Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Stockholmsbörsen 23 augusti

Stockholmsbörsen 23 augusti Här är veckans första analys av OMX30. Happy trading! OMX30 fortsatte ned i linje med fredagens analys och stängde på 1019,1. Detta innebär att OMX30 skapat en lägre botten på 24 timmarsintervallet och öppnat upp för fortsatta fall mot 975 på lite längre sikt (1-2 veckor). På kortsikt är dock OMX30 översålt enligt RSI (inställt på 3 perioder i 24 timmarsintervallet) och faller OMX30 även idag kan vi tänka oss att köpare kommer vara väldigt intresserade av att gå lång OMX30 strax ovanför 1000* i hopp om att vi får en korrektion tillbaka till ca 1025. ...

Svagt positiv start

Handeln på de amerikanska börserna präglades av den oro för den amerikanska ekonomin som funnits på marknaden de senaste veckorna. Under dagen var index ned mer än 1 procent men återhämtade sig något i sluthandeln. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,6 procent. S&P 500 sjönk 0,4 procent medan Nasdaq Composite slutade oförändrat. Ingen statistik rapporterades på fredagen. En fortsatt stigande dollar samt fallande aktiekurser pressade olje-och råvarupriserna nedåt. Vid stängning på råvarubörsen Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 73,46 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 0,97 dollar. Råvaru- och oljebolagen hörde därför till fredagens förlorare inom Dow Jones. Chevron backade 1,0 procent medan Exxon Mobil tappade 0,7 procent. Aluminiumjätten Alcoa var ned 0,8 procent. ...

Satsa ditt (förtroende)kapital!

Premiär för mirus i detta sammanhang. Rödögat har krattat manegen lagt ut röda mattan och väntar med spänning med vilket alster jag ska inleda med. Iaf tänkte jag gå ut hårt med en gång och presentera inte mindre än 10 högst relevanta ”bolag” som ligger i tiden. Detta har jag sett, att alla seriösa analyshus har som en stående service, så jag vill inte vara sämre. 2 st hör hemma i Large-cap, 3 st i Mid-cap och 2 i Small-cap, dessutom känner jag lite på 3 bolag som ligger på Aktietorget. ...

Boliden - risk och möjlighet

Boliden 84,40 kr Finns en framtida efterfrågan på Koppar och Zink? 10 % av världens zinkkapacitet försvinner från marknaden under åren 2011-2014, eftersom flera gruvor stänger ner. Givet bolagets kassaflödesgenerering vid rådande metallpriser bör nettoskulden kunna minska i rask takt. Enligt Handelsbankens beräkningar kommer Boliden att vara överkapitaliserat redan 2011. Det finns frågetecken rörande bolagets kopparproduktion under 2010. I rapporten framgår det underförstått att kopparproduktionen kommer att ligga kring 96 500 ton för året. Ledningen har antytt att den nivån kan vara aningen hög. ...

Framtiden är redan här

Att det är oroliga och osäkra tider avläses bäst på Redeye. Det var Yxhugg som noterade för flera år sedan att när det är glada tider i antagande, så är det mycket inlägg på Redeye. Är det dåliga tider då skrivs det mycket litet. Jag döpte det här till Yxhugg-index och jag anser man kan använda sig av det. I dag skriver mycket få på Redeye. Alltså går vi störträtt ned med sämre tider. ...

Bättre förr?

Att åtala detta känns konstigt vid betraktande av vad som händer nu. Var det battre förr. Om jag skriver om nedanstående skriver säkert någon att man gnäller. Men här är vad jag vill ventilera: 1) Är det möjligt som jag tror att man nu kan handla med hundradels öre på Stockholmsbörsen. Möjligen har jag missuppfattat eftersom jag inte handlar med detta själv och inte heller känner någon som gör detta. ...

Manipulation eller kurspåverkan

Vad är egentligen kursmanipulation ? Det är som bekant förbjudet att manipulera kurserna i orderböckerna..Alla ser i orderdjupet hur många öppna köp o säljordrar som finns tillgängliga..D.v.s öppna köp/sälj..Dom dolda syns ju som bekant inte..Bara det att man kan dölja sina köp/säljordrar ligger väl på gränsen till kursmanipulation, eller åtminstonde kurspåverkan, kanske ..Man vill inte visa hur många man vill köpa eller sälja för att på så vis kunna komma in så billigt som möjligt alt sälja på så hög kurs som möjligt..Man “flashar” kortare eller längre stunder med stora poster i orderdjupet.. ...

DIBS: Forsatta uppköp i sektorn

Under gårdagen meddelades att MasterCard lägger ett bud på det brittiska bolaget DataCash som liksom DIBS är verksamma inom betalningslösningar för e-handel. Detta är en av flera företagsaffärer som skett i sektorn i år där de senaste som kan nämnas utöver DataCash är Visas köp av amerikanska CyberSource. Därutöver har private equity bolag visat intresse för sektorn, som gjort affärer i de europeiska bolagen Ogone och Global Collect. Budpremien på DataCash uppgår till ca 50 procent jämfört med senaste stängningskurs. Detta innebär en värdering om P/E 38x och EV/EBITDA på 15x på konsensusprognoserna för år 2010 års vinst. Visas uppköp av CyberSource gjordes i sin tur till en premie på ca 33 procent motsvarande ett P/E-tal på 26x och EV/EBITDA på 23x för år 2010 års vinst. Detta kan jämföras med DIBS som värderas till P/E 20x och EV/EBITDA 14x. För DIBS del är det både intressant att vara drivande i den konsolidering som sker i sektorn men bolaget är också en potentiell uppköpskandidat. ...

NSP - Sålda!

Jag har trott mycket på NSP tidigare, som driver 42 Burger King restauranger, men nu har jag sålt av mitt innehav. Huvudanledningen är att man inte lyckas höja sin omsättning. I vintras skyllde man på att det var för kallt och därför var försäljningen dålig. Det argumentet köper jag, men nu i juli var det för varmt och därför hade försäljningen backat med 7 % trots en stor reklamkampanj. Samtidigt som Max ökade sin försäljning med några procent under samma månad. Möjligheterna för NSP är fortfarande mycket stora med ett börsvärde på cirka 100 Mkr och en försäljning på nästan 700 Mkr. Men man är helt enkelt för ineffektiva. Det är inte omsättningen som är för låg, man har helt enkelt för höga kostnader, då syftar jag främst på personalkostnaderna. Man har för mycket personal på enskilda pass. Jag åt på BK för en vecka sedan, då fanns det fem personer som ville beställa och av vad jag kunde se, 10 personer som arbetade. Antingen måste man höja intäkterna eller sänka kostnaderna. Att öka försäljningen väsentligt från den här nivån verkar bli väldigt svårt. Då återstår att se vad man gör med kostnaderna, jag tror inte man har tagit i ordentligt för att sänka dem – jag köper tillbaka när jag ser att det händer något. ...

Aktör erbjuder handel med derivat i KF.

Jag har, som kanske tidigare framgått, ett litet intresse för derivat och försöker lära mig mera om fenomenet och då främst warranter. Så jag har sökt efter en kapitalförsäkringsdepå som erbjuder handel med warranter (i sverige) och sedan nu har det inte varit möjligt. Dock fick jag ett mail idag om att Nordnet erbjuder numera handel med warranter i deras kapitalförsäkringsdepå (obs. ej reklam). Spontant tänker jag - wow! Jag tycker det är bra med alternativ och aktörer skall inte känna sig begränsade. Nu kommer man osökt in på den nakna blankningen och Tyskland men det är en annan historia. Dock vill jag ändå säga att ett hävstångsinstrument som warranter kan ge en ordentlig nedsida också! I en ordinär värdepappersdepå är det tillåtet att kvitta vinster med förluster och på så vis ändå använda sig av spekar som gått mindre bra. Denna skatterättsliga kvittningsfunktion är inte tillåten i en kapitalförsäkringsdepå varför det gör det hela lite mera avancerat. Det är en sak jag tycker man skall ha i åtanke när man ger sig in i markaden. ...