Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sveriges bästa mjukvarubolag?

QlikTech säljer mjukvarulösningar för ”business-intelligence” som möjliggör att kunder snabbare kan ta bättre och mer relevanta beslut baserat på en stor mängd information och data. Dessutom presenteras både informationen och slutsatserna på ett enkelt och tillgängligt sätt. Bolaget har idag cirka 14 000 kunder runt om i världen och har huvudkontoret i Pennsylvania, USA. Bolaget grundades i Lund 1993. QlikTech har idag över 600 anställda varav 460 stycken utanför USA (=läs största delen i Sverige). Största ägare i bolaget (före IPOn) var två riskkapitalbolag, Accel Europé och Jerusalem Venture Partnern. Dock finns även flera svenska ägare med som t.ex. Industrifinden (10 procent), Måns Hultman (7 procent, fd. ordförande) och Lars Björk (3,3 procent och idag VD). ...

Nokia förvärvar

Rent finansiellt verkar Nokia ha betalat ett ok pris. P/S uppskattas till 0,3 och det är ungefär häften av vad Nortel såldes för. EV/EBITDA ligger på strax under 3 vilket är mindre än hälften av vad sektorn värderas till i dagsläget. “iDen” ingår inte i affären, en del som står för ca 11 % av omsättningen. Pro-forma (inkl iDen) uppgår omsättningen till drygt 3,7 Mrd USD och rörelseresultatet till 520 MUSD. Således borde NSN kunna dubbla sin vinst ifall de lyckas bibehålla lönsamheten i denna del. ...

Positiv öppning

Börsen förväntas öppna uppåt sedan de amerikanska börserna stigit efter stängning i Stockholm i går. Stöd för detta kommer även från de amerikanska terminerna som visar positiva siffror. Börserna i USA stängde på plus i går efter att ha legat i ett territorium kring noll tidigare under dagen. Marknaden tyngdes av oro för återhämtningen i ekonomin, men även av svag amerikansk husstatistik. Tron på starka bolagsrapporter vägde dock över under den senare delen av handelsdagen. Både Dow Jones Industrial Average och S&P 500 stängde upp 0,6 procent, medan Nasdaq steg 0,9 procent. ...

Chrontech Pharma, största rabatten i biotechsektorn.

Chrontech befinner sig i förhandlingar sedan några månader med ett av Japans ledande läkemedelsbolag inom hudvårdsläkemedel för sitt projekt Chronseal, ett samägt project med Kringle Pharma. Man har också helt nyligen rapporterat enastående kliniska data för sitt Hepatit-C vaccin, som är ett behandlande vaccin riktat mot en av vår tids mest svårbehandlande sjukdomar med en läkemedelsmarknad som omsätter över 30miljarder kr per år. Bolaget är kraftigt undervärderat i förhållande till några andra svensknoterade bolag med liknande verksamheter. Det finns också chans till ett starkt nyhetsflöde under kvartalet där riskerna minimerats eftersom data nyligen redan rapporterats som positiva rörande bolagets båda kliniska project. ...

Finska rapportkommentarer (16/7)

Fortum Q2 Omsättning: 1295 Meur (1194) 1238e Resultat före skatt: 332 Meur (355) 357e EPS: 0,30 euro (0,32) 0,32e ROE: 19,3 % (25,7%) Gearing: 75 % (67%) Fortum var överraskande av två orsaker. För det första att ens avvek från estimaten, eftersom Fortum-rapporten brukar vara ungefär lika spännande som GE - dvs precis i linje med förväntningarna. För det andra var rapporten överraskande då den var sämre än väntat. Kostnaderna har ökat rejält och speciellt posten “materials & services” var upp 25 % på årsbasis (ca 100 Meuro). Bolaget menar att kostnaderna för kärnkraften var högre, något som de inte kunde kompensera med högre priser då Fortum prissäkrar en stor del av sin försäljning. ...

Inledning i moll

Den svenska börsen väntas öppna negativt denna morgon efter att USA-börserna fortsatt falla efter stängning i Stockholm i fredags. Stöd för detta kommer även från Asien som går tungt under morgonen. De amerikanska börserna föll under fredagen sedan flera av storbolagen lämnat rapporter som varit under förväntan. Tyngde gjorde även statistik på stämningen bland konsumenter i USA som även denna hamnade under förväntningarna. Dow Jones Industrial stängde ned 2,5 procent, medan S&P 500 tappade 2,9 procent. Ännu tyngre gick det för Nasdaq som föll 3,1 procent. ...

S&P 500 nu kanske det börjar

jag har i snart 2 veckor väntat på en signal på ner gången och dom senaste 5 till 6 dagarna så har den blivit med klar för varje dag.på mitt senaste chart så trodde jag dag 6 eller max dag 7skulle hålla uppåt och sen börja ett nytt short leg.nu kom det på 7 dagen det var inte mycket den dan men det blev rött,sen dess så har det inte varit mycket som talar för the bulls,vi har fått 30 till 40 punkter ner beroende på vart man tar toppen från, och som jag ser det så finns det ingen andledning till att ändra åsikt om vilken riktning vi går i.det är forfarande läge att kliva på short sidan det ser ut som vi bara börjat.ett och annat mini rally lär vi få se men det är neråt som gäller.chartet har precis börjat visa att det är klart för neråt så det bör betyda att det finns många punkter kvar på ner sidan. ...

Oljeprospektering & Utveckling - Ett äventyr i den Kanadensiska kapitalmarknaden

Jag började aktivt att investera i efter den stora nedgången Okt. 2008. Tidigare var jag en passiv investerare i olika fonder. Tog chansen och började läsa på och försöka få mig en bra uppfattning om hur man framgångsrikt analyserar bolag på börsen för att maximera sin avkastning på investerat kapital. Är långsiktigt i min investeringshorisont med fundamentala värderingsmodeller framför tekniska. Dock inte förkastat den tekniska analysen helt då jag anser att det finns ett värde och då främst kring själva timingen av köp. Under hösten 2009 och fram tills nu har jag blivit mer och mer intresserad av bolag inom olja/Gas branschen. Denna blogg kommer bara att handla om mina erfarenheter kring dessa bolag och då de bolag som är verksamma på TMX. ...

Extremt köpläge i Unibet!

På mycket kort tid har nu Unibet tappat rejält i värde utan att ngt nytt fundamentalt har dykt upp. Under våren djupdök aktien i spåren efter rapporten om Frankrike och den kommande kostnaden i samband med den etableringen. Nu är vp:et nere på i princip ett ATL (bortsett från en djupare dipp under brinnande finanskris) Nyligen har vi haft ett fantastiskt fotbolls-VM med en hel del “skrällar”, och sannolikt fina inkomster till Unibet. ...

Bankrapporter lurar inte marknaden

Tar man sig en titt på de bankrapporter som kom in i dag så framgår det som att de gör fina pengar. Dock har de förskönat resultatet väldigt mycket och inte redovisat stora förluster. De har minskat sina kreditförlust reserver med ett antal miljarder dollar därav slår alla bankerna estimaten. Det borde de rimligtvis inte ha gjort. Dock kan estimaten också vara väldigt lågt ställda. Med tanke på att marknaden har gått ned efter resultaten så verkar de inte kunna lura marknaden denna gång. Sen har börsen gått bra den senaste tiden så en sättning väntar..Jag tror vi kan fara nedåt en bit nu..I alla fall idag och i början på nästa vecka..Sen får man se vad som händer.. ...