Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Portföljrapport juni/augusti 2010

Aktieportfölj ca 85 000 Fortum -risk låg 28,8 % ( +3.27%) Stabil direktavkastning på ca 1 euro per år och värdering på 13-14 gånger årsvinsten känns som ett ganska defensivt och säkert kort . Topp noteringen från år 2007/2008 på 30 EURO kommer dock ta länge. 25 EURO är däremot ingen omöjlighet. Investor -risk låg 16 % (+12.71%) Behöver ingen närmare presentation, risken är låg och rabatten är rekordhög. Speglar min andra defensiva aktie. Stora positioner i Ericsson, Astra, Atlas, SEB, SAAB med flera. Avskyr dock att Investor har 1 % av sitt innehav i förlust boet TRE. ...

Vad kan Empire vinst bli i år

Den 26:e Aug kommer Empires rapport för 2:a kvartalet. Denna rapport bör ge en fingervisning hur bruttomarginalen och tillväxten kommer se ut för året. Tillväxten för 1:a kvartalet var 11 % (jmf med Q1-09) och fördelade sig på följande sätt Sverige: 51 MSEK (- 8 %) Övriga: 26.7 MSEK (+ 91 %) I rapporten skriver VD Per Björkman att “förhoppningsvis skall den svenska verksamheten gå bättre de kommande kvartalen“. Om vi räknar att den svenska verksamhetens tillväxt blir 0 % för året och den övriga verksamheten tillväxt fortsätter som första kvartalet så blir årsomsättningen ...

2017-05-30 13:30 · wime

Läge för bra start

Statistik gav stabila uppgångar på de amerikanska börserna under onsdagen. Dow Jones Industrial Average stängde upp 0,4 procent, det breda S&P 500 avancerade 0,6 procent och Nasdaq Composite noterades upp 0,9 procent. Den största bidragande faktorn till uppgången var positiv statistik i form utav ISM-index för tjänstesektorn samt jobbsifffor från ADP. Priset på råolja noterades upp igår efter att statistik presenterats att råoljelagren i USA sjunkit mer än väntat. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 82,74 dollar per fat vilket motsvarar en uppgång från tisdagens stängning med 0,19 dollar. Bland oljejättarna noterades Chevron upp 0,5 procent medan Exxon stängde kring oförändrade nivåer. ...

Top 3 trading aktier

1. Renewable Energy Corporation 2. Questerre 3. Alliance Oil runner up: Northland Resources mvh

Uppdatering råvaror!

Hej bloggare! Idag har jag varit ute vid Brunneby Musteri..Handlar en massa saft och dylikt till barnen. Kanon! På vägen hem var jag tvungen att kika lite på råvarupriserna och bara log hela vägen hem. Äger precis som jag skrev för några veckor sedan futures i majs, vete, olja, guld och naturgas. Vete och majs har gått bäst följt av olja..Guldet har satt fart idag och naturgasen stampar lite. Guldet har stigit över 1190 och nosar för stunden på 1200. Är väl ingen chock..När alla pratar om att man ska sälja guld så ska man köpa..Det behövdes en nedgång för att åter locka köparna..Sen tillsätts det enorma mängder likviditet till marknaden nu och det kan givetvis förklara börsuppgången och stigningen i guldpriset. ...

Mkt köpvärt smallcap-case

OEM International. Bolaget påminner om Indutrade. Aningen osexigt men mkt stabilt. Teknikhandelbolag. Kom med en riktigt stark rapport mitt i högsäsongen som helt tappades bort av marknaden som troligtvis låg på stranden och solade.. Resultatet ökade mkt kraftigt till 33 MSEK för andra kvartalet, omsättningen ökade med 19 % till 361 MSEK, orderingången ökade 38 % 395 MSEK. Börsvärde 1042 MSEK. PE-tal dryga 8 på årets siffror (första halvåret ggr 2..) ...

Börsen på nya årshögsta

OMXS30-index rekyl i förra veckan blev begränsad och nådde som lägst ned till 1037 i fredags. Redan på måndagen följde en snabb återhämtning, då investerare tog fasta på positiva makrosiffror och handlade upp index till färska toppnivåer. Också under gårdagen märktes det positiva tolkningsföreträdet tydligt då statistik som kom in under förväntningarna inte fick Stockholmsbörsen på fall. Måndagens årshögsta stängning vid 1075 är ett styrkebesked men uppgången är samtidigt ännu för liten för att definitivt förpassa motståndet 1060 till 1070 till det förgångna. I regel krävs en stängning 3 procent över ett motstånd för att motståndet ska anses vara brutet. Omsättningen ska gärna också vara tilltagande, en pusselbit som förvånande inte föll på plats i måndags, trots den stora rörelsen på 2,6 procent. ...

Börsläget.

Skall jag vara helt ärlig så blev jag smått förvånad igår när börsen stängde på oförändrat. Historiskt sett så brukar väl ändå sommarmånaderna vara svagt uppåt, men den här sommaren har gått i båda riktningarna. I slutet av juni dippade börsen rejält för att nu sakteligen återhämta sig till de tidigare nivåerna. Den senaste veckan har börsen gått bra. Bank och industri har återhämtat sig och jag trodde att vi skulle få se en rekyl igår, spekulerare som ville ta hem vinst osv. Istället får vi se den rekylen idag, troligtvis. Nu återstår det nästan en hel börsdag men läget just nu är drygt -0,6% vilket ändå får betecknas som en reaktion på senaste veckans uppåttrend. ...

Troligt med småsvag öppning

De amerikanska börserna vände nedåt på tisdagen efter måndagens rally sedan gårdagens statistik rapporterats in sämre än väntat. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average backat 0,4 procent. Breda S&P 500 tappade 0,5 procent medan Nasdaq Composite var ned 0,5 procent. Orderingången i USA:s industri sjönk med 1,2 procent i juni, att jämföra med analytikernas förväntan om en nedgång på 0,5 procent. Antalet köp av befintliga bostäder i USA sjönk med 2,6 procent i juni trots att förväntningarna pekade mot en ökning med 4,0 procent. Privatkonsumtionen och privatinkomsterna i USA var oförändrade i juni. Analytiker hade räknat med att konsumtionen skulle ha stigit 0,1 procent och att inkomsterna skulle ha stigit 0,2 procent. ...

UPM dubbelt bättre än väntat!

UPM Q2 Omsättning: 2.216 Meur (1841) 2069e Resultat före skatt: 181 Meur (-26) 83e EPS: 0,33 euro (-0,02) 0,12e ROE: 10 % (-4,3 %) Gearing: 55 % (70%) Jag hade på känn att UPM kunde visa rätt ok siffror, men att de skulle vara så här bra hade jag aldrig trott. Omsättningen var bra, men det var famförallt resultatet som överraskade positivt. Resultatet före skatt var mer än dubbelt bättre än väntat. Framförallt har marknadssituationen gått från katastrofal till helt ok på lite drygt ett år. Det är betydligt snabbare än jag någonsin hade trott. Jag tvingas återkomma till min ständiga fråga: Blev finanskrisen inte värre än så här? ...