Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Uppdrag: rädda Kim Dahlström!

Som många av er har läst under morgonen så har en av våra klart mest uppskattade bloggare Kim Dahlström blivit erbjuden jobb på en ”oberoende aktietidning”. I en blogg publicerad strax efter midnatt så lyfter han fram sitt guldcase Doro – en aktie som flerfaldigats sedan Kim uppmärksammade oss om aktien. Dessvärre meddelar Kim oss att detta blir hans sista alster på redeye.se på grund av sitt nya uppdrag. Detta är ett svårsmält besked för oss på redaktionen eftersom Kim gett oss så mycket. Jag antar och tror att ni läsare känner likadant, även om vi kommer att kunna följa Kim på ett annat håll. ...

Innan frosten?

Det är bara idioter som tar hem sina vinster just nu! Vi har haft en sanslös uppgång sedan mars 2009 och säljknappen börjar kännas en aning lockande när bruset från makro-oroligheter tilltar i media. Uppgången som startade 9 mars 2009 var till den början orsakad av enorma statliga stimulanser och ett nästan poetiskt penningregn från centralbanker världen över. Mellan påsk och midsommar 2009 var det i princip omöjligt att förlora pengar på vanliga aktieplaceringar. I dagsläget har dock många stora vinster i bagaget och ett nästan lika stort självförtroende. Det har skapat en arrogans och självsäkerhet som jag inte sett på länge och som tyvärr är skadlig för portföljutvecklingen! Alla vill vara 100 % investerade i aktier. Att minska sin exponering har blivit tabu. Den underliggande åsikten är att alla som fegar ur i det här läget kommer att missa stigande aktier och framtida dividender. ...

Kring nollan i starten

Positiva bolagsnyheter ledde till uppgångar på USA-börserna på tisdagen. Gårdagens USA-statistik inkom med blandat resultat, men påverkade inte sentimentet i lika stor utsträckning som makrostatistik vanligen gjort den senaste tiden. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average klättrat 1,0 procent. Breda S&P 500 steg 1,2 procent medan Nasdaq Composite var upp 1,3 procent. USA:s industriproduktion steg 1,0 procent i juli, vilket var bättre än analytikernas förväntningar på 0,5 procent. Bostadsbyggandet i USA ökade 1,7 procent i juli, att jämföra med en förväntad uppgång på 2,0 procent. Producentpriserna i USA steg med 0,2 procent i juli, och under hela året med 4,2 procent, vilket var i linje med analytikernas förväntningar. ...

The last call

I juni började brittiska Orange att sälja Doro:s telefoner och under augusti har bolaget avslöjat samarbetsavtal med Vodafone i Tyskland samt med SFR i Frankrike. Uppseendeväckande med detta är att samtliga är operatörer vilket vanligtvis innebär att Doro:s telefoner kommer att ingå i förmånliga abonnemangserbjudanden som ger bättre förutsättningar för volymförsäljning än fullpriserbjudanden i vanliga butiker. Läser vi årsredovisningen finns där bl a en intervju med Orange i Frankrike som ifjol höstas började saluföra Doro:s telefoner vid 1 200 butiker med ett abonnemangserbjudande innehållande telefon- och specialtjänster riktat till seniorkunder. Orange avslöjar att de bedömde projektet som riskfyllt men uppenbarligen har detta varit lyckosamt då nu andra operatörer följer efter i rask takt. Efterfrågan på seniortelefoner är alltså stor och operatörerna vill självklart utnyttja detta för att öka marknadsandelen, särskilt då äldre kunder är mer varumärkeslojala än yngre. Noterbart är även att vinterns tidigare avtal med distributören 20:20 Mobile gällande marknaden i Spanien och Irland under innevarande månad utökats till att även omfatta bl a befolkningstäta länder som Italien och Turkiet samt flera östeuropeiska länder. I april nådde Doros världsomsegling även Latinamerika då kontinentens ledande operatör, Claro, började sälja telefonerna i Chile. Räkna med att kapten, Jerome Arnaud, fortsätter seglatsen och att fler strandhugg sker framöver tillsammans med nya samarbetsavtal. ...

En spännande vecka

Imorgon kommer DNO med sin rapport för det 2 kvartalet och på Torsdag är det Topotargets tur. Detta är två bolag som jag ligger mer än hälsosamt tungt i men som jag ändå tycker har en enorm uppsida på längre sikt. Det kaotiska efterspelet av det Irakiska valet verkar närma sig sin lösning då USA trycker på för en uppgörelse. Vi vet också att RAK har köpt på sig en betydande post (30%) i DNO under våren och bud rykten har haglat över diverse forum. Handeln i aktien var också stoppad en dag pga dessa rykten. Hur som helst ser framtiden spännande ut för DNO. ...

Nya case.

Sensommaren är här, och har kanske varit ett tag. Det är en tolkningsfråga. Jag kände häromdagen när jag inventerade i min portfölj att det saknas något. Jag har bra bolag, tycker jag själv. Det är framför allt stora kolosser som huserar på Large cap. Samtidigt den dagen fick jag hem ett nytt nummer av “en-aktietidning-som-jag-ej-vill-nämna-namnet-på-då-jag-ej-får-betalt-för-att-göra-reklam”. I den fanns en del smått och gott som jag funderade vidare på och började kika runt lite efter bolag som jag ännu inte äger, andelar i, men som jag tycker är intressanta och som jag tror har framtiden för sig! Så det är tre bolag som jag framgent kommer att ha under observation och läsa på lite mera om. Det är Byggmax, Tretti och Knowit. ...

Sensodetect - mitt val av chansbolag!

Tänk dig att uppfinningen i sig är så ”enkel” att en kraftig expansion av företaget kan göras utan dyra personalkostnader tillkommer. Tänk dig att detta är sanning och att det händer här och nu… Bolaget jag pratar om är Sensodetect och har i snart ett år varit noterat på Aktietorget. Deras produkt, SD-BERA, är en patenterad produkt som med hjälp av ljudstimulering av hjärnan upptäcker avvikande aktivitet som är typisk för en rad psykologiska tillstånd. ...

Utländska forum

Vilka utländska börsforum känner ni till? Vilka tycker ni är bäst? (Spelar ingen roll vilken marknad, land eller kontinent) Tack på förhand!

- Valutor, börs och råvaror...

Hej, Här får ni veckas analyser som skickas ut till svensk media och professionella användare. Analyserna är av långsiktig karaktär jämfört med de vi vanligen publicerar på vårt forum. Vi arbetar fram resultaten för varje enskild marknad genom att analysera samtliga marknader parallellt. På detta sätt får vi robustare resultat och kan leverera analyser som stämmer överlag. Lämna gärna en kommentar. __________________ Med vänliga hälsningar Alejandro Zambrano Valutaanalytiker | FXCM Research ...

Alphahelix update: Nya distributörer

Jag skrev för några dagar sedan analysen om Alphahelix och idag har bolaget fått tre nya distributörer för länderna Brasililen, Chile och Indien. Alphahelix marknadsför produkten genom att ge ut demoexemplar till sina distributörer. Det är nu så posotivt att de inte kan göra dessa demoexemplar tillräckligt snabbt för alla distributörer. Dessutom har de fått en ny order på 154 KSEK. Aktien verkar inte ha reagerat, så var god ute för ett riktigt god kap ...