Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Lightbridge - förhoppningsbolag "over there"

Torium har många fördelar framför uran, för de som verkligen är intresserade av att utveckla energiförsörjningen, och inte har intresse av att utveckla kärnvapen. Lightbridge utvecklar teknik som gör att man kan konvertera lättvattenreaktorer till toriumdrift, eller använda torium i en konventionell lättvattenreaktorkonstruktion (om man vill bygga nytt). Torium är en relativt vanlig metall, och toriumreaktorn behöver inte upparbetat torium. En toriumreaktor kan användas för att förstöra plutonium, och radioaktivt avfall från konventionella reaktorer. Torium har också högre smältpunkt, vilket hjälper till att öka säkerheten. Avfallet har en kortare slutförvaringstid, och många av problemen och hindren med kärnkraft idag verkar på väg att lösas med torium. Det är ju heller inget hinder för oss Skandinaver att vi sitter på några av de största kända förekomsterna av torium. Andra skandinaviska intressen är att Hans Blix är inblandad som konsult till Lightbridge. Den intresserade läser mer på http://www.ltbridge.com ...

Varför vill folk att det skall bli en bostadsbubbla

Jag läser dagligen bloggarna flutetankar.blogspot.com och cornupot.blogspot.com. Få bloggar är så intressanta som dessa. Utom när de diskuterar bostadspriser. Flutetankar har verkligen i många år skrämt mig och många andra läsare om hur hemskt det skall bli. Han illustrerar och bevisar med svenska diagram. Cornubot har diagram från USA som han överför till svenska förhållande och det kommer inte bli roligt i detta landet när det gäller bostadspriser. Enligt Cornubot. ...

ÅAB ökar kostnaderna

ÅAB Q2 Rörelseresultat: 2,0 Meur (21,9) EPS: 0,11 euro (1,86) ROE: 3,0 % (35,0%) K/I-tal: 0,91 (0,88) 2010 kommer att vara året då ÅAB:s redovisningsavdelning skrev mer “exklusive” än något annat år! Orsaken är att fjolåret präglades av en “negativ goodwill-post” som ökade resultatet från dryga 7 Meuro till 30! I år blir det ingen negativ goodwill, så nu är det upp till det operativa resultatet. Q2 gav ett rörelseresultat på 2,0 Meuro. Lite förvånande ökar räntenettot enligt banken, men den ökningen kom redan under Q1. Detta är förvånande eftersom i princip alla banker rapporterar pressat räntenetto. ÅAB drar också nytta av de starka kapitalmarknaderna som har dragit iväg provisionsintäkterna framförallt i den svenska verksamheten. Tyvärr kommer denna uppgång inte utan kostnader. Faktum är att rörelseresultatet i Sverige sjunker till -4,2 Meuro Q2, för att året innan ha noterat -2,7. ...

Öppning runt nollan

Med stöd från stigande Europabörser, bolagsrapporter och positiv USA-statistik i form av inköpschefsindex och byggnadsinvesteringar, noterade USA-börserna klara uppgångar under måndagen. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 1,8 procent, S&P 500 upp 2,2 procent och Nasdaq Composite upp 1,8 procent. I och med dagens uppgångar är alla tre index på plus för året. ISM:s inköpschefsindex noterades till 55,5 i juli, att jämföra med analytikernas förväntade 54,5. Byggnadsinvesteringarna i USA steg 0,1 procent i juni jämfört med månaden före. Analytikerna hade räknat med att bygginvesteringarna skulle ha sjunkit med 0,5 procent jämfört med maj. ...

Nej nu måste jag skärpa till mig, del 1 (För många ägg i korgen),

Har senaste tiden läst några intressanta böcker som har fått mig att fundera kring min egen strategi. ( The Warren Buffet way, Value Investing: From Graham to Buffett and Beyond och Common Stocks and Uncommon Profits and Other Writings) Mest akut “problem” för mig har jag insett är mängden bolag i min portfölj. Sedan jag började med aktier har man ständigt blivti bombaderade med rådet att inte lägga alla ägg i samma korg osv. Riskspridning helt enkelt. Visst detta är väl bra eller? Det jag har insett är att jag har på tok för många ägg i min portfölj och att jag inte riktigt har koll på om äggen går sönder. Risk är ju också att inte vara påläst kring bolagen man är delägare i, denna risken kanske man hedgar genom att vara lite påläst i många bolag men det känns inte helt ok som strategi. ...

Halvtid på rapportsäsongen, 7 av 10 bolag har slagit estimaten.

Följande är en sammanställning från SME Direkt: 82 st hade rapporterat per i fredags, så här var utfallet: 31% y/y har tillväxten varit i snitt, för resultatet före skatt. 68% eller drygt 7 av 10 har slagit resultatestimaten. 15% har man slagit estimaten med i snitt. Liknande statistik för S&P 500 i USA per stängning i fredags är: 45% y/y har tillväxten varit i snitt, för resultatet. 75% har slagit resultatestimaten. ...

Forestlight - Turnaround? (uppd 8)

Här kommer en “semester-uppdatering” av vad som hänt kring Forestlight sedan mitt förra inlägg i juni: 1. Fokus har under perioden kretsat kring pågående nyemission som nu är slutförd. Bolaget har tillförts ca 18 milj kr före emissionskostnader. Som väntat var teckningen låg (ca 33%) vilket innebar att garanter fick teckna resterande andel. I Forestlights fall behöver detta nödvändigtvis inte ses som negativt då vi nu får in ett par nya större aktieägare, förhoppningsivs långsiktiga ägare dessutom. Bland garanterna finns kontakter till både Mathias Berggren och Anders Bagge. Tex så har nya styrelseledamoten Annika Torell-Österman tecknat sig för 100 000 aktie á 3,60 kr (4 kr - 10% provision). Antal aktier uppgår nu till 5,6 milj och ger med dagens aktiekurs 3,75 ett börsvärde på ca 20 milj kr. ...

Plötsligt händer det...

Kom just att tänka på Karo Bio när jag fick syn på bilden ovan under mitt morgonkaffe. Den nyemissions utspädda soppan börjar närma sig kokpunkten och “plötsligt händer det”… frågan är bara vad? Antagligen inte det paddorna i grytan hoppats på i alla fall. Karo Bio har lika stor chans att hitta en partner som ett jehovasvittne på Pridefestivalen. Vad blir nu ledningens nästa drag för att få sina misslyckanden på område efter område att framstå som ännu en succé i ordningen? Kanske börja sina utskick med “You are already a winner!” i fetstil och bifoga en kupong till närmsta marknadsdag med gratis drag på tombolan. Tio för de stora och fem för de små, skynda på, skynda på… “plötsligt händer det”. Ja, jo, tack & tjena. Ett halvkilo kaffe på sin höjd. ...

Chanser och risker i upp-/nedgångar.

Jag sitter med stora ögon och skönjar dagens uppgång. Mycket nice! Det är banksektorn som styr och både SEB och Swedbank är starka! En historisk anekdot som tar sikte lite på ingressen. När Swedbank meddelade sin andra nyemission efter “finanskrisen” valde jag att för första gången spekulera i Swedbankwurrar. My first time. Det gick riktigt bra. Jag fick ett mycket attraktivt GAV och hade dubblat kapitalet några månader efter emissionen. Wurrarnas löptid sträckte sig två år framåt och Kalas! tänkte jag. Det är bara att sitta och vänta ut stormen. Jag menar, hur lång tid tar det för bank att återhämta sig?! Hur som, kursen har gått upp och ner hela tiden. “Bull/Bear Kräftgång”. ...

Probi analys - update

Ja en pusselbit som jag efterlyste i analysen finns kanske redan på bordet. I våras slöt Danone och Chiquita ett avtal som innebär att man startar ett joint venture med inriktning på fruktbaserade drycker. Danones ägarandel är 51%.Mot en ej avslöjad summa så överlät Chiquita rättigheterna för deras produktkonsept " Just Fruit in a Bottle" till de nya joint venturet. Kopplar man ihop den affären med Probi / SM avtalen anar man konturerna av en kraftig satsning på fruktjuice sidan från Danone. Det är spännade och visst finns det stora möjligheter för Probi att tjäna pengar om Danone gör en storsatsning på just probiotiska juicer, vare sig det är under Proviva eller annat brand. ...