Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Questerres framtid

Qec:s rapport förra veckan var som väntad, ljummen. Klistrar in highlightsen : • Two Utica shale horizontal wells spud in St. Lawrence Lowlands, Québec • Completed long term testing of St. Edouard No. 1A exceeded expectations • Commenced negotiations and planning work on Utica shale commercial demonstration project in the Lowlands • Included in the Oslo Bors main OBX and TSX S&P 500 indices • Positive cash flow from operations of $0.19 million and production of 620 boe/d with minimal spend.. ...

Räkna med uppgång

Måndagens handel på USA-börserna var avvaktande och slagig. Kurserna pendlade runt nollstrecket efter att ha återhämtat ett fall precis i öppningen, orsakat av svag makrostatistik. Vid stängning var både Dow Jones Industrial Average och breda S&P 500 oförändrade. Tekniktunga Nasdaq Composite steg med 0,4 procent. New Yorks Empire State Manufacturing Index steg till 7,10 från 5,08 månaden före. Analytiker hade väntat en uppgång till 8,00. NAHB:s och Wells Fargos index över förtroendet bland amerikanska husbyggnadsföretag sjönk till 13 i augusti, att jämföra med analytikernas förväntningar om ett index på 15. ...

Redeye Dogs del 1

Jag kommer i en serie inlägg titta till några bolag som varit populära på Redeye för att hamna i frysboxen i takt med att kurserna gått krafigt ned. Frågan jag ställer mig är hur det är ställt med dessa bolag i dag och om de kan vara köpvärda ur ett värdeinvesterarperspektiv. Först ut är Entraction. Aktien har fallit 60% sedan toppen och ligger nu runt 28 SEK. Vinsten för första kvartalet var 1 SEK. I kassan finns om jag förstår det rätt ca 3 SEK / aktie. ...

Hemligheten bakom Warren Buffetts framgång som många inte "ser"

Warren Buffett köper bolag rakt av, dvs icke-noterade bolag. “jaha och vad har det med saken att göra?” i will explain… Warren Buffett har tentakler och känner folk överallt i USA enligt Jack Welch. När Warren köper bolag av någon så vill han ha: Pris och information om de fundamentala delarna av bolaget så som debt/asset, tillväxt etc.. Dvs en potentiell säljare får bara en chans att ge sitt pris, om priset inte är intressant så nekas han att sälja bolaget och får ingen andra chans. En psykologi som ger Buffett ett enormt övertag. Man skulle kunna säga att det är Buffett som anger priset och säljaren som accepterar.. ...

Teknisk Analys – I teori och praktik (2)

N****u är semestern slut och sommaren har passerat lika fort som vanligt. Låt oss nu hoppas att det blir en fantastisk fin och lönsam höst! Bloggaktiviteten har som planerat varit mycket låg i sommar, men målet är nu återigen att publicera ett inlägg per vecka. Jag tänker idag fortsätta min bloggserie om teknisk analys och turen har kommit till verktygsgruppen stöd och motstånd (S&M). För er som inte har läst den första bloggen i denna serie, så rekommenderar jag er att första göra det. Länkar: ...

G5 har släppt Q2 rapport och fortsätter överraska positivt,

För helåret skulle en VPA 0,87 motsvara en vinst e skatt på ca 6,5 MSEK. Med progonsen för EBIT på 7 MSEK motsvarar det alltså en skatt knappt 10 % endast (oaktat ränteintäkter som lär landa på ett netto kring 120-130 TSEK). Skulle man istället räkna med shablonskatt på 26,3 % så skulle vinsten bli 5,1 MSEK motsvarande en VPA på 0,69 kr. På kurs 5kr innebär det ett p/e tal på 7. ...

Rasrisk för PA Resources

Jag har ägt PAR ett bra tag nu (tyvärr). Ofta har jag sålt innan rapporten, så också denna gång. För jag tror inte att man har hunnit göra så mycket sen förra kvartalet och då är risken stor att folk blir besvikna. Denna gång är min gissning att om det inte kommer någon positiv överraskning så faller aktien ner mot en femma jämnt. Chansen för en glad överraskning finns ju alltid men jag ser den som mycket liten och även om den kommer så blir det inga uppgångar på 10-20 %. Var och en får ta sina egna beslut, jag vill bara utfärda en liten varning om hur det brukar se ut på rapportdag för PA Resources och det är inga trevliga minnen för min del. Onsdagen den 18.e augusti vet vi hur det gick. Blir det positiva tongångar får jag vara snabb på köpknappen, bättre att missa ett par procent uppåt? ...

Macroguy? no, stock analyst? no, security analyst? no..

Efter studier i nationalekonomi så inser man hur otroligt svårt det är att spå framtida konjunkturutvecklingar, och ännu svårare att spå marknaden. Frågan är då behöver vi verkligen detta? Än så länge under mina 8 börsår har jag aldrig spått marknaden, till trots har avkastningen varit vida överstigande börsindex med en AVG Ret på ca 60 %. Sätter man rätt resurser på rätt ställe? Borde man inte hitta starka företag? ...

Lugn veckostart

Efter en svag öppning på fredagen rapporterades Michigan-indexet in något bättre än väntat på eftermiddagen och lyfte USA-börserna tillfälligt. Däremot var statistiken på lagren av osålda varor och detaljhandelns försäljning något sämre än väntat. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average backat 0,2 procent. Breda S&P 500 var ned 0,4 procent medan Nasdaq Composite noterade en nedgång på 0,8 procent. Michigans-indexet steg till 69,6 i augusti. Analytikerna hade väntat sig ett utfall på 69,0. Lagren av osålda varor i USA ökade 0,3 procent i juni, att jämföra med analytikernas förväntningar på en ökning med 0,2 procent. Detaljhandelns försäljning i USA steg med 0,4 procent i juli, vilket var en något lägre ökning än väntat. Analytikerna hade räknat med en ökning med 0,5 procent. ...

Förhoppningsföretag. Definition

Fråga: Hur definierar du ett förhoppningsföretag? Att Epi och sektorkollegor frekvent kallas det är jag medveten om men jag har inget riktigt grepp om vad det menas? Ligger förhoppningen i att studierna ska falla väl ut? Att ledningen inte ljuger om marknaden? Att eventuellt godkända läkemedel verkligen köps? Att pengarna räcker? Att det finns sjukförsäkringar i de länder där de är tänkta att säljas??? Många frågor, jag vet. Som jag ser det går det nämligen att få en ganska bra bild av alla dessa genom att lusläsa en del vilket dock inte är helt “enkelt” när det kommer till tolkning av vetenskapliga texter (vilket säkerligen är ett hinder för ett flertal). Svårigheten som jag ser det är alltså inte en direkt svårighet utan mer en komplex bild som tar tid att förstå och kontentan blir att förhoppningsbilden kan reduceras avsevärt även om det är helt sant att det ligger en “förhoppning” i att X går igenom etc. ...