Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Positiv öppning

Börserna i USA gick starkt under gårdagen, framförallt på grund av starka siffror på försäljning i detaljhandeln tillsammans med uppgångar på råvarumarknaden. S&P 500 samt Nasdaq Composite steg båda 3,1 procent, medan Dow Jones Industrial Average var upp 2,8 procent. Råvarupriserna steg under gårdagen. Ett fat WTI-olja steg med 2,09 dollar till 74,07 dollar per fat, delvis på grund av en svagare dollar. Även naturgas- och metallpriserna steg överlag under gårdagen. ...

Nokia säljer och Europa stresstestar

Nokia säljer sin radiomodem-verksamhet till japanska Renesas för 200 MUSD. Det här är förstås ett led i en mer trimmad organisation och påverkar inte koncernen speciellt mycket. På årsbasis kostar denna verksamhet ca 200 Meuro/år. Ifall man antar att den genererar noll-intäkter borde denna affär alltså dubbla nettovinsten från ifjol… Lite mer negativa nyheter för Nokia var att Samsung kommer att ha ett bättre resultat än väntat Q2, även om omsättningen blir lite sämre. Nu nämner Samsung inte mobiltelefonerna specifikt, men de ingår i koncernen. Dessutom meddelade HTC att deras försäljning hade ökat 61 % på kvartalsbasis! Så mycket har marknaden inte ökat och de har garanterat tagit en del kunder från marknadsledaren. Man ska alltså inte förvänta sig underverk av Q2-rapporten. ...

Hitta företagen som vågar gå sin egen väg.

När jag drev en databutik för ca 15 år sedan hade jag en sk shop in shop för telefoner. Dela marginalen med en leverantör isom representerade Doro och jag upplät affärsyta åt hans företag. Det var givetvis dömt att misslyckas men kul att man ändå nosade på ett framtida upplägg. I vilket fall som helst sprang det kunder och frågade efter telefoner för gamla. Fick vi in en sådan telefon tog den slut direkt, ständigt kom det folk och frågade efter denna enkla telefon med stora knappar och bra högtalare för 695 kr. Doro har länge försökt att etablera sig som en telekomleverantör men har nu äntligen förstått att denna tråkiga imageprodukt är hur intressant som helst och ännu vet ingen vad detta kan generera i framtida tillväxt på internationellt plan. Doro har äntligen förstått att det är denna nisch man skall satsa på och inte den nisch där man konkurrerar med omöjliga villkor, nästan lika dödsdömt som när Ericsson försökte bygga svenska pc. Doro har bevisat att de kan tjäna pengar på denna spännande marknad som ingen annan har satsat fullt ut på. De är även smarta att bundla med operatörerna och att de vågar ta ut en bra marginal. ...

Börsutveckling!

Ja då har sommaren kommit hit på allvar och sommarvärmen är underbar..Värmen gör det mycket enklare att föreslå en grillning till sin sambo. Givetvis är några kalla öl en viktigt ingrediens. Jag har inte skrivit så mycket på redeye på sistone, men jag följer marknaden nogrannt. Mer än nånsin! Ser det i stort sett som ett yrke då jag inte jobbar mer än halvtid.. Senaste tiden har jag varit inne och läst på en hel del privata bloggar. Förövrigt finns det mycket kompetent folk som skriver egna bloggar och som gör tekniska analyser. Det gemensamma för de flesta är att vi nu är inne i ett mycket farligt scenario. S & P 500 ligger och nosar på stödet och faller det igenom så dyker vi nog ner till 850-900 nivån. Det är drygt ned 10-15%. Den sättningen kommer vara hård och brutal. Jag tror vi kommer ner till de nivåerna relativt snabbt. Jag tycker egentligen att analyserna är korrekt gjorda och det ser verkligen inte bra ut. Det är säljläge på många börser runt om i världen. ...

Stockholmsbörsen 7 juli, 2010.

OMX30: 4 timmarsintervall OMX30 har på ett kraftfullt sätt slutfört sin korrigering från 1066. Man kan idag välja att gå lång OMX30 ifall man tror på fortsatt uppgång. Trenden är dock något svårtolkad och forsätter börsen upp de kommande dagarna och vänder nedåt i höjd med 1023 (gulmarkerat område) är ett head and shoulders mönstern nästan komplett. Detta är i sig inte en säljsignal men det kan bli. Anledningen till vår oro är DJIA och FTSE100 redan utlöst liknande säljsignaler som indikerar en nedgång på ca 17% i FTSE100 och ca 13% i DJIA. För mer information om DJIA vänligen läs vår sista rapport: Dow Jones Industrial Average. ...

Krisen 2: Bankerna både HAR och Är skulden

De kämpar och baxar för att få den enskilda människan att nu ta ansvaret och skulden. Bankkunderna skall betala, skattebetalarna skall betala. Aktieägarna i bankerna och dess ledning vill sitta i orubbat bo. Kommer de att lyckas. I Sverige går det säkert eftersom ingen ansvarig vill tala om för svenska folket vad som händer. Stefan Ingves, Bo Lundgren och Anders Borg vill vara fiansiella ingenjörer som skall knopa i hop det här. Men kommer de att lyckas och BÖR de egentligen lyckas att vältra över bördan på de som är helt och hållet OSKYLDIGA, nämligen svenska folket. ...

Karo Bio - Pressrelease kommentarer

På morgonen hade bolaget Karo Bio ett hett pressmeddelande i tryckpressarna. Pressmeddelandet och dess innehåll kan läsas på följande länk: http://www.karobio.se/sv/Investor-Media/Pressmeddelanden/836/ För den late sammanfattas nedan ett antal punkter: Fas III för nischindikation heterozygot familjär hyperkolesterolemi (HeFH). Start av fas III under 2011 Studietid 12-18 månader Marknadspotential ca 1 miljard dollar per år Riktar in sig på Europeiska marknaden Ansökan till EMA slutet på 2013 till inledning av 2014 FDA diskussioner parallellt ...

Karo Bio - väckelsepredikanter och lovsångare var är ni ?

Minsta ifrågasättande har lett till hätska personangrepp och efterlysningar om vilken “analys” som ligger bakom skeptikernas misstro. Att rent allmänt varna för euforiska “utfästelser” har inte varit godtagbart skäl att öppna truten/fatta pennan på denna de intellektuella giganternas arena. Nu utesluter bolaget inte samarbete med indiska läkemedelsbolag (vilka i huvudsak vänder sig till en hemmamarknad). Det förstår ju var och en att höga blodfetter är folkhälsoproblemet nr 1 i Indien, hehe. ...

Back in the saddle

Då har man haft lite ledigt från börsen och en sistaminutenresa till Greklan blev både billig och mycket lyckad..Middlefield Capital Corp menar på att gaspriserna kommer att vara i stigande den närmaste 12 månadersperioden..7-8 usd och på lite längre sikt 5-10 år ser dom priser på 10 usd..En fördubbling från dagens priser..Det roliga är att bolaget säger att dom lever, äter,andas det här och sen avsutar dom med att säga att vi samarbetar mycket nära med Nestor Groppe som har över 55 års erfarenhet av branchen..he he .. ...

Återhämtningens tid?

Det pågår uppenbarligen en ekonomisk återhämtning, även om den kanske är svagare och mer ryckig än man kunde hoppas. Euroetana rapporteradeom att exporten i Helsingfors hamn nu är 20 % högre än ifjol. Siffrorna börjar nå nivåerna vi såg innan krisen. Man kan förstås fråga sig huruvida detta är hållbart? Det vet man aldrig, men just nu exporteras det mer till världen. Det kan inte bero på annat än att världen behöver mer varor än ifjol. ...