Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

teknisk analys VS fundamental analys, eller båda samtidigt?

Jag läste en mycket intressant blogg av Micke89 och skulle lämna en kommentar, men den blev väldigt lång och tänkte att alla kan ta del av den och eventuellt ge sina tips på metoder som fungerar. En tanke om det börsläge vi befinner oss idag så tror jag att vi kan få en negativ börs framöver. Rapporterna har släppts, de var inte starka nog för vidare uppgångar och nu kommer börsen åter att bli makrofokuserad och spekulationer om vart ekonomin är på väg. Då är risken stor att vi faller ner ca 5-10 % och då går jag in igen. Här är mitt svar till Micke89; ...

Orexo: Rapportkommentar. Man bygger nu offensivt ett internationellt läkemedelsbolag.

Den finansiella rapporten i korthet; Man redovisar ett resultat efter finansnetto på -35 MSEK (-57) för det andra kvartalet. Rörelseresultatet blev -32 MSEK (-55). Nettoresultatet uppgick till -35 MSEK (-57). Nettoomsättningen var 29 miljoner kronor (30). Kassaflödet från den löpande verksamheten var 28 MSEK (-12). Likvida medel den 30 juni var 191 MSEK. Vad gäller Abstral så redovisade igår Orexos partner Prostrakan siffror i sin rapport för sexmånaderperioden där man redovisade en försäljning om 7,4 MGBP jämfört med 5M för de FYRA första månaderna. De estimerade siffror som florerat har legat kring 6,5M och man bekräftar nu på morgonen att detaljerna kring de enskilda kvartalssiffrorna visar på en 30% ökning jämfört med första kvartalet sett till tillväxten till slutkunderna. ...

2017-05-30 13:31 · krax

Fredagsstart med kurspress

New York börserna stängde ned under torsdagen efter press ifrån amerikansk makrostatistik som presenterades sämre än förväntat. Vid stängning noterades Dow Jones Industrial Average ned 1,4 procent medan både det breda S&P 500 samt tekniktunga Nasdaq Composite stängde på minus 1,7 procent. Även priset på råolja påverkades i negativ riktning och vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 74,45 dollar per fat, vilket motsvarar en nedgång på 0,97 dollar per fat jämfört med onsdagens notering. ...

Skilda världar

YIT är nära himlen då de meddelade på sin strategidag att de höjer omsättningsmålet till över 10 % per år. Tidigare har de talat om ca 5-10 %. Detta år är prognosen redan i hamn då diverse förvärv lyfter omsättningen och ska man vara riktigt ärlig så har marknaden redan räknat med denna tillväxt de kommande åren. Man kan väl notera att YIT saknar mål för vinstmarginal, men de brukar sällan göra förluster. De har också en generell målsättning om att öka lönsamheten. Deras utdelningskvot ska ligga på 40-60 % av resultatet. YIT hör som bekant till mina favoritbolag. ...

Rapportkommentar Softronic - sämre än väntat

Softronic rapporterade Q2 igår. Omsättningen ökade med 7% jämfört med Q2 förra året. En vinstmarginal på beskedliga 7.8% gjorde dock att vinsten skatt stannade på beskedliga 0.12 öre aktie. Aktien föll på beskedet. För ett bolag som varit så stabilt i sina höga marginaler känns det lite oroande. Jag har tittade igenom resultaträkningen och den minskade marginalen beror helt på posten “Handelsvaror och övriga fakturerade kostnader”. Hade denna stannat på mer “normal” nivå hade vinsten före skatt blivit ca 2 miljoner högre och vinstmarignalen ca 10%. Oklart vad som gjort att denna post sticker ut. Jag har ställt frågan och återkommer om jag får svar. ...

Formpipe har oddsen med sig!

Det finns både plus och minus med att alliansen blir kvar i förar sätet i höst men för Formpipes del så borde fördelarna överväga nackdelarna. Det stora orosmolnet är ju ramavtalen som skall beslutas i höst och blir det en borgerlig seger så borde det innebära “business as usual” för Formpipe och en rödgrön seger innebär en större osäkerhet. Även om det sistnämnda kan enligt Redeye intervjun med VD:n för Formpipe innebära lite krav på ordning etc. som driver på inköp av Formpipes produkter. ...

Öppning på rätt sida nollan

New York-börserna stängde svagt uppåt på onsdagen efter en slagig handel under dagen. Vid stängning noterades Dow Jones Industrial Average upp 0,1 procent, det breda S&P 500 avancerade 0,2 procent och Nasdaq Composite stängde på plus 0,3 procent. Priset på råolja noterade en viss nedgång under onsdagen. Veckans lagerrapport indikerade sjunkande oljelager men samtidigt visade inte rapporten på att någon fundamenta kommer att förbättras inom den närmaste tiden. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 75,40 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 0,37 dollar per fat från tisdagens notering. Bland oljejättarna föll både Chevron och Exxon tillbaka med cirka 1,0 procent. ...

Epicept - Sol eller pannkaka

Bolaget EpiCept är inne på spurten och frågan är om man kommer falla på mållinjen igen. Det finns en rad positiva budskap som ej ännu kommit till den allmäna marknadens kännedom som tyvärr ej är relaterat till FDA’s bu eller bä, men ändå kan vara intressant för gemene man. Först och främst har den Svenska AML gruppen årsmöte i oktober där man ska diskutera om en uppdatering av riktlinjerna för AML samt diskutera Ceplene, det framgår av kallelsen. Detta ligger i linje med de budskap som via mailkontakt förmedlats att förhoppningar finns att AML riktlinjer kommer börjas uppdateras under hösten/vintern land för land. Vid årsmötet skall Mats Brune som också var studieledare för fas III studien förespråka Ceplene och en motpool återstår att bli annonserad. ...

TA vs. FA? Debatt.

Jag skrev igår (2010-08-17) en blogg om teknisk analys som inriktade sig på analys av stöd och motstånd. Gårdagens blogginlägg riktade sig mot ekonomi- och finansintresserade människor med låga kunskaper inom TA. Jag fick senare en kommentar på inlägget av yxhugg här på Redeye, som skriver och ifrågasätter sannolikheten för ett förväntat utfall vid analys av S&M. För att svara på yxhugg:s mycket relevanta och intressanta fråga måste vi fördjupa resonemanget. Jag hoppas vi kan få en fortsatt debatt i ämnet när jag tidigare noterat att debatten mellan de som förespråkar fundamental analys, respektive teknisk analys har varit bristfällig. Ofta har det varit FA-anhängarna som har dragit det längsta strået, när de helt enkelt har haft mer kunskap inom sitt område gentemot TA-anhängarna. Här är yxhugg:s kommentar: ...

Seamless - klurigt case..men intressant

Hur hett är egentligen Seamless? Konkurrensutsatt marknad, samtidigt en otroligt stor marknad där Seamless redan har lyckats riktigt bra. Och bolaget får också synas i riktigt fina sammanhang. Bolaget har höga marginaler, men expansion skulle kunna påverka dessa negativt en period…. samtidigt har bolaget en spetsteknik och en position på vissa marknader som gör att man skulle kunna ana ett fett uppköpsbud om det vill sig väl. Bolaget måste ju vara en riktigt mumsbit för många aktörer, svenska och internationella. Man rör ju sig bland stora jättar på marknaden. ...