Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dags att köpa oljeaktier?

Här har jag en kortsiktig riktkurs på 115kr vilket borde kunna nås på 2-3 månaders sikt. Var kortsiktigt inne i swedbank och seb tidigare samt även sandvik som jag köpte i majdippen på 66,50 & 69,50 swedbank, 39 & 40 seb a och 91 sandvik. Sålt av allt då jag vill säkra min vinst samt köpa några av de eftersläntare jag nämnde tidigare. Med vinsten jag gjorde på swedbank och seb och sandvik köpte jag alltså BP och AOIL. Hoppas jag inte valde fel tillfälle. ...

Track Record Trading Scenarios maj

Vid inledningen av maj hade OMXS30-index nyligen nått nya toppnivåer efter en utveckling med stora rörelser i slutet av april. Vi tolkade de stora rörelserna som att en rekyl var på väg att inledas och potentiella stödnivåer utgjordes av i första hand 1020-nivån och därefter intervallet mellan den jämna 980- och 1000-punktersnivån. I portföljen hade vi en exponering på 70 procent vid inledningen av månaden vilket motiverades av de nya toppnivåerna som bekräftade ett fortsatt positivt långsiktigt scenario där det kortsiktiga scenariot dämpades något av ett överköpt läge och ofördelaktig risk/reward. ...

Handel kring oförändrat

New York börserna inledde onsdagens handel nedåt efter att svag statistik om bostadsbyggande i USA presenterats men index återhämtade sig senare under handelsdagen och börserna stängde kring oförändrade nivåer. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,1 procent, S&P 500 ned 0,1 procent medan Nasdaq Composite noterades oförändrad. Oljepriset stärktes under onsdagen efter den amerikanska oljelagerrapporten och vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 77,69 dollar, vilket motsvarar en uppgång på 0,75 dollar per fat. Bland oljejättarna stängde Exxon kring oförändrade nivåer medan Chevron föll tillbaka 0,4 procent. ...

S&P 500 vänder det upp nu?

S&P 500 Det ser ut som vi kan gå in i en positiv trend nu, men det är en del viktiga nivåer som man skall hålla under bevakning.. På uppsidan så var 1104/1106 en viktig nivå för att få detta index i en positiv trend. targets är 1120/1130 i första hand. Skulle vi få några negativa dagar så är 1088 ett stöd som skall hållas för att inte gå in i en negativ trend. ...

Inleder uppåt

Efter positiv statistik från USA samt stigande börser i Europa noterade de amerikanska börserna breda uppgångar under måndagen. Alla aktier inom Dow Jones Industrial Average stängde upp, och indexet steg 2,1 procent. Breda S&P 500 lyfte 2,4 procent, medan Nasdaq Composite klättrade 2,8 procent. Råvarupriserna noterade i går uppgångar på grund av stigande börser i USA och Europa samt en svagare dollar. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 76,94 dollar, vilket motsvarar en ökning på 1,82 dollar. Exxon Mobil klättrade 1,9 procent och Aluminiumjätten Alcoa med 2,2 procent. ...

Ratos apportemission

Ratos 209 kr Fråga: _Ratos har beslutat att genomföra en apportemission där man emitterar ca 200 000 nya B-aktier som är en del av betalningen för förvärv i HL Display. Jag har inte fått klart för mig vad det innebär för mig som aktieägare i Ratos. Blir det en form av nyemission där jag får teckningsrätter tilldelat mig? Blir det i vilket fall som helst en utspädningseffekt (om än inte så stor) för aktieägarna i Ratos? /_ Mr Prospekt ...

Mekonomen - bilprovning och tjugo nya länder

Mekonomen 167,50 kr Kursen har gått upp kraftigt de senaste dagarna, och det finns fog. Jag kommer inte ifrån känslan av att här finns en långsiktig vinnare. Det är möjligt att aktien gått upp väl kraftigt just nu i förhållande till vinsten, men samtidigt så ser framtiden ljus ut. Ett råd kan vara att vara beredd att köpa, om aktien oförmodat skulle droppa tillbaka, av något skäl. Resultatförbättringen ligger ännu i framtiden, och nu befinner sig Mekonomen i en investeringsfas. ...

Spelbranschen: Ny ordning i Europa

I London har precis branschmässan EGR Live tagit slut. Intrycken är många efter två dagar fullspäckade med möten och diskussioner. För mig som aktieanalytiker innebar eventet en möjlighet att personligen känna branschaktörerna på pulsen och uppdatera mig på det absolut senaste. Sociala medier, spel i mobilen och nationell lagstiftning Som för att understryka att sociala medier är hett annonserade operatören 888.com under mässan att de förvärvat ett bolag som utvecklar spel för sociala medier. De flesta bolagen har en strategi för hur de ska använda sig av sociala medier men alla var rörande överens om att de ännu inte nått någon större framgång inom området. Slutsatsen i diskussionen blev ändå att bolagen måste ha en närvaro i sociala medier för att ha koll på hur bolaget uppfattas av spelarna. ...

NeuroVive ansöker om Orphan Drug Designation

Bolaget bedömer att NeuroSTAT uppfyller de formella kraven för att ansökan ska beviljas senare, vilket är positivt. I vart fall kommer beskedet om detta långt före det att preparatet kan nå marknaden i Europa för denna indikation. Det väntas ske en tid efter att en egen fas 2-studie och en därefter utlicensierad fas 3-studie är klara och framgångsrika, troligen omkring 2016. Vid en beviljad ansökan får NeuroSTAT 10 års marknadsexklusivitet för denna indikation efter att marknadstillstånd erhållits. Eftersom aktiekursen varit väldigt nedtryckt mottogs denna positiva nyhet med en fin kursuppgång. ...

Heavy Rock

När katten är på Sweden Rock Festival så dansas det minsann på borden..Ny layout på Redeye och lite vilse såhär i början..Blir nog bra..Energin är på tillbaka sakta men säkert och rösten bär hyggligt igen ;) ..Bra Festival i vanlig ordning med trevligt sällskap, mycket skratt och bra rock´n roll, trots att Gud gav oss dåligt väder..He hates me so i hate him back..BlackPearl (BP) lyfter mot högre höjder bl.a p.g.a ett något ökat oljepris men särkilt för att Emerge Oil & Gas uppger att bolaget avtalat om köp av tungoljetillgångar till ett värde av 10,3 miljoner dollar..BlackPearl har sedan tidigare engagerat Sayer Energy Advisors för att bistå i processen att avyttra vissa olje-och gastillgångar i sydvästra och sydöstra Saskatchewan, Kanada..BP är mitt största innehav följt av Qec.. ...