Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

IT-konsulterna levererar rapportbesvikelser

Cybercom, Know IT och Prevas kom med rapporter idag. Alla besvikelser som drar ned hela sektorn. Cybercom rapporterar en kombination av sjunkade marginaler och omsättning. Detta är inget aktieägarvänligt bolag. Aktien faller krafigt. Stay out! Know IT redovisar en vinst per aktie 1,21 vilket får anses ok. Här sjönk vinstmarginalen något. Trots allt inget större köpläge i aktien. Om vi får en orolig höst kommer Know IT gå sämre än index pga belåningen i bolaget. ...

Kommer svensk industri kunna dra nytta av kärnkraftstrenden?

Växande energibehov och jakten på utsläppsfri elektricitet leder utbyggnadsplanerna i den globala kärnkraftsindustrin. De senaste siffrorna från World Nuclear Association, WNA, visar att antalet reaktorer i världen kan komma att fördubblas de kommande 15 åren. Bland de svenska verkstadsbolagen finns det särskilt två bolag som kan dra nytta av trenden: Sandvik och Alfa Laval. Se artikeln - http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article753992.ece Det om inte framkommer lika tydligt i artikeln är att marknaden för globala kärnkraftsbyggare har krympt. Toshiba har numera i sin koncern: Westinghouse USA, British Nuclear Fuels (BNFL) och Westinghouse Västerås (fd ABB Atom). Detta innebär att tekniken för både tryckvatten och kokarvattenreaktorer med tillhörande service ligger inom Toshibas koncern. Dessutom har Toshiba den enda av NRC (US Nuclear Regulatory Commission) godkända reaktortypen för den Amerikanska marknaden - AP1000 (http://en.wikipedia.org/wiki/AP1000). Areva som är världens näst största kärnkrafttillverkare har än idag ingen godkänd reaktortyp enligt de senaste internationella säkerhetskraven. ...

Ryssland stoppar finsk livsmedelsindustri!

De har därför beslutat att stoppa importen till Ryssland från 14 finska livsmedelsfabriker!!! Branschen är helt oförstående och finska livsmedelsverket har svårt att uttala sig konkret. En expert talar om det inte finns några brister inom den finska industrin, medan en annan säger att de finska företagen borde kunna ordna detta inom två-tre veckor. Synnerligen märkligt agerande, speciellt när man jämför WHO:s data och ser att Ryssland definitivt inte är mer “hälsosamt”. Personligen känner jag heller inte till att Ryssland skulle ha extremt höga krav på sin livsmedelsindustri. ...

Sony Ericsson Q2: hög ASP lyfter försäljningen

Sony Ericsson rapporterade sin Q2-rapport nu på morgonen. Bolaget sålde 11 miljoner telefoner under första kvartalet (SME/marknadens estimat: 11,6 miljoner) och marknadsandelen var endast runt 3,4 procent. Detta var marginellt sämre än väntat. ASP eller snittpriset i Q2 blev hela 160 euro (SME: 135 euro) vilket var mycket bättre än väntat samt en högre nivå jämfört med Q1'10 (134 euro). Försäljningen blev därmed bättre än förväntat på 1757 miljoner euro (SME: 1,57 miljarder euro) i huvudsak beroende på högre ASP. ...

Avvaktande inledning

Stockholmsbörsen väntas inleda avvaktande till svagt uppåt med stöd från positiva BP nyheter men med press ifrån Asien och Googles kvartalsrapport som kom in sämre än förväntat. De amerikanska börserna tyngdes igår utav svag statistik men kurserna steg i sluthandeln efter rapporter om att BP åtminstone tillfälligt stoppat oljeläckan i Mexikanska Golfen. Dow Jones Industrial Average tappade 0,1 procent, det breda S&P 500 noterades upp 0,1 procent medan Nasdaq Composite stängde kring oförändrade nivåer. ...

Gazprom - Framtidens fredsbringare

The ‘Iran–Pakistan–India’ gasledning, är även känd som ‘The Peace Pipeline’… Hur kom vi dit? :) Ja, bland annat så har det att göra med att Iran har förelsagit ett elnät jämte gasledningen… vilket kommer att förbinda elnätet i Iran med Pakistan, Indien och Kina. Iran har erbjudit att sälja elkraft till Pakistan, Indien och Kina…. God jul,

Vem vinner och vem förlorar?

Låt oss fundera… positivt eller? :): STOCKHOLM (Direkt) Råoljan föll sedan svag USA-statistik rapporterats på eftermiddagen och börserna i New York visat nedgångar… Basmetallerna backade också på den svaga statistiken i kombination med fler tecken på att tillväxten i Kina håller på att dämpas… En successiv försvagning av dollarn gav ett generellt stöd till råvarumarknaderna och begränsade nedgångarna.. Philadelphia Federal Reserves månatliga index visade på en svagare ekonomisk aktivitet i näringslivet i juli, jämfört med månaden före… ...

Underliggande optimism eller bäddat för fall?

Nu har äntligen rapporterna för Q2 kommit igång, hittills har marknaden svarat postivt och sedan jag skrev förra gången är marknaden upp dryga 7 procent. Tror vi nu är inne på 8:e dagen av uppgång, än visar dock inte RSI att börsen skulle vara överköpt så uppgången kan fortsätta några dagar till på teknisk basis. Makrostatstiken från USA fortsätter vara usel men ungefär i linje med mina förväntningar. Oljan har stigit något för att åter närma sig 80 dollar, men än känns uppgången i olja betydligt lägre än både jag och Warren väntat oss. ...

Inledning nedåt

Stockholmsbörsen väntas inleda svagt nedåt med press från fallande Asienbörser nu på morgonen. Handeln rörde sig kring nollstrecket igår på USA-börserna. Både Dow Jones Industrial Average och S&P 500 stängde kring oförändrade nivåer medan Nasdaq Composite stängde på plus 0,4 procent. Råoljan fick stöd utav minskande råoljelager i USA vilket lyfte oljepriset. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition77,79 dollar per fat vilket motsvarar en uppgång på 0,64 dollar. Bland oljejättarna föll Chevron tillbaka något och stängde på minus 0,25 procent. Även Exxon noterades ned 0,25 procent. BP tappade 1,9 procent. ...

Nattsvart på börsen

Jag vet inte hur ni ser på den senaste tidens utveckling på marknaden, men jag tycker det verkar komma signaler som oroar allt mer varje månad. Särskilt de största ekonomierna i världen tycks dra ojämt och deras budgetar läcker. Jag är minst sagt orolig när jag ser börsens utveckling de 3 senaste månaderna. Jag tycker mer och mer mig se en björn som jagar ekonomin och återhämtningen och en antydan om det som många gått och fasat över så kallade dubbel dippen kan bli en verklighet om inte USA, Japan och Kina kan komma överens om hur budget underskotten skall hanteras. ...