Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Aktiemarknaden, uppåt inför Q2 rapport

Det har varit en uppgång på aktierna på senaste tiden. OMX har stigit med drygt 25% under den senaste ,månaden trots riskmoln om recession i Europa samt budgetunderskott. Samtidigt har det kommit starka signaler från exempelvis fordonsindustrin att återhämtningen är på väg, sakta men säkert. Enligt aktietips trend från bottomreached.se indikerar det ett svagt nedgång långsiktigt. Personligen är det svårt att säga. Börsen har inte stigit så mycket i år utan tagit lite fart under den senaste månaden. Alla är försiktiga och vill inte investera för tidigt. Samtidigt optimistikt inför Q2 rapporten. Därmed kommer de första rapporterna att styra börshumöret rätt mycket. ...

Se två av de absolut bästa investerarna och ekonomerna

Men först. Jag har i de två senaste bloggarna skrivit om bland annat Arbetsrutiner. Jag fick några mycket bra och intressanta frågor efter bloggen En djup inblick i Arbetsrutiner (forts.). Jag svarade på frågorna och jag vill passa på att återge allting i sin helhet. Martin Stenberg frågar: Får tacka så mycket för tipset Micke! Tänkta höra vilka sidor du har valt att sålla fram för att sedan låta google reader göra sitt? ...

Försiktigt uppåt i starten

De amerikanska börserna höll sig strax över noll under en nyhetsfattig fredag. Ingen statistik rapporterades under dagen och bolagsspecifika nyheter var få. Handeln svängde i takt med inlösen av terminer och optioner på index och aktier. Vid golvhandelns stängning i New York hade Dow Jones Industrial Average klättrat 0,2 procent, medan både breda S&P 500 och Nasdaq Composite noterade uppgångar på 0,1 procent. Oljepriset steg något under fredagen. Vid stängning på råvarubörsen Nymex handlades ett fat WTI-olja 77,18 dollar, vilket motsvarar en ökning med 0,39 dollar. Även guldpriset klättrade ytterligare under fredagen och nådde nya rekordnivåer. Bland svenska aktier i USA noterades Ericsson 46 öre högre än vid Stockholmsbörsens stängning. ...

Minst 100000 innan du börjar investera

En sak jag har funderat på är hur stort kapital man bör ha innan det är vettigt att börja investera. Jag tänker mig en nybörjare som har noll kronor och börjar spara 1000 kr i månaden. Nästa månad har han 2000 kr och därför har hans kapital ökat med 100%. Räknar man om det till procent per år så blir det ohyggliga 409500%. Fortsätter man med samma analys så visar det sig att när man har 126000 kr så motsvarar 1000 kr månadssparande 0.79% eller 9,95% omräknat till procent/år. ...

Så blev finansminister Sträng och bankiren Erik Penser rika

Finansminister Gunnar Sträng inför 100 procent avdrag på låneräntor. Han var den första att utnytja det och köpte ett stenhus i Gamla Stan i Stockholm. Erik Penser berättar Gustav Olivecronas bok “Spekulanterna” om hur han grundlade sin förmögenhet genom att göra 100 procent avdrag på sina låneräntor under 70 - och 80-talet. När “vanligt” folk sedan under 90-talet började göra samma sak, gegränsades plötsligt storleken på avdraget. Nu kräver många skribenter på Redeye och i Dagens Industri att det skall vara noll. ...

Det gnälls för mycket

Några skribenter här är notoriskt negativa och pessimistiska till allting i sina bloggar då främst om ekonomiska saker här förstås. Visst ordet är fritt och det är det också att bemöta detta. Bl.a hävdas det att det går illa för Sverige just nu. Vi har 10 procents arbetslöshet som vi aldrig haft tidigare. Problem för banker som staten måste garantera. Bostadsbubbla som kommer att brisera, börsbubbla, svag krona gentemot bla bathen, dollar och euro osv osv, . ...

Vad alla vet om Sverige, banker och ekonomin

Det finns alltid en sak som ALLA VET och sedan det som är verkligeheten ALLA VET: 1) Att det går bra för Sverige just nu 2) Alla vet att bankerna klarar sig jättebra 3) Alla vet att vi har en bostadsbubbla 4) Alla vet att Riksbanken måste höja räntan för att stävja bostadsbubblan. 5) Alla vet att den svenska valutan är jättestark just nu 6) Alla vet att det var tur för Sverige att vi ej gick med i euroa-valuta-unionen ...

Alltid ändan bak när Riksbanken ändrar räntan.

Riksbanken berömmer sig av att vara så tydlig att alla skall förstå hur ett kommande räntebesked kommer att bli utformat. Men sällan har väl framtida ränteprognos omgärdats med sådan mystisk dimma? Hur blir det? Vad är problemet för Sverige där räntan skulle kunna ingripa? Alla tror att vi är på gång att få en ny bostadsbubbla. Som jag ser det tyder inget på det. Skulle priserna ha ökat mer än inflationen så har ju också hushållens disponibla inkomster gjort detta samma. ...

Uppdatering Valuetree

Sedan min analys skrevs i mitten av Maj har en del positiva saker skett i Valuetree. 18/6 förvärvades ALF för 28 Mkr med en kassa på 8 Mkr och ett årligt EBITDA på 5 Mkr detta betalas genom en riktad emmision vilket innebär utspädning av antalet aktier. Idag kom även ett pressmedelande om att Valuetree skrivit ett Letter of Intent med Ludo Kids i Norge vilket skulle göra koncernen till Nordens största operatör när det gäller den nordiska barnmarknaden. Letter of intent innebär att förslaget disskuteras men att inget avtal är slutet. Dessutom skrevs en postiv artikel i DI om Valuetree där VD för Ludo Kids interjuvas och han verkar postiv till tanken på sammanslagning. VD för Ludo Kids Idar Vollvik har en bakgrund som en av Norges ledande entreprenörer och grundade bland annat telekombolaget Chess 2003 som han sålde till TeliaSonera 2005 för över två miljarder SEK. Men som sagt är inget avtal slutet än, sker affären kommer Valutee byta namn till Ludo Kids. ...

Smartast vinner

Det är giganten Bwins VD Manfred Bodner som 2009 uttalade sig gällande internetspelbranschens framtid. Några vinstvarningar i Nokia senare kan man väl konstatera att det ligger något i det han säger och att visdomen går att applicera på de flesta branscherna inom teknik. Nokias vinstmarginal har på tre år gått från 16 procent till dagens 9 procent. Det låter inte så smart om du frågar mig. Kan det bli sämre? Investerarlegenden George Soros har sett ett köpläge i Nokia. Hans investmentfond har storhandlat. När hela analytikerkollektivet säger sälj kan det ofta vara köpläge. Konkurrenten Apple är dock smartare och har ännu en potentiell storsäljare på gång. Iphone4 hade 10 gånger fler förbokningar än sin föregångare den första dagen i USA. ...