj. ...

TopoTarget, unikt köpläge ?

TOPOTARGETs kurspress är en följd av att Bankinvest beslutat att avveckla delar av sin fondverksamhet där fonden Biomedical Venture Funds avvecklar tidigare stora innehav i Topotarget samt ett antal andra bolag. Vid en fundamental översyn över Topotarget blir det tydligt att kurspressen ger en unik möjlighet för investeraren att komma över aktier i bolaget till ett mycket attraktivt pris sett till det motiverade nuvärdet i bolagets forskningsportfölj, produktportfölj samt sett till bolagets mycket starka finansiella ställning. Jag menar att nuvarande värdering är starkt kopplat till fondens icke bolagsspecifika försäljningar och att så snart man är klar med avyttringen så bör en helt annan kursnivå börja råda som ska kopplas till bolagets fundamentala värde genom sina projekt/produkter men också till ett par väsentliga referensobjekt. ...

2017-05-30 13:24 · krax

Positiv inledning

Stockholmsbörsen väntas inleda uppåt efter en stark avslutning i USA under torsdagskvällen samtidigt som de asiatiska börserna visar styrka nu på morgonen. New York-börserna noterade rejäla uppgångar under torsdagen med en stark avslutande handel. Bidragande orsaker till uppgången var positiva nyheter om den kinesiska ekonomin och en minskad oro om den europeiska skuldkrisen. Dow Jones Industrial Average stängde på dagshögsta och steg 2,78 procent. Det breda S&P500 avancerade nära 3 procent samtidigt som Nasdaq Composite noterades upp 2,8 procent. ...

en fråga till alla er börshajar

hej jag har blivit väldigt intresserad av börsen på senare år, och känner att det verkligen är nånting jag brinner för så jag skulle vilja konvertera från rörmontör till börshaj om möjligt :). så min fråga till er lyder. jag har läst radvis med böcker om ämnet hit och dit men känner att jag vill fördjupa mig ytterligare ett steg. så om jag nu ska läsa en ekonomi kurs vilken slags inriktning ska jag ta osv. har alldrig tidigare (pluggat) så jag skulle vara tacksam för lite tips och ideer. mvh/ moneyman ...

Direktavkastning 100 000kr

Min första blogg.. Någonsin. För inte så länge sedan trodde jag att alla som bloggade var 14 år, skrev om shopping och hette Blondinbella. Råkade snubbla in på Redeye och blev intresserad av analyserna/analytikerna. Inspirerad av många, ingen nämnd ingen glömd tänkte jag börja med en enkel portföljrapport tillsammans med några korta kommentarer till de olika innehaven. Mitt mål är att bygga en portfölj som ska direktavkasta 100,000 kr/år om 10 år. Nuvarande aktieportfölj är värd 240,000. Jag kommer att tillföra 300K till under 2010/2011 när exakt får vi se.. ...

Clas Ohlson och SEB.

Idag har det minst sagt hänt saker på börsen. Spännande! Clas Ohlson presenterade sin rapport på förmiddagen som var klart under snittet än vad analytikerna räknat med. Resan ner mot 100 kr har börjat. Varför var då siffrorna sämre än väntat? Det upplevs som att det mesta har gått emot Clas Ohlson den senaste tiden. Negativ valutaeffekt, dåligt väder som leder till sämre försäljning (?) och färre antal nyöppnade butiker. Kan det inte bara vara så att ledningen har varit lite för optimistiska den senaste tiden, och sneglat lite väl mycket på H&M:S koncept. Ett tillväxtföretag måste (!) möta efterfrågan och expansion är ett effektivt sätt att göra det. Dock måste företaget ha likviditeten till det och även soliditeten. Öppnandet av nya butiker, och i nya marknader, fungerar endast under förutsättningen att marknaden är villig att köpa av Clas Ohlson. Av rapporterna att döma så verkar det ändå finnas ett intresse och det blir oerhört intressant att se hur U.K och Clas Ohlson går ihop! ...

Bye Bye BP!

Sitter här med en powerking..Tänkte satsa på en riktigt koffein kick här innan jag ska iväg och träna..:-) Nu när jag känner att energidrycken börjar flöda i kroppen så kom jag att tänka på vad jag läste igår i tidningen..Visste ni att BP köper upp adresser och dylikt från google där det nämns något om oljekatastrofen..Allt som kan länkas till dem och ge dem dåligt rykte försöker de gömma undan..Kosta vad det kosta vill!! ...