Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Uppåt i inledningen

Handeln var oregelbunden igår på New York börserna och index slutade kring nollan. Press kom ifrån svag amerikansk husförsäljningsstatistik som presenterades sämre än förväntat. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,1 procent medan S&P 500 och Nasdaq Composite föll tillbaka 0,3 procent vardera. Priset på råolja sjönk igår samtidigt som det kom besked om stigande råoljelager i USA. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 75.94 dollar vilket motsvarar en nedgång med 1,91 dollar per fat. ...

EpiCept vs. TopoTarget

Det krävs inte många knapptryckningar på tangentbordet för att leta upp vital information om Topotarget. “Topotarget Market Cap” - Direkt blir man kopplad till närmaste börssida vars information med vem som helst med miniräknare kan utnyttja för en beräkning av marknadsvärdet på bolaget, 650 miljoner kronor. “Belinostat market potential” - Direkt dyker det upp information om “multi-billion dollar market”, “Windhover top ten” och “18 clinical trials”. Nu må det vara så att sanningen är att Belinostat testas i 20+ kliniska indikationer och information är mer eller mindre ny men till synes så uppfattar man genast att: Vad fasiken är detta för super drog? Och nog är det imponerande alltid, det sticker man inte under stolen med, dessutom har bolaget en kassa som förväntas räcka 2-3 år med hänsyn till Spectrums up-front, att Spectrum kommer betala 70% av bolagets utvecklingskostnader och man får in rullande intäkter för Savene. Detta exkl. potentiella milstensbetalningar. Imponerande, minst sagt. Trots detta dalar kursen ner mot nivåer som snart motsvarar nivåer före Spectrum avtalet, till allas förtret. ...

Svenska storbolag visar vägen

OMXS30-index har den senaste veckan klättrat ytterligare drygt en procent och tangerat toppnivåerna från slutet av april vid 1070-nivån. Uppgången har letts av ett flertal av de större bolagen som till exempel Ericsson, Volvo och Scania, som under veckan alla nått nya årshögsta nivåer. Att OMXS30-index nu är tillbaka vid toppnivåer är anmärkningsvärt med tanke på att både OMXS Small Cap och OMXS Mid Cap har 8 respektive 14 procent kvar upp till motsvarande toppnivåer. Detta gäller också för det amerikanska S&P 500 Stock Index som befinner sig 11 procent från aprils toppnivåer. ...

Artumas Group: budstrid på G??

Det har länge rått osäkerhet om Artumas Group som ligger på Oslo börsen. Stora skulder men spännande rättigheter till tillgångar och intressanta möjligheter finns dock i företaget. Nu tycks dock en möjlig budstrid vara på gång. Igår kväll publicerades en fusionsöverenskommelse med Wenthworth http://www.hegnar.no/bors/article433973.ece och idag på morgonen replikerade Cove energy att de vill matcha budet. http://www.stocklink.no/Article.aspx?id=68813 Detta ser onekligen spännande ut. Håll koll på detta papper!

2017-05-30 13:26 · droid

Negativ inledning

Stockholmsbörsen väntas i dag inleda negativt efter en svag sluthandel i USA i går. Press kommer även från Asien där börserna har backat under natten. De amerikanska börserna sjönk markant på tisdagen. Svag bostadsförsäljningsstatistik och osäkerhet kring oljeläckan i mexikanska golfen tyngde handeln. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 1,4 procent. S&P 500 tappade 1,6 procent medan Nasdaq Composite backade 1,2 procent. Oljepriset försvagades under tisdagen i spåren av de nya turerna kring oljeläckan i mexikanska golfen. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 77,21 dollar, vilket motsvarar en minskning med 0,61 dollar. Oljejättarna tillhörde därför dagens förlorare. Exxon Mobil backade 1,9 procent och Chevron föll 2,27. ...

Halleluja M-real!

En femton (!) dubbling på 15 månader är ju inte fy skam för det konkursprissatta skogsbolaget. Avslut idag var på nivån 3,20 € jämfört med 0,20 € i mars 2009. Jag har haft turen att kunna tillgodogöra mig diskussionsspalternas funderingar runt bolaget, vilket i avgörande grad lett till att jag “holdat” alla aktier och inte sålt ut. Sällan kan man få så stor hjälp av “pöbeln” i Kauppalehtis diskussionsforum. Speciellt belackarna av bolaget borde bekanta sig med forumet… ...

Världens mest säkra investeringsstrategi

Men det är under förutsättning att aktien ger utdelning år efter år. Jag citerar nu direkt och ordagrant en kommentar av signaturen g:a stan som kommenterar regelbundet på kända bloggen finansblogg.com Det är ju f.d. aktiechefen på Carnegie som driver den. Men mycket intressanta kommentar kommer alltid från signaturen g:a stan. Många läsare uppmanar g:a stan att ha en egen blogg. Han skriver dock att han triggar igång på det som skrivs på aktiebloggen och vill fortsätta skriva endast kommentar där. ...

Börsen backar initialt

De amerikanska börserna inledde måndagen starkt efter beskedet att Kinas centralbank kommer att tillåta ökad flexibilitet i yuanen framöver. Under dagen vände dock handeln nedåt och vid stängning hade Dow Jones Industrial Average tappat 0,1 procent. Breda S&P 500 sjönk 0,4 procent medan Nasdaq Composite tappade 0,9 procent. Efter de senaste två veckornas uppgångar betraktades gårdagens tillbakagång av många analytiker som teknisk. Ingen statistik rapporterades från USA på måndagen. Oljepriset stärktes under måndagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 77,82 dollar, vilket motsvarar en ökning med 0,64 dollar. Bland oljejättarna klättrade Exxon Mobil med 0,1 procent och Chevron med 0,3 procent. Inom råvarusektorn märktes även aluminiumproducenten Alcoa som steg mest inom Dow Jones med en uppgång på 5,5 procent. ...

En bra hedge

Vart börsen är på väg kan dessvärre ingen veta, och vi kan bara spekulera i detta bäst vi vill. Dock så finns det enligt min mening olika stora sannolikheter för vad som ska ske i framtiden. Så vilka framtids scenarier står marknaden inför och hur kan du skydda din portfölj ? Jag tänkte redogöra mina funderingar för att spekulera om vad som är mest troligt om vad som kommer att hända i framtiden. ...

Fortsätter rallyt eller kommer oron tillbaka?

Sedan slutet av Maj har nu åter marknaden stigit i snabb takt och nästan hela årets fall är inhämtat. För tillfället är det mindre än 5 procent upp till årshögsta som slogs i april. Helt borta är dock inte oron på marknaden och såväl guld som dollar står för tillfället betydligt högre än under april då t.e.x dollarn var nere i 7 kr. Oljan har sedvanligt stigit under driving season vilket jag skrivit om tidigare vart ett sannolikt scenario. På samma sätt har negativa konjuktursignaler från USA inte kunnat störa uppgången. Dock är Dow Jones bara plus 0,6 procent sedan årsskiftet vilket innebär att USA bör kunna stiga. Fokus kommer närmaste veckorna vara på micro vilket borde innebära att årshögsta slås under månaden. Även dollarn borde åka på en ytterligare känga om riskaptiten åter ökar på marknaden. Jag kommer nedan lista 6 orsaker som talar för fortsatt god börs och 6 som talar emot. ...