Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Öppning i dur

Börsen förväntas öppna på plus på måndagen sedan USA-börserna gått framåt efter stängningen i Stockholm på fredagen. Förväntningarna stärks av att ledande Asienindex ligger på plus under måndagsmorgonen. USA-börserna steg för fjärde dagen i rad under fredagen, med hjälp av bland annat stigande råvarupriser. Starkast gick börserna under slutet av handelsdagen. Dow Jones noterades upp 0,6 procent medan S&P 500 steg 0,7 procent. Nasdaq gick starkare än både Dow Jones och S&P 500 och stängde upp 1,0 procent. ...

Micronic Q2: bra orderingång och positivt resultat

Orderingången i Q2 hamnade på 292 miljoner kronor vilket var bättre än förväntat (240 miljoner kronor som inkluderade en större maskinorder). Positivt här är att orderingången inom ytmonteringsdelen var mycket bra – vilket är positivt. Dessutom kom den totala försäljningen in på 346 miljoner kronor (Redeye: 280 miljoner kronor) och rörelseresultat blev +47 miljoner kronor (Redeye: -11 miljoner kronor). Anledningen till både bättre försäljning och bättre resultat var att bolaget sålde två maskiner istället för en som vi hade räknat med. Å andra sidan trodde vi att den andra maskinen skulle levereras under H2 istället för under Q2. ...

Positiv inledning

Börserna förväntas öppna uppåt idag efter återhämtning i USA på torsdagskvällen svensk tid, samtidigt som Asienbörserna är på plus. Stöd för detta kommer även av de amerikanska terminerna. I USA öppnade börserna starkt efter positiva jobbsiffror i USA. De föll sedan tillbaka något för att återhämta sig igen under slutet av handelsdagen. Börserna fick även stöd av ett stigande oljepris samt en uppjusterad tillväxtprognos från IMF. S&P 500 var upp 0,9 procent medan Nasdaq Composite stängde på plus 0,7 procent. Något starkare var Dow Jones Industrial Average som noterades upp 1,2 procent. ...

Small cap pharma kriget

Senaste tidens turbulens som initierades av annonseringen av den framtida vägen för Karo Bio’s läkemedel Eprotirome har nått oanade proportioner. I ena ringhörnan har vi gedigna Karo Bio fantaster och i andra ringhörnan Epicept extremister. Vett och etikett i skydd av anonymiteten bakom ett “forum-nick” eller ett “chatrum-nick” har helt flugit ut genom fönstret. Bortsett från EpiCept och Karo anhängare har vi de enstaka spydigheter från Topotarget anhängarna och i någon mening har jag på grund av mina skriverier blivit vad tillsynes skulle vara en upprorsmakare. Åsikter som delas mellan lägren bemöts med en gedigen fientlig stämning och hård kritik, den objektivitet som skulle önskas av aktieägare är som bortblåst. I reflektion till de diskussioner som uppkommit fattar jag nu pennan och sätter ner foten med vit flagg hissad. ...

Hyreshus skall gå upp, bostadsrätter ner

Samtidigt “vet” i stort sett hela svenska folket att värdet på bostadsrätter skall gå ned. Varför denna diskrepans? Jag läser broschyr från Hyresgästföreningen att inom en tio-års period är det många personer i Stockholm som får ny hyra. En del skall få “sänkt” hyra lovar föreningen. Andra skall få höjt naturligtvis. Stockholm delas in av hyresgästföreningen i olika zoner. Den som bor i den attraktivaste stadsdelen, innerstaden, skall få höjda hyror. ...

Bahnhof är Sveriges eget lilla Google

Bahnhof har sedan födslen redan förstått att man är ett speciellt barn som tänker annorlunda. Bahnhof har genom den karismatiska grundaren Jon Karlung visat att man är en kommande spelare på marknaden. Bahnhof har satt tuffa prognoser utan att misslyckas. Redan får starten såg Bahnhof hur internet skulle utvecklas. Till skillnad ifrån många andra struntade Bahnhof i att prata om prognoser utan fokuserade på långsiktig tillväxt. Detta har Bahnhof lyckats med. De har tidigt insett att det är fiber till användaren som är den riktiga bäraren av kvalite. Detta gör man genom att etablera bra avtal med stadsnät i kombination med en bra utbyggd central kapacitet. Bahnhof förstår inte bara vikten av en bra bärare utan förstår även vikten av innehåll och har tecknat avtal med bolag som tillhandahåller applikationer och tv. Deras eget nät växer och räknas snart till ett av de främsta inom hela EU. Detta låter lite floskligt men tänk på att Bahnhof för några år sedan bara omsätte några miljoner och har på egna ben lyckats utveckla bärande affärsområden inom ,bredband, telefoni och kapacitet till tredjepartsleverantörer. ...

Track Record Trading Scenarios juni

Efter en kraftig nedgång i maj inleddes juni månad desto bättre. I maj studsade OMXS30-index på stödet vid 920 punkter varefter en uppgång inleddes. Mot slutet av juni hade hela maj månads nedgång tagits tillbaka och index testade tidigare toppnivåer vid ca 1070 punkter. Uppgången skedde utan några märkbara rekyler vilket gjorde det svårt att inleda nya positioner. Mellan 9 och 21 juni steg OMXS30-index med 9 procent med endast en nedgångsdag som gav en marginell rekyl på 0,1 procent. ...

Vind i Seglen för Guld Invest?

Så här i sommartider är det guld värt att bo vid kusten. Oftast bättre väder och en sommarbris som svalkar lite oftare än inåt land. Trots förtjusningen över närhet till havet har segling aldrig varit min grej. Istället håller jag mig vid kanten där land möter vatten och jag badar mer än gärna. Premiärdoppet, bortsett från karibien i april, var i mitten på maj och det var 14 grader. Kallt som fan. ...

Dobbelinvestering

Först en eloge till “yxhuggs” utmärkta blogg om aktier kan jämföras med dobbel..Skarpslipad som vanligt..Naturligtvis är fallet icke så..Urbota korkat påstående..Dom som påstår detta är helt okunniga om aktier och har läst om den berömda apan i en tidning..Man är förmodligen också avundsjuk på personer som tjänar pengar på aktier och möjligen så är man skadeglad när man hör att någon förlorat pengar på aktier..Du kunde lika gärna köpt en lott, he he … ...

Tips på intressanta företag som utvecklar Apps till iPad och iPhone?

Läste imorse en artikel om företag som utvecklar Apps, men jag kom på att jag har ingen som helst kunskap om vilka bolag i Norden eller i Nordamerika som kan tänkas bli uppstickare på området. EA Mobile känner jag till givetvis men inte mycket mer… Länk till artikel: http://tech.fortune.cnn.com/2010/07/07/the-new-kings-of-apps/ Tacksam om det finns någon som kan hänvisa till bra källmaterial eller har egna synpunkter! //Neutrino