Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Uppföljning av G5 Entertainment

Värderingen av bolaget har stigit till 32 mkr och kursen har kommit upp till riktkursen jag satte på mellan 4-5kr. Q1 Rapporten kom in bättre än väntat med en omsättning på 3776 tkr och ett rörelseresultat på 1296 kr. Vinsten per aktie blev 0,17kr, men viktigt att komma ihåg är att bolaget inte betalade någon skatt på resultatet. Alltså vinst efter skatt blev under Q1 samma som rörelseresultatet. Jag mailade VD och frågade angående detta och fick till svar att det var en skatteteknisk fråga och att vi inte kommer att noll som skattekostnader framöver. Samt att bolaget på lite sikt räknar med att skattesatsen kommer att öka något framöver jämfört med tidigare år. Skatt på runt 26 - 28 % är väll det man får räkna på kommer att bli framöver. ...

Forestlight - Turnaround? (uppd 7)

Mycket har hänt senaste mitt senaste blogginlägg. Då hette bolaget White Shark, numera namnändrat till Forestlight Studio AB, kortnamn FORE B på First North. Förutom namnbytet så har det under den gångna månaden hållits årsstämma, insiderköp från nya ledningen har skett, release av ny hemsida har verkställts samt inbjudan till infomöte inför kommande nyemission. Årsstämma 9/6: Gå in på vcw och sök på White Shark så hittar ni min recension av årsstämman. Det var ett väl genomfört möte och en första chans för den nya ledningen att visa vad de går för. Förutom den vanliga formalian fick vi även chans till att ställa frågor samt se den kompletta trailern av Astrid Silverlock. ...

Slut på ökenvandringen?!

Den senaste tiden har nyckelpersoner i företaget tecknat ett optionsavtal där de förbinder sig att köpa aktier till ett pris som överstiger dagens pris med över 100%. Aktierna ska tecknas om knappt 2 år. Dessutom har två av nyckelpersonerna ökat sina innehav under juni månad. Företaget lämnar lägesrapporter en gång i månaden. De två senaste lägesrapporterna för april och maj har helt klart utstrålat positivism inför framtiden (Se länk 1 och 2). Dessutom visade förra årets 2:a kvartal ganska låga siffror, vilket enligt VD inte kommer upprepas i år. Detta meddelade han i en intervju med redeyeprofilen $trindberg på fråga om inte q1 ska vara bättre än q2 och q3: ” Kvartal ett ska inte vara bättre än kvartal två, och det ska vara i samma nivå som kvartal 3 eller något bättre”. Resultatet efter skatt för q1 2010 var 1,4 MSEK. Med andra ord väntar jag mig ett resultat som är bättre än 1,4 Msek för q2, jämför detta med 0,9Msek för q2 2009. Oj, nu blev det lite väl mycket siffror, sorry, men jag är ju ekonom. ...

Q-MED buy and hold

Morgonstund har guld i mun! Speciellt när dagen börjas med frukost på sängen kombinerat med P1:s sommarpratare arkiv. Howlin’ Pelle Almqvist i The Hives kombinerat med Hans Blixt chefsinspektör inom FN fick förgylla min morgon. Tänkte stolpa upp Q-med ur Grahams 5 sammanfattade kriterier för en investering. 1. Förstå och lär dig bolaget du investerar i. Q-med är ett bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer medicinska implantat för estetisk och medicinsk användning. Q-med produkter består i huvudsak av Restlayne, Macrolayne inom estetistik området som står för 86 % av Q-meds intäkter. ...

Ture på djupt vatten

Vi stannar vid poolen idag för jag har bestämt mig för att försöka lära darling att simma… En tuff uppgift visar det sig. Så fort vi närmare oss djupare vatten blir hon scared och spänner sig och skriker deep deep, trots att jag håller armen omkring henne… Nåja sämre “arbetsuppgifter” kan man tänka sig…;-) Nå är då börsen på djupt vatten också…? Macrosnubbarna har pratat om ekonomisk världskollaps länge nu och att det bara är guld som gäller. En av dem Jim Rogers meddelade dock helt plötsligt igår när jag tittade på Bloombergs att han köpt Euro nu..! Hmm vad ska man tro men han säger att den är översåld kortsiktigt men kommer att gå under på 10-15 års sikt… ...

Försiktig inledning

Det var slagigt runt nollstrecket på de amerikanska börserna under torsdagens handel men efter en stark avslutning stängde de tre stora indexen strax på plus. Press kom med jämna mellanrum från gårdagens omfattande statistikskörd som presenterades sämre än förväntat. Philadelphia Fed. Index föll oväntat och indikerade en svagare ekonomisk aktivitet i näringslivet under juni månad jämfört med maj månad. Indexet sjönk till 8,0 från 21,4 månaden innan. Även antalet nyanmälda arbetslösa i USA steg under vecka 23 jämfört med veckan innan. ...

Epicept - Intervju

Pfenix: Vid vilken punkt tror du Meda kommer lyfta på locket och låta EpiCept göra en försäljningsprognos för Ceplene? Mr. Cook: Vi förväntar oss inte att ha möjligheten att göra en försäljningsprognos för Ceplene 2010. Datat är bara för oklart. Förhoppningsvis någon gång under 2011 kan det finnas tillräckligt med spårnings register för att göra en försäljningsprognos. Pfenix: I ett svenskt nyhetsmedium gick Jack Talley ut och sade att nuvarande budgivare för ett partneravtal för NP-1 inte nådde upp till företagets mål på ett förskotts minimum på 20 miljoner dollar och att förhandlingarna kunde komma att dra ut på tiden till nästa år. Har ni några uppdateringar kring detta? ...

Meda - styrelsen köper aktier

Meda 59,30 kr Meda har en fördel jämfört med många läkemedelsbolag: De har inte någon forskning som belastar resultatet. Det är en fördel för Meda om kronan försvagas i förhållande till dollarn, och Euron. Intäkterna kommer framförallt från USA, Tyskland och Frankrike. Om dessa valutor stärks så gynnar det vinsten för Meda. Läkemedelsgrossisterna har dragit ned på sina beställningar till Meda. Dels därför att Medas patent löper ut, och konkurrenterna börjar kopiera medlen till lägre priser. Meda skulle behöva lansera några nya storsäljare i takt med att de gamla minskar i ekonomisk betydelse. ...

Redeye och bloggen vad hände?

Är relativt anonym för tillfället på bloggsidorna, men har nu för första gången surfat runt lite på nya redeysidorna och måste säga att jag är väldigt besviken. Det som förut var väldigt lättfattad och översiktligt har blivit tråkigt, svårnavigerad och väldigt rörigt. Det är reklam och spalter och var är framsidan, baksidan bloggkommentar analyser mm. Nej tyvärr var denna förbättring inte någon förbättreing utan snarare en försämring, vilket det tyvärr ofta blir när man skall utöka med en massa funktioner. Det tenderar att bli rörigare istället. ...

Mest lästa

Jag skrev en blogg den 12 juni som hette: Miljardär spår undergång för kapitalismen Den har 944 läst och den bör ligga på andra plats på tio i topp-listan efter Redeyes egna trendbrev. Sedan skrev jag en blogg den 13 juni med rubriken Kräftskiva hos HQ Bank Den har 544 läst och den borde också ha kvalificerat sig för listan.