Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Peter Lynch – Beating the Street (4)(Peters princip 8-10)

Nu är det dags att åter igen ta tag i Peter Lynch ”serien”! Peter Lynch är skeptiskt till de fondförvaltare som sitter dagarna i ända och tittar på aktiekurvor. Han anser att nyckeln till en framgångsrik investering är att inrikta sig på företagen och inte aktiernas rörelser. Hans tips till alla som investerar är istället att anteckna tankar och fakta om företagen man läser eller hör om; aktiekursen vid tillfället och en sammanfattning. När man köper och säljer aktier ska man anteckna orsakerna till varför beslutet togs. Annars kan man lätt glömma bort varför man tog vissa beslut. (För min egen del anser jag att denna blogg är mitt sätt att göra anteckningar i Lynchs anda.) ...

Säljer av allt nu

Följer säsongsmönstret:-)

(Något sen) portföljrapport juli 2010

Jag har haft en bra sommar och familjen har umgåtts hela tiden och vi har haft det bra tillsammans. (Detta är också orsaken till varför bloggen inte har uppdaterats förrän nu, jag har helt enkelt inte haft möjlighet att sätta mig vid datorn.) Nackdelen med somrarna är att det under semestertider spenderas mer pengar än vanligt; aktiviteter, inträden, bensin, kläder, mat ute och prylar som studsmatta och cyklop. Men det får det vara värt. Man ska ju inte vara snål mot sin familj enligt ”The Richest Man in Babylon”. Att vi dessutom fick en restskatt var lite tråkigt. Men detta måste ha varit en av de soligaste svenska somrarna på många år. Fantastiskt! ...

Var är alla smarta tradingtjejer?

Är det inte fler som har uppmärksammat avsaknaden av tradingtjejer på bloggen? Har RedEye’s Redaktion någon strategi för att locka fler tjejer? //Neutrino f.d tjejtjusare, numera lyckligt gift och familjefar :)

Dystert igen i starten

New York börserna noterade breda nedgångar under onsdagen. Federal Reserves räntebesked på tisdagen samt att Fed förutspådde en svagare ekonomisk återhämtning på kort sikt än förväntat bidrog till att hålla sentimentet nere. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average tappat 2,5 procent medan S&P 500 noterats ned 2,8 procent. Nasdaq Composite stängde på minus 3,0 procent. I och med onsdagens nedgångar är de tre amerikanska indexen numera på minus för året. ...

Domedagsprofeterna är tillbaka

Igår var “Big” Ben Bernanke ute igen och talar om att återhämtningen i den amerikanska ekonomin är svagare än väntat och att nya stimulansåtergärder kan komma. Även Kina visar tecken på en minskad tillväxt. Detta har givit eko på världens börser och de flesta marknaderna är åter tillbaka på minus sedan årsskiftet. Cecilia Hermansson på Swedbank beskriver läget så här i USA. “Risken har ökat för en ”japanskt scenario” med en utdragen period av låg tillväxt och ständig fara för att halka ned i ett deflationsträsk, menar hon.” ...

jan åke jonsson åker limo

Jan Åke Jonsson avgår som vd för Saab Muller går in som tillförordnad i maj 106 Rödgröna knappar in utan Juholt-effekt 112/160 Svenskar betalade fattiga för njurar Reste utomlands för transplantationer 111 Dödsoffer vid jordskalv i Burma 138 Inrikes 101 Utrikes 104 Sport 300

Getupdated slutför avyttring av MediaAnalys

Köpeskillingen för Getupdateds 51 procentiga ägarandel uppgår till 32 miljoner kronor (30 miljoner inklusive försäljningskostnader). Av detta kommer 16 miljoner kronor att betalas vid avyttringen och ytterligare 2 miljoner kronor 30 dagar efter tillträdet. Därefter kommer resterande del på 14 miljoner kronor att betalas ut under en period på max 4 år. Detta är mycket positivt för Getupdated som vid utgången av andra kvartalet hade en kassa på 5,1 miljoner kronor och en räntebärande skulder på 66 miljoner kronor. Efter förvärvet skulle det innebära att kassan istället uppgår till ca 21 miljoner kronor och nettoskulden till 45 miljoner kronor (31 miljoner kronor om den resterande delen av köpeskillingen på 14 miljoner kronor räknas med). ...

Börsläget!

Hej Alla bloggare..! Jag sitter här med en kopp kaffe som vanligt..Tar mig en titt på börsen och nu infinner sig känslan att det bär av nedåt.. S & P 500 i USA har toppat ur och nu bär det av nedåt. Visst det finns likviditet på marknaden som jag skrev om förra veckan, men flera tekniska faktorer varnar för ras nu för S & P 500 i USA. I ett första skede dyker vi snabbt ner till 1010 nivån för att sedan studsa upp lite för att sedan åter åka ner till 875 nivån. Därefter kommer vi återtesta en tidigare topp på 1219. ...

Konsten att öka portföljens värde när OMX index går ned...

I dagsläget ägnar jag mig bara åt tradionella medel som att gå in och ut och mina aktiepostioner och fundera hur marknaden reagerar på information och signaler. Exempelvis ligger jag tung nu i Nordic Mines och igår gick jag in med en del i Tele2 efter signaler från USA att telekombolagen gick bra… Lite tur och lite tajming… :) Men vad jag förstår ägnar sig en del åt blankning, warranter mm. Är det något att rekommendera och hur stor risk bör man ta som nybörjare? Kanske 5-10% av portföljen? ...