Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Transcom Q2: Långsammare återhämtning än väntat i North America & Asia

Transcoms Q2 rapport visade en omsättning i linje med vår prognos men resultatet var lägre än väntat främst pga regionen North America & Asia Pacific visar fortsatt låg lönsamhet. Försäljningen uppgick till 148,8 miljoner euro mot vår prognos på 146,1 miljoner euro och EBITA-resultatet uppgick till 4,4 miljoner euro mot vår prognos på 7,1 miljoner euro. Visserligen påverkades resultatet av engångskostnader på 0,9 miljoner euro men även justerat för detta var resultatet under vår prognos. ...

Yield Curve talar emot "double dip"

Yeild kurvan talar emot “double dip” . Förenklat när den långa räntan är lägre än den korta räntan. kommer ekonomin att bromsas in. När den korta räntan är lägre än den långa som det är nu är pengar billig och det pumpas in mer. Ökad investering leder till framtids tillväxt. Source: New York Fed (with thanks to Mark Hulbert) I grafen kan man utläsa hur yeild kurva och konjunkturen samvarierar. ...

Överraskande bra rapport - igen

Nolatos Q2-rapport var bättre än väntat och aktien kommer troligen att stiga upp över 75 kronor per aktie. Försäljningen kom in på 878 miljoner kronor jämfört med våra förväntningar om 749 miljoner kronor. Rörelseresultat exkluderat immateriella avskrivningar blev 69 miljoner kronor (vi väntade oss 64 miljoner kronor). Således blev försäljningen och resultatet något bättre än väntat. Bolaget indikerar bland annat att en kund (troligen Sony Ericsson) har byggt upp stora lager inför sin produktlansering varför Nolato återigen ökade personlastyrkan, denna gång med cirka 400 personer i Kina. En annan anledning till att försäljning inom telekom blev så passa stark i Q2 (434 miljoner kronor) var att bolaget också gjorde en vidareförsäljning om 50 miljoner kronor av pekskärmar (låg marginal på denna business). Industri och Medical-segmenten kom in ungefär som väntat. ...

NeuroVives preparat NeuroSTAT beviljas Orphan Drug Designation

Dagens nyhet är mycket positiv och reducerar osäkerheten i min aktieanalys målkurs 100 kr, se uppdaterad analys på www.loparn.com . NeuroSTAT får 10 års exklusivitet inom hjärntrauma i Europa. Sannolikheten för ett framtida positivt utslag i USA bör också öka något även om den redan var hög innan dagens nyhet. NeuroVive har nu en potential att ungefär nå Diamyds nuvarande börsvärde och utvecklingsläge redan om 2-3 år vilket skulle innebära ett 7-faldigande av aktiekursen. Redan det närmaste halvåret väntas en rad likaså intressanta kursdrivande nyheter, t ex : ...

Uniflex går starkt

Att bemanningsbranschen upplever goda tider just nu vet den insatte. Dagens delårsrapport från Uniflex lyckas ändå överträffa förväntningarna. De presenterar ett rekordkvartal där omsättningen är den högsta företaget någonsin haft under ett kvartal. Vinsten är samtidigt den största på åtta kvartal. I och med denna delårsrapport förefaller Uniflex redan vara tillbaka på 2008-års nivå. 2009 ser ut att vara en tillfällig svacka, och att företaget nu kan återgå till tillväxt. Något som Uniflex också lyckas bra med; de växer snabbare än marknaden och plockar marknadsandelar. ...

2017-05-30 13:28 · kloss

Chansning i Nokia.

Nokias rapporter den senaste tiden har varit blä blä blä. Men jag tänkte det skall inte komma en till liknande igen något måste göras. Det pratas så mycket om Apple hit och Apple dit. Iphone, Ipad, Ipod och vad nu resten heter ( Om det finns någon resten. Tänker inte köpa sådant. Jag nöjer mig med att jag kan lyssna på musik vid dator. Behöver inte applikationer hit och dit eller något liknande. Det kan vara skönt att vara borta från börsen ett tag ibland). Sedan kom nyheten dagen efter att man hade köpt lite Nokia. Ny VD rekryteras. Det kom som en lättnad. Nu behöver man inte enbart kolla siffror. Nu är det dags att börja om från början och köra hårt för den finska sisun. Nokia är ett bolag som skall hålla sig kvar på banan ett bra tag till. Nokia är ett bolag som kommer att gå frammåt i framtiden det gäller bara nu för bolaget att köra över Apple som verkar vara bolaget som ses mest som en uppstickare. Nokia går ihop med Motorola. Ett företag som också går knackigt vad jag har förstått. Har inte sett Motorola Mobiler eller något annat från företaget på länge. Hur det skall gå vet jag inte men jag hoppas på en ljusning för finländska bolaget. Uppköpsrykten att Apple eller Microsoft skulle vara på väg att köpa Nokia skulle enligt mig förstöra konkurrensen för mobiler i framtiden. Då skulle det nästan bara vara Ericsson från Europa kvar. Är det meningen att Europa skall se på när USA och Asien tar över all teknik??? ...

Trelleborg idag oj oj oj

Är med i analystävlingen. Mitt bidrag är Trelleborg därför känns det som om jag borde kommentera kvartalsrapporten som komm idag. “Efterfrågan under kvartalet har fortsatt att förbättras inom de flesta av våra segment och nivåerna i våra orderböcker är bra. Vi fortsätter att förbättra våra marknadspositioner och att bygga ett starkare och effektivare Trelleborg. En stark organisk tillväxt om 21 procent och en effektivare kostnadsstruktur har bidragit till en mycket stark utveckling av marginalerna. EBITDA-marginalen i kvartalet ökade till 13,3 procent jämfört med 8,6 procent under samma period 2009 respektive11,5 procent i första kvartalet 2010. Samtidigt har vi genererat ett bra kassaflöde. Vi fortsätter att fokusera verksamheten och öka vår närvaro inom utvalda, lönsamma segment samt på växande geografiska marknader. Som ett led i fokuseringen genomförde vi under kvartalet en avyttring inom affärsområde Trelleborg Automotive,” säger VD och koncernchef Peter Nilsson. ...

Uppgång väntas

Börsen väntas öppna på plus i dag, sedan USA-börserna stigit kraftigt under gårdagen jämfört med Stockholmsbörsens stängning. Dock ger varken de Asiatiska börserna eller de amerikanska terminerna några starka indikationer på hur börsen ska öppna. USA-börserna stängde upp på tisdagen efter att ha legat i negativt territorium fram till en bit in på eftermiddagen amerikansk tid, delvis på grund av uppgångar på råvarumarknaden tillsammans med positiv husstatistik från USA. Dow Jones Industrial Average stängde upp 0,7 procent, medan Nasdaq och S&P 500 båda steg 1,1 procent. ...

Finska rapportkommentarer (20/7)

Kone Q2 Omsättning: 1258,9 Meur (1167) 1152e Resultat före skatt: 181 Meur (155) 148e EPS: 0,53 euro (0,34) 0,43e ROE: 32,9 % (26,9%) Gearing: -37,4 % (-16,1%) Vilken kanonrapport från Kone igen! Hur länge ska detta hålla i sig? Tillväxten trummar på följt av hög lönsamhet. Detta är alla investerares dröm. Dessutom höjs helårsprognosen, då Kone numera tror att omsättningen kommer att bli i nivå med 2009. Tidigare har de sagt att omsättningen ska sjunka 0-5 %. Vad gäller EBIT-resultatet så tror de nu att det hamnar kring 630-680 Meuro, mot en tidigare prognos på 580-620 Meuro. Den nya prognosen innebär att EPS borde stiga ca 0,10 euro dvs hamna runt 2,00euro per aktie 2010. ...

Teknisk Analys – I teori och praktik (1)

Jag kommer i ett antal bloggar framöver att beskriva några av dem mest använda verktygsgrupperna (1) inom teknisk analys (TA). Jag ska försöka hitta en lämplig mix av teori och praktik och jag riktar mig främst mot aktie och ekonomi intresserade med låga kunskaper inom TA. Jag kommer dock även att flika in lite mer avancerade resonemang. Kom gärna med frågor och kritik i kommentarsfältet längst ner. Först ut är verktygsgruppen trend, men först vill jag klargöra några saker: ...