Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Min strategi för långsiktig Swing Trading

Jag hade en bra, men ganska kort sommarledighet. Min idé att jobba fyra dagar i veckan och syssla med investeringar en dag fungerade väl under första kvartalet men därefter har det hela återgått till det gamla spåret. Jag måste sätta mina kunder framför mina egna önskningar, så är det. Kassaflödesmässigt har jag tjänat bra pengar i min verksamhet men investeringsmaskinen hackar fortfarande betänkligt och är en klar missräkning. Summa summarum ökade min nettoförmögenhet med ca 100 000 SEK under första halvåret. ...

Mina favoritbolag 3/2010

Jag byter ut Formpipe, Clas Ohlson och PKC mot Nokia, UPM-Kymmene, Fortum och Tekla. Det finns tre orsaker till dessa förändringar: 1. bolagens resultat kan lyfta kommande året 2. de nya bolagen ligger närmare mitt kompetensområde 3. detta är ett led i en försiktighetsåtgärd inför en förväntat volatil höstbörs Jag har också hamnat i något som kunde beskrivas som fondförvaltarens förbannelse! När jag startade denna portfölj var tanken att den skulle vara långsiktig. Det är den fortfarande, men tyvärr är inte beräkningen sådan då den bygger på kvartalsvisa jämförelser mot börsen. T.ex. Kone har antagligen en bra dividend på gång, men den är inte speciellt bra räknat på nuvarande kurs. Upprepar de vårens jubileumsdividend blir direktavkastningen ca 3,6 %. Räknar jag istället på min inköpskurs blir dock dividenden furstlig (>8 %). Detta framkommer tyvärr inte i min kvartalsvisa beräkning. ...

Stödnivåer för CellaVision

Generellt har jag mycket lite förtroende för tekniska analys men i små bolag där aktierörelserna kan påverkas med förhållandevis små summor pengar kan det bli mycket intressant. I det här fallet syns det tydligt att aktien har haft ett stöd vid 12 kr och ett motstånd vid 12:50. Under förmiddagen verkar aktien ha rasat igenom det stödet innan nya köpare har gått in och börjat handla aktien kring 12 kr igen. Det verkar alltså som att fler människor än jag känner ett visst intresse för att köpa aktien billigt samtidigt som säljtrycket är högt vid 12:50. ...

2017-05-30 13:30 · j

Två skäl till varför CellaVision sjunker som en sten

Jag följer CellaVision av ren nyfikenhet efter min analys av bolaget (http://www.redeye.se/medlemsanalys/34837) där jag rekommenderade att avvakta med köp. Att aktien sjunker under rapportperioder där sparare byter till mer spännande företag är inte direkt överraskande. Jag känner själv hur det rycker i fingrarna när jag jämför företag som Biolin scientific och FormPipe med de senaste veckornas rapportvinnare. Däremot har dagens slakt varit någonting utöver det vanliga vilket har fått mig att undersöka fallet nogrannare. ...

2017-05-30 13:30 · j

Epicept - Stiger pga

I FDA’s regler står att en ansökan för en priority review ska bedömas inom en 45 dagars period. De 45 dagar som följt sedan EpiCept meddelade att man skickat in en ansökan om godkännande för Ceplene samt en priority review är nu till ända. Aktien handlas volatilt idag fredag på grund av spekulationer om beslutet. Under gårdagen publicerades de senaste institutionella ägarförhållandena för bolaget. Där framgår det att 2 nytillkommna ägare köpt på sig större poster 400K resp 1,1M. Instituten är Dafna Capital Management L.L.C.och Highbridge Capital Management, LLC. ...

Epicept - motiverad kurs

EpiCept 8,55 kr I början av 2010 tokrusade EpiCept med 34 procent på nyheten att Meda köpt marknadsrättigheterna till Epicepts preparat Ceplene. _Ceplene utvecklas för att förhindra återfall hos patienter med akut myeloid leukemi, AML. Avtalet som ger Meda de exklusiva marknadsrättigheterna till produkten omfattar Europa och flera viktiga marknader i Asien som Japan, Kina och Australien. Ceplene har fått orphan drug-status av EU-kommissionen vilket innebär tio års marknadsexklusivitet inom Europa. Meda planerar en lansering av Ceplene Europa under 2010 och hoppas även kunna utöka indikationen för läkemedlet. ...

Glömmer fort dåliga nyheter

Människan glömmer fort finanskrisen har varit och farit har det verkat som på aktiekurserna. Greklandkrisen försvann fort och företagen visar vinster och aktiekurserna har gått upp, varför visar företagen vinster klart att vissa bolag går bra men de flesta bolag har sagt upp anställda och minskat kostnaderna rejält så det är bara kortsiktig vinst. De som förlorar jobben anpassar sig inte på en gång till minskade inkomster men till slut blir de tvungna att minska på utgifterna och då minskar företagen sina vinster. Vad kommer att hända vi glömmer snart och aktiekursen går upp innan det stora fallet kommer som är tvunget att komma eller kanske ändå inte för aktiemarknaden är väl ändå en liten lekstuga utan verklighet. Människan är girig och spekulerar i olja och annat som ger lite äventyrlig känsla. ...

2017-05-30 13:30 · p51

Fredagen startar bra

New York börserna forstatte nedåt även under torsdagen. Sentimentet på de amerikanska börserna tyngdes utav arbetslöshetsstatistik som presenterades före öppning. Statistiken visade på en ökning av antalet nyanmälda arbetslösa. Vid stängning noterades Dow Jones Industrial Average ned 0,6 procent, det breda S&P 500 tappade 0,5 procent och Nasdaq Composite föll tillbaka 0,8 procent. Priset på råoljan forstatte onsdagens nedgångar även under torsdagen. Råoljan har ännu inte hittat något stöd sedan stödet vid 80 dollar brutits. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 76,35 dollar per fat, vilket motsvarar en nedgång på 1,67 dollar per fat jämfört med onsdagens noteringar. Bland oljejättarna noterades Chevron ned 0,1 procent och Exxon Mobil stängde på minus 2,8 procent. ...

Peter Lynch - Den tionde principen - Autobahn

Peter Lynch har gett oss många visdomsord, om vad man bör tänka på, när man investerar i aktier. Den tionde principen är inte helt lätt att förstå. Här är ett försök att reda ut i saken. Peter’s Principle #10 _Never look back when you’re driving on the autobahn. He’s referring to the time he was doing a research trip in Europe and while traveling at 120mph (just shy of 200kmh) he noticed in his rear view mirror that some guy in a Mercedes was tailgating him about 3" from his rear bumper. I’m sure this incident has deep significance for investors, but I guess I’m too much of a philistine to see it._ ...

USA bankrutt

Let’s get real. The U.S. is bankrupt. Neither spending more nor taxing less will help the country pay its bills. What it can and must do is radically simplify its tax, health-care, retirement and financial systems, each of which is a complete mess. But this is the good news. It means they can each be redesigned to achieve their legitimate purposes at much lower cost and, in the process, revitalize the economy. ...