Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Stark öppning

Den svenska börsen förväntas öppna starkt efter att ha fortsatt uppåt i går efter stängning i Stockholm. Stöd för detta kommer både från Asienbörserna och från de amerikanska terminerna, som båda går i positiv riktning. De amerikanska börserna steg under gårdagen för sjätte dagen i rad efter att Alcoa Inc redovisat en vinst som var bättre än förväntat. Börserna fick även stöd av minskad oro på världsmarknaden sedan Grekland sålt värdepapper med räntor under fem procent. Dow Jones Industrial Average var upp 1,4 procent medan S&P 500 steg 1,5 procent. Ännu starkare gick Nasdaq Composite som noterades upp 2,0 procent. ...

Smått och gott (?) från SEB:s rapport

Så här står det dock i den jag fått: RESULTATRÄKNING Räntenetto skillnad på ett år - 3,5 miljarder svenska kronor Provisionsnetto + 0,5 Nettoresultat finansiella trans. -,5 Övriga intäkter - 1,5 Sammanlagd - 5 miljarder Utgifterna oförändrade Nettoresultat - 5 miljarder Kreditförluster 2,5 miljarder Resutat efter kreditförluster i skillnad mot förra halvåret minus 7,5 Som jag sett det har man alltså gjort ett resultat som är 7,5 miljarder sämre än halvåret jan - jun 2009. ...

Börsutveckling!

Precis som jag skrev i bloggen den 7 juli kommer vi få se ett rally på börsen. Anledningen är en manipulerad marknad. Men vad spelar det för roll egentligen. Det blev ett rally till slut!! :-) Dollarn försvagas och börserna följer the ten year treasury yield som visade en dubbelbotten och steg. Vidare gissade jag på en ökning för oljepriset. Svag dollar och rallystämning. Allt rätt so far! Men..Vad är det som händer egentligen bakom kulisserna. ...

PA Resources - lite snabbt...

Diamond Offshore Drilling, Inc meddelade vi pressrelease igår följande: “Diamond Offshore Drilling, Inc. (NYSE:DO) today announced that a subsidiary of the Company has agreed to suspend a Gulf of Mexico (GOM) contract and has entered into a new multi-well international commitment with a subsidiary of Murphy Exploration and Production Company that will result in the relocation of the dynamically positioned, deepwater drilling rig Ocean Confidence to the Republic of Congo. The rig departed the GOM over the weekend and is expected to arrive on location offshore Africa within approximately 60 days.” ...

2017-05-30 13:27 · tony1

Karo Bio, rapportkommentar och update.

Karo Bio rapporterar på morgonen för sexmånadersperioden och redovisar en marginell resultatförbättring under perioden från -82,7 mSEK till -79 mSEK. Likvida medel efter periodens utgång uppges till 152 MSEK vilket uppges räcka till mitten av 2011 med nuvarande förbränning och är också i linje med vad man tidigare kommunicerat. Generellt är det informationsmässigt en innehållsrik rapport med en tydlig förändring i bolagets kommunikationsstrategi. Fokus ligger naturligtvis på Eprotiromes fortsatta utvecklingsväg där nya VD Fredrik Lindgren redan förra veckan fick en svettig start när marknadsreaktionen vid hans första uppdrag att kommunicera kring Eprotirome inte alls blev som han tänkt sig. ...

2017-05-30 13:27 · krax

SEB:s rapport: Ratinginstituten säger stabilt

Jag ringde Riksbanken i fredags och fick besked att direkt utlåning till svenska banker på värdepapper som funnits i två år, det skall upphöra i år. Jag fick besked att redan har bankerna minskat sin skuld. Men inte SEB står det i halvårsrapporten. - 200 miljarder kronorfinns hos Centralbanken med av centralbanken accepterade panter, som direktör Annika Falkengren skriver i halvårsrapporten som kom i dag. Vinsten per aktie blev 1,21 kronor. för halvåret. ...

Basware växer vidare!

Basware Q2 Omsättning: 26,6 Meur (22,7) 25,2e Resultat före skatt: 3,0 Meur (2,1) 3,1e EPS: 0,19 euro (0,12) 0,20e ROE: 14,7 % (11,5%) Gearing: -21,8 % (3,3%) Basware fortsatte sin vackra tillväxt. Omsättningen växte med 17 % på årsbasis och lönsamheten hänger med. Visserligen var kanske bruttomarginalen aningen lägre än förväntningarna, men i detta skede i konjunkturen ska man inte vara alltför petig. Intressant är också det starka kassaflödet som har gjort balansen än mer välfylld. Prognosen säger att de ska fortsätta växa, samtidigt som EBIT-marginalen ska vara 10-15 %. Det borde inte bli svårt att uppnå. Basware är som bekant ett av mina favoritbolag. ...

Små rörelser inledningsvis

Börsen förväntas starta på noll till svagt upp i dag, då de amerikanska börserna steg på måndagen efter stängningen i Stockholm. Dock kommer press från de amerikanska terminerna och börserna i Asien. De amerikanska börserna stängde, efter att tidvis ha legat både på minus och plus, svagt uppåt igår, i väntan på rapportsäsongen som startade efter stängning i USA. Starkast gick Dow Jones som noterades upp 0,2 procent, medan S&P 500 och Nasdaq Composite båda stängde upp 0,1 procent. ...

Secular Bear Market

I graf ett ser vi att i de stor rörelserna har DJI toppat under IT bubbel era. Nu är vi på väg ned. Det ser ut att vi ska ned till stödnivå. Eller hur är det? Graf två visar en inflations justerad chart på S&P den ser inte lika allvarlig ut. Graf tre visar hur en standard Secular Bear market ser ut. Hur ska man navigera?

Frågan Falkengren ej kommer att få

Jag har i ett tiotal bloggar här på Redeye sedan december 2008 försökt visa här på Redeye att speciellt SEB men också Swedbank har en del saker att dölja i sin bokföring. Det läggs ut oförsvarligt mycket dimridåer. Flera skribenter här på Redeye har kommenterat mina skriverier med att enligt svenskt bokföringslag måste varje post finnas med i bankens bokförings-redovisning. I vår har Harvard-professorn Niall Fergusons bok “I pengarnas tid " kommit ut på Bonniers. Där står på sidan 254: ...