Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Fina siffror från SJR

SJR publicerade nu på morgonen Q2:an. Omsättningen ökade med 39% till 44,2 Mkr jämfört med Q2:an -09. Detta i kombination med högre marginaler innebar att företaget vände från en förlust på 0,6 Mkr till en vinst på 5,2 Mkr före skatt. Omsättningen ligger i linje med min prognos för helåret, 175 Mkr (se tidigare publicerad analys). De högre marginalerna innebär dock att jag reviderar VPA rejält. Från tidigare 3:06 kr/aktie till 4:00 kr/aktie. Detta innebär att aktien handlas till det låga Pe-talet 7,75 för 2010. Detta samtidigt som företaget förfogar över en kassa motsvarande 6:60 kr, vilken sväller ytterligare fram till årets slut. SJR är överkapitaliserat då verksamheten kräver minimalt med kapital vid organisk expansion, vilket bör innebära att utdelningen höjs rejält framåt våren. Jag kan inte se annat än att aktien är ett fynd på dessa nivåer. ...

2017-05-30 13:32 · henk

Eniro utlicensierar varumärket

Varumärket Eniro kommer under en övergångsperiod att utlicensieras till Fonecta. Transaktionen väntas vara genomförd senast i mitten av september i år. Vad är det som Eniro har gjort? Lånar de ut varumärket till Fonecta? Erhåller Eniro ersättning för detta? I hur stor utsträckning, och i vilken mening kan man låta någon annan använda ett välkänt varumärke. Jag känner att jag inte har en susning vad detta kan innebära. Men måhända så finns det kunniga personer på forumet som känner sig mer välbekanta med utlicensiering av varumärken. ...

Osäkert i öppningen

Nedgångarna på New York-börserna fortsatte på tisdagen. Tilltagande oro för den ekonomiska återhämtningen tyngde handeln sedan negativ statistik över bostadsförsäljningen i USA rapporterats sämre än väntat. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average fallit 1,3 procent. Breda S&P 500 sjönk 1,5 procent medan Nasdaq Composite backade 1,7 procent. Försäljningen av befintliga bostäder i USA sjönk med hela 27,2 procent i juli. Analytikerna hade räknat med att försäljningen skulle ha sjunkit med 13,4 procent. ...

Stockholmsbörsen 25 augusti

Stockholmsbörsen 25 augusti Stockholmsbörsen forsätter att handlas ned i linje med sin fallande trend och stängde undergårdagen i höjd med vårt mål på 1000. Givet att OMX30 handlas under 1014,5 kan vi räkna med fortsatta nedgångar då denna prisnivå definierar den kortsiktiga trenden. Men OMX30 handlas även i höjd med 1000 vilket är en stark psykologisk motståndsnivå och är OMX30 är även översålt vilket innebär att sannolikheten finns att vi får någon slags korrektion, antigen i pris mot 1014,5 eller i tid (att marknaden handlas sidledes). Men så länge en eventuell korrektion håller sig under 1014,5 är trenden fallande och vi föredrar vi korta positioner i OMX30. ...

En aktieide!

Efter några riktigt pessimistiska bloggar tänker jag (till en liten del) byta sida och berätta om intressanta Elisa som har chans att avkasta postivt fram till slutet på oktober. Ifall vi får ett ras i stil med 2008 lär tyvärr den tesen falla, men aktien borde ändå prestera bättre än index. Ifall vi får en riktigt bra börshöst, då kan Elisa avkasta sämre än index. Egentligen vet förstås ingen på förhand hur aktier går jämfört med index, men Elisa är ett riktigt tråkigt bolag för att vara ärlig! Därför passar aktien perfekt i en tradingportfölj i dagsläget. ...

Portfölj- och strategiuppdatering

Portföljuppdatering. Jag har dumpat NSP B (-22% på den investeringen) efter den svaga försäljningsstatistiken. Sista turn-around-kandidaten för mig! Hellre än fågel i näven… Passar helt enkelt inte mitt psyke att handla turn-arounds. Idag består portföljen av 30% aktier och resten likvider. Aktieinnehaven är (direktavkastning i parantes): - Softronic (6.7% ) - Fortum (5.6%) - Investor (3.25%) - Sampo (5.3%) - Nokia (6%) Med utdelningar och Swing-trading ligger jag plus i alla dessa bolag även om avkastningen kunde varit bättre. Jag känner mig trygg med dessa även om de skulle gå ned 10-20%. ...

Septemberfrossa eller dags för optimisterna att ta tag i taktpinnen.

Nu när rapportsäsongen lider mot sitt slut bekräfftar att de flesta bolagen på börsen troligen ligger nära toppvinsterna vilka nådde senast 2007/2008. Det för Sverige viktigast landet Tyskland har vänt och riksbanken i Tyskland räknar med en tillväxt på närmare 3 procent. Börsen nådde mycket riktigt årshögsta för två veckor sedan under ett litet tag för att åter falla på amerikansk makro(6 procent sedan toppen) . Visst är USA viktig för ekonomin men trots allt står ekonomin “bara” för en bit över 20 procent av världens totala ekonomi och dessutom är betydelsen minskande. Dubelldipp och konjuktur oro i all ära. Närmaste månaden lär det viktigaste för Sverige bli Mikro och inte vår omvärld. ...

TravelPartners rapport

TravelPartner släppte en fullt godkänd rapport idag och aktien faller tillbaka något efter uppgångar de senaste veckorna. Det finns ingen anledning att förändra de långsiktiga utsikterna för bolaget efter den här rapporten. Värderingen vid 25 kr är relativt låg då hela bolaget värderas till cirka 200 Mkr och man med största sannolikhet kommer att göra en vinst för helåret på ungefär 20 Mkr efter skatt. Alltså P/E 10 för ett bolag som växer kraftigt. Det är billigt. Snart kommer dock tillväxten ner på mer normala nivåer, men ingen vet när. Kan man växa 25 % i ett eller två år till då ser det väldigt ljust ut. På lång sikt tror jag mycket på TravelPartner, men man behöver troligtvis inte ha bråttom in i aktien på kort sikt. ...

CLS lär kroppen att bota cancer.

Det här inlägget ska inte läsas som en analys utan är tänkt som ett enkelt inlägg för att eventuellt få upp era ögon för ett riktigt intressant bolag. Idag kom Clinical Laserthermia Systems AB (CLS) med ett PM om att de har uppnått milestone3 vilket innebär att de nu har en första prototyp klar. “CLS produkt bygger på ILT-metoden vilken är unik och skräddarsydd för att behandla cancertumörer och även framkalla en immunologisk reaktion mot kvarvarande dottertumörer. Tidigare i år testades prototypen till bolagets stationära behandlingsenhet. Tekniska förbättringar har därefter gjorts vilket sammantaget innebär att CLS nu passerat milestone 3 och att vi därmed håller den plan som tidigare kommunicerats. " ...

2017-05-30 13:32 · gbr

Stockholmsbörsen 24 augusti

Stockholmsbörsen 24 augusti OMX30 handlades sidledes igår som en reaktion på de förra veckans nedgångar. Vi hoppades dock på en större korrektion istället för sidledes handel, ihop om att kunna gå kort OMX30 från en nivå som ger oss en bättre risk kontra vinstpotential. Dagens intressanta nivåer är 1029 på uppsidan och 1012,5 på nedsidan. Handlas OMX30 ovanför 1029 kan vi vänta oss en fortsatt uppgång till ca 1050 innan säljarna förväntas ta över återigen givet att OMX30 handlas under 1061. Handlas OMX30 under 1012,5 kan vi vänta oss fortsatt nedgång till 1000 och 975 vid en förlängning. Då den övergripande trenden är fallande föredrar vi att ligga kort OMX30. ...