Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Öppning på minus troligt

New York-börserna slutade ned på måndagen. Efter en klart positiv öppning med stöd av ett antal föreslagna företagsaffärer pendlade index runt nollstrecket, innan kurserna föll i sluthandeln. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,4 procent. Breda S&P 500 tappade 0,4 procent medan Nasdaq Composite backade 0,9 procent. Ingen statistik rapporterades på måndagen. Råvaru- och oljepriserna fortsatte att backa till följd av en stigande dollar. Vid golvhandelns stänging på Nymexbörsen kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 72,70 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 0,79 dollar. Oljepriset drog med sig Chevronaktien som tappade 0,4 procent. Exxon Mobil steg dock 1,0 procent. ...

Pain-trade?

Uttrycket kommer från finansblogg och beskriver ett fenomen där börsen utvecklas enligt det scenario som gör mest ont. På kort sikt brukar det nämligen aldrig bli som man har tänkt sig. Det är aldrig så enkelt att man identifierar en svaghet i ekonomin, lättar på portföljen och dagen efter så börjar börserna att rasa. Istället brukar det vara så att dagen efter stiger börserna! Dagen efter det också! T.o.m. månader eller år efter att man har identifierat en svaghet kan börserna rusa på som om det inte fanns en morgondag. Ungefär när man själv har ändrat åsikt, åter är fullinvesterad och dessutom ökat på med lite belåning - då kommer kraschen! Således, om man som jag är lite negativ just nu så ska man vara beredd på att de sålda innehaven noterar högre kurser - ett tag. ...

Go Epicept

Nu tar alla Epifantaster nya tag idag va? Vi ser fram emot en spännande höst och vinter med nya avtal och Ceplene godkännande. Självklart har vi heller inte förlorat något i raset igår utan passade på att öka på när detta fantastiska köpläget kom igår. Vi ser fram emot nya uppgångar och återigen siktar vi in oss mot all time high igen, för nu kan inte aktien gå ned. Med en så fantastisk ledning och en ennu mer otroligt produktfamilj så är det självklart att bolaget inte kan misslyckas. Gårsdagens (eller rättare sagt förra veckans) beslut från FDA beror självklart inte på att det är något fel på produkten eller ledning och forskning utan helt enkelt ett missförstånd från FDA och dom amerikanska myndigheterna som helt enkelt inte har förstått det fantastiska läkemedlet Ceplene. ...

RURIC Ryskt bottenfiske

Inledning: Efter en underbar sommar kom så det heliga kräftfisket. Det blev rekordfångst i år och en härlig vecka i de småländska skogarna med myggmedel, grillning och öl. Nu är jag tillbaka i gammal god form och kan konstatera att portföljen på nytt nådde yth i fredags. Tacka DORO och Kim Dahlström för det, jag kommer sakna dig väldigt mycket Kim. Även Bilia har gått som tåget under sommaren. Eftersom jag redan längtar till nästa års kräftfiske tar jag och fiskar upp ett ryskt fastighetsbolag som jag tror har bottnat. Företaget är Russian real estate investment company och förkortas RURIC. RURIC har nyligen genomfört en företagsrekonstruktion som inbringade 170 Msek i en nyemission, gav en väsentlig ackordvinst och ökade soliditeten till 55 %. Företaget bör ses som en högriskinvestering (krydda i portföljen)men också i min mening ett starkt turnaround case. ...

TA vs. FA? Utökad debatt!

Jag skrev den 16 augusti bloggen Teknisk Analys – I teori och praktik (2) och fick där en kommentar av yxhuggsom jag dagen därpå besvarade i bloggen TA vs. FA? Debatt. Jag fick efter den bloggen några mycket intressanta kommentarer som jag väljer att besvarade i denna nya blogg. Delta gärna i debatten och gör den ännu bättre! Gabirel: Jag försöker så ofta som möjligt påminna mig om att investeringar och trading skall bedrivas likt ett företag. Ett framgångsrikt företag har en affärsmodell och en noga utstuderad idé om hur de ska tjäna pengar. Majoriteten av alla småsparare saknar detta. Småsparare har ofta virtuella idéer om sina investeringar som endast omsätts i deras huvuden. Aldrig nedskrivet – förutom lite anteckningar – och därmed ingen möjlighet att följa upp och förbättra. ...

Bruttonationalprodukten

Om vi säger att bruttonationalprodukten för tio år sedan var 100, då ser ökningen i ekonomin ut som följande 2000 100 2001 104 2002 110 2003 113 2004 115 2005 119 2006 124 2007 128 2008 127 2009 120 2010 125 Om nyligen släppt siffra från finansminister Borg är rätt och bruttonationalprodukten i år stiger med 4 procent, så är vi tillbaka till den nivån Sverige hade 2006, när alliansen började reagera. ...

Gardell in i Swedbank

Veckans affärer förklarar i dag att när Gardell levde röjare som mest med Skandia så satt hans granne och tennispartner Wolf som företagets finanschef. Sedan gick Wolf som VD till inkassoföretag där Gardell tjänade pengar och var stor ägare. Nu är Wolf verkställande direktör för Swedbank. Nu är Gardell inne där,. När finanskrisen började i augusti 2007 så kom månader och år där enligt tidningarna det såg illa ut för honom och hans fond. ...

Börsläget

Hej alla bloggare! Hoppas helgen har varit bra för er..:-) Tidigare för 7-10 dagar sen ungefär skrev jag ett inlägg om att börsen skulle gå ner..Den gick upp alldeles efter med nån procent för att sedan vända ned till 1016 idag..Vi pratar om OMX30.. Jag hade en futures minishort OMX C..Köpte den på 0,94 och sålde den på 1,25 idag.. Det vi troligtvis kommer att få se idag är ett uppsving på marknaden som kan vara i 2 dagar. Vi har tekniska faktorer som talar för det. ...

Travelpartner - prognos q2

Jag har tagit fram försäljningssiffror (brutto) för varje månad sedan 2008. Företaget presenterade enskilda månadssiffror för 2008 och jag har sedan med hjälp av graferna på rullande 12 månadersförsäljningen (går se skillnaden mellan motsvarande månad året innan där) räknat ut siffror för 2009 och 2010. Det kan diffa några miljoner här och där då det är svårt att se exakta skillnaden på graferna. 2008 Januari: 48m Februari: 43m Mars: 42m April; 49m Maj: 53m Juni: 59m Juli: 60m Augusti: 58m September: 63m Oktober: 67m November: 64m December: 55m ...

Värmlandsfinans Lik i lasten ?

Några gissningar. 1. Problem med gamla Ylyss affären numera Y.C.O. Business partner. Bolaget handelsstoppat , vad är värdet på Innehavet ? 0:- ? 2. Ingen refinansering av den löpande verksamheten 3. Nya kundförluster elller svårt att återvinna tidigare reserveringar trots att man påstått att det var överdrivet försiktigt. 4. Kapitalbrist Förmodligen samtliga punkter samt några nya överraskningar. Bolaget behöver snarast åtgärda följande: - Rensa balansräkningen och renodla verksamheten. - Förstärk styrelsen och ta in folk med finansbolagskompetens ...