Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En Nokia-kommentar

Det finns väl ingen som har missat att Nokia vinstvarnade i mitten på juni. De hade tidigare en prognos om att “non-IFRS” marginalen Q2 ska vara 9-12 % och att omsättningen ska ligga på 6,7 - 7,2 Mrd euro. Nu säger bolaget att marginalen kommer att vara aningen under prognosen, liksom omsättningen. På helåret ska (non-IFRS) marginalen vara aningen under den tidigare prognosen på 11-13 %. Ovanstående gällde bara mobiltelefonerna, nätverkssidan nämns inte. Nokia lovar mer information vid Q2-rapporten den 22/7. Vi är många som väntar på den. ...

Epicept - Handelsbanken tar plats

Den 28 juni bytte 1,7 miljoner aktier ägare i Epicept i två separata poster om 980 000 och 700 000. Vad som nu framkommit är en uppdaterad lista på institutionellt ägarskap där Handelsbanken Asset Manager är listade som den näst största institutionella ägaren i EpiCept med 1,02 miljoner aktier (2,3 %) och den största fond ägaren är Handelsbankens Sverigefond med 700 000 aktier (1,58%). Handelsbanken AM som tidigare ägde ett 10 000 tals aktier har tydligen valt att gå in med lite mer pengar och Handelsbankens sverigefond ser ut att även dom intresserat sig för aktien efter raset som följde deras senaste kapitalförskaffning. Aktierna som köptes var för motsvarande 1,01 dollar. ...

Var är spekulationen, var är bovarna?

Min bloggkommentar: 1) För att det skall kunna bli en bubbla måste det som går upp i pris inte motsvara i ett värde. 2) Det måste vara omvänt panik, folk måste bara ha det här. Raka vägen att bli miljonär utan ansträngning 3) Det måste finnas skojare med i bilden som lurar folk. 4) Värdet som går upp kan inte användas till någonting Jag har läst blogg på hemsidan “sloped curves” om IT-bubblan. Det var ju en vanlig “hederlig” bubbla. Vi minns IT-entreprenurerna som startade bolag i varje land som fanns i Europa. Syftet att vara först, ta marknadsandelar. ...

Värdeinvestering, fundamentala fynd och teknisk analys

Den här bloggen avser att belysa svårigheten med att finna lågt värderade bolag. Först något om den tekniska analysens baksida. Det går inte att “se in i framtiden”. Men det dilemmat gäller även den som försöker värdera företagen fundamentalt. Att den tekniska analysen ger dålig vägledning inför framtiden är allmänt omvittnat. Det kan ha varit gröna staplar och uppgång som byggs upp under en lång tid, och så kommer de förfärliga nedgångarna, och sopar bort allt på en enda gång. Det var ungefär vad som hände under våren 2010. En uppgång i fyra månader skapade trygghet, sedan kom greklandskrisen, och de stora aktörerna hade på två dagar pressat ned kursen rejält, och på fyra dagar hade den tappat allt som den ökat på fyra månader. Inte lätt att förutse, och svårt att hinna med. Det är ett av skälen till att den som utgår från teknisk analys gärna bara handlar på dagsbasis. Teknikern inser att det som möjligen finns att vinna, sker på tämligen kort tid. Två minutersstaplar, och femminutersstaplar är vanliga. I det perspektivet är det lättare att finna tillfälliga överreaktioner, som kommer av att utbud och efterfrågan är i tillfällig obalans. Den tekniska analytikern har följaktligen en benägenhet att bli “närsynt”. Det går givetvis att nyttja långa glidande medelvärden för att inta månatliga och årslånga positioner, men problemet kvarstår. När nedgångarna kommer så sker det hastigt, och indikatorerna släpar efter. Mycket av vinsten hinner vanligen gå förlorad. Om det inte vore på det viset, så kunde datoriserad handel byggd på teknisk analys vara framgångsrik, men än så länge så kan en skicklig tekniker, lätt överträffa en programmerad dator. I verkligheten så har båda svårt att klara alla marknadens skriftningar, och det innebär i praktiken att de som går på amerikanska daytradingskolor endast lyckas till en liten del. För närvarande räknar man generellt med att åtta av hundra kommer att bli ekonomiskt självbärande, av de som använder sig av teknisk analys. Övriga är förlorare på sikt. Förr eller senare kommer ett misstag, och de är svåra att reparera. En femtioprocentig förlust innebär att man måste ta igen 100 procent vid ett senare tillfälle, och det låter sig inte alltid göras. ...

Svårt att värdera företag?

Svårt att värdera företag? Somliga nöjer sig med “att bara titta på grafen”. Det är det som kallas “graf-analys”, eller “teknisk analys”. Dessvärre vet man utifrån den informationen ingenting om huruvida företaget är undervärderat eller inte. Möjligen kan man få klarhet om det är överköpt, eller översålt. Den som tittar på kursgrafen kan bara bedömma hur marknadspriset förhåller sig till det som placerarna tidigare varit villiga att betala. Det säger inget om företagets värde eller kvalité. Både det solida företaget och skräpaktien ser tämligen lika ut när kurskurvan stiger. ...

Krisen 1: Får en bankdirektör ljuga

När Sverige var EU:s ordförandeland förra året var det finanminister-möte i Göteborg. Chefstalare var Stefan Ingves. Hela talet gick ut på att en kris tar inte slut förrän alla CITRONER är på bordet. Han menade att varje skuld en bank har måste redovisas ärligt. Ty en banks enda möjlighet att verka är dess förtroende. En bank som mörkar sina skulder och åtagande kan aldrig komma att åtnjuta sina kunders förtroende. ...

Sommarhälsning från Småland! Och lite nytt om Mineral Invest.

Det har varit dåligt med bloggandet från min sida den senaste tiden. Anledningen till det är att jag som brukligt befinner mig i smärtsamt vackra Småland över sommaren. Såg att jag fått en del beröm av redaktionen i deras senaste blogg. Kul! :-) Får passa på och berömma er för arbetet av den nya layouten! Nu ser sidan ännu proffsigare ut! Ta det lite lugnt med de nya funktionerna bara så man hinner med! ...

Ny aktieportfölj startades denna vecka med fokus på råvaror

Till slut tog jag mig råg i ryggen och började placera hälften av mitt aktiekapital denna vecka med fokus på råvaror. Tycker jag gick in på rimliga nivåer på medellång sikt i följande bolag: - Gazprom (LSE) - Blackpearl Res. (OMX) - Sandvik (OMX) - SSAB (OMX) Samt en liten intressant gruva: Talivivaaran Kaivos… Frågan är hur jag skall väga upp detta i andra branscher? //Neutrino

Redeyes träffsäkraste användare H1

De är främst i användaranalyserna som vi kan utvärdera träffsäkerhet (än så länge) eftersom skribenten i det fallet ger en rekommendation (Köp eller Sälj). Träffsäkerheten mäts därefter exempelvis hur mycket aktien gått upp efter en köprekommendation givits. Mest träffsäker första halvåret har den mycket uppskattade användaren Kim Dahlström varit med sin analys av Doro. Aktien har efter analyssläppet stigit med drygt 60 procent. Det kan också påpekas att Kim i december 2009 skrev en analys på Agellis vars aktiekurs sedan analystillfället stigit med över 80 procent. Men det räknas ju inte i detta sammanhang eftersom vi i denna sammanställning utvärderar det analyser som skrivits under första halvåret i år. Kim släppte också en analys tidigare i veckan på Epicept med rekommendationen Köp. Hur den rekommendationen utfallet blir spännande att se. ...

Ursäkt till Ture Tratt

Ture Tratt har sådan humor och har alltid “glimten i ögat” i vad han skriver. Han är ett salt. Har jag retat upp honom med tidigare blogg i dag så har jag gjort fel. Jag har beskyllt Ture för något han inte har menat. Jag ber om ursäkt. Mitt syfte med bloggandet är att 1) lära mig själv 2) att få utlopp för det jag tycker 3) att samla mig till en sammanfattning 4) sedan är syftet att bli läst. Om jag får beröm eller dålig kritik är lika roligt. Om någon kritiserar och gör ner mig så vet jag att 1) Någon har tagit sig tid att läsa det jag skriver 2) Det är tillräckligt viktigt det jag skriver för att någon skall kommentera. ...