Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Berättelse som förklarar den ekonomiska krisen.

Introduktion Låt oss säga att du lever i den lilla byn Bölingsvred som är isolerad från omvärlden. I Bölingsvred finns fabriken Stordrift AB som tillverkar diverse saker. Kläder, godis, matvaror osv. Det finns också lite allt möjligt annat. Exempelvis: Affärer, hantverkare, skogsarbetare och bönder. Del 1 För några år sen föregick all handel i Bölingsvred med verkliga varor. Man kunde t.ex. byta till sig en gris för tre fina jackor eller 15 fina träplankor. ...

Rapport kommentarer Opus och VSF

Opus (-1 % på rapport) Presterar ett resultat som var i linje med första kvartalet. Det EBITDA visar på ungefär 14.8 miljoner i vinst varav nästan allt från den amerikanska verksamheten. Europaverksamheten visar åter svarta siffror liksom första kvartalet men EBITDA marginalen är blott 0,1 procent vilket bidrar svagt till resultatet. Den organiska tillväxten under perioden är 6 procent och EBITDA marginalen har förbättrats från 11 procent under Q1 till dryga 14.4 under Q2, i princip allt är härförligt till amerikanska verksamheten. Mot slutet av året beräknas ett EBITDA reslutat runt 30 miljoner och en organisk tillväxt 10 procent. Rapporten var ungefär i linje med förväntat eller något sämre. ...

Rapportkommentar Entraction.

Hur illa är det med Entraction? På forum lite överallt är det katastrofstämning ang. företaget. Negativ tillväxt, dåligt resultat… Kvartal 1 visade en nedgång på 18% kv/kv Kvartal 2 visade en nedgång på 22% kv/kv. Trots fortsatt euroförsvagning. Med samma eurokurs som förra året hade omsättningsminskningen legat på 8 och 12%. 12% lägre omsättning trots fotbollsvm som drar ner omsättningen kv2 varannat år(VM och EM), utan VM och samma eurokurs hade omsättningsminskningen kv2 troligtvis varit väldigt låg. ...

Öppning med rekyl

Den inledande handeln på New York-börserna var dyster efter att gårdagens statistik från USA rapporterats in sämre än väntat. Men en återhämtning kom relativt omgående och sentimentet var starkt resten av dagen. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,2 procent. Breda S&P 500 steg 0,3 procent medan Nasdaq Composite var upp 0,8 procent. Orderingången på varaktiga varor i USA steg med 0,3 procent i juli, jämfört med analytikernas förväntade uppgång på 3,0 procent. Försäljningen av nya enfamiljshus i USA sjönk med 12,4 procent i juli till en beräknad årstakt på 267 000 enheter, vilket var sämre än förväntade 330 000 enheter. Amerikanska bostadspriser sjönk med 0,3 procent under juni, att jämföra med analytikernas förväntningar om en uppgång på 0,1 procent. ...

Talvivaara sänker målet

Talvivaara Q2 Omsättning: 35 Meur (1,7) 39e Resultat före skatt: -22,7 Meur (-2,8) -12e EPS: -0,06 euro (-0,01) -0,02e ROE: -4,4 % (-0,6%) Gearing: 51,6 % (108,4%) Om den här rapporten hade kommit under IT-boomen hade Talvivaara haft ett kanonresultat, eftersom tillväxten blev nästan 2000 % på årsbasis! Nu har vi dock lärt oss något och investerare scrollar ner till resultatraden. Då inser man att förlusten ökade (YoY), vilket förstås är lite oroande. Å andra sidan är Talvivaara i en uppstartsfas och investerar tungt. Resultatet är inte det viktigaste i detta skede. Skuldsättningen har minskat kraftigt, men det är tack vare fjolårets nyemission. Det är alltså inte verksamheten som har amorterat ned skulderna. Kryddan på moset (eller droppen i bägaren) är i mitt tycke den sänkta prognosen. ...

SensoDetect- Det händer mycket och framgångsrikt

SD-BERA är resultatet av 30-års forskning och tekniken är patenterad i ett stort antal länder. C:a 10 forsknings/ valideringsstudier pågår på bl a Tysklands största sjukhus och ett flertal av de största universitetssjukhusen i Sverige. Flera universitetsjukhus använder idag också SD-BERA på regelbunden basis. Genom möjliggörande av SD-BERA som objektivt diagnosunderstöd, tidig insats och minskat antal återbesök bedöms hundratals miljoner kronor kunna sparas bara inom svensk psykiatrisk sjukvård. I Europa finns c:a 10 000 sjukhus, kliniker och rättspyk där det genomförs hundratusentals utredningar av patientgrupper med psykisk sjukdom. Globalt utreds c:a 10 miljoner personer varje år. Samtliga dessa är potentiella användare av SD-BERA. ...

65% av kapitalet ska investeras - behöver råd

Hej, jag har 65% av mitt kapital i likvider som jag har tänkt investera framöver. Frågan är hur jag ska gå tillväga. Vill gärna göra det någorlunda systematiskt så jag inte behöver ödsla fokus på detta då jag har fullt upp med min verksamhet. Ska köpa Fortum, Investor A, Skagen Global och Skagen Kon-Tiki. 2/3 ska investeras i fonderna. Tänkte investera 10% av totalbeloppet inom några dagar, och sedan investera ytterligare 10% var tredje vecka. Skulle då ta ca ett halvår att bli fullinvesterad. ...

Svaga siffror skapar läge för present

Tisdagen, nu Onsdagen och Torsdagen visar återigen överlag dåliga siffror från USA. På Fredag ska “Big” Ben Bernakne ut och tala igen om återgärder för att sparka igång ekonomin. Paul Krugman sa i en interjuv förra veckan han trodde att USA inom en snar framtid skulle börja köpa upp statspapper för att gynna ekonomin. Krugman tyckte även läget i USA var bättre i USA än Europa trots ett urstarkt Tyskland. Siffrorna nyligen bekräftar bilden, som Ture skrev i våras. ...

Hävstången gröper ur vinsten

Vanligtvis varierar ditt säkerhetskrav hos oss mellan 1 och 10 procent. Handel med säkerhetskrav innebär att du kan öka avkastningen på din investering, men också storleken på en eventuell förlust. Det är viktigt att man är medvetna om risken med säkerhetskrav. Marknaden för hävstångsprodukter fortsätter att öka. I januari 2010 noterade CMC Markets en ny rekordnivå för CFD:er på 90 000 avslut. Även utbudet av ETF:er med hävstång har ökat den senaste tiden. ...

Vänder marknaden idag!

Nu på morgonkvisten kände jag att det var dax att sälja björnen och lägga detta kapital i andra papper. Efter en längre tid med negativa nyheter och prat om nedåtgående trend tror jag att säljbenägenheten är liten och att vi kommer få en rekyl uppåt resten av veckan. Därför passade jag på att köpa lite fina bolag för mina björnpengar. Gick in med en post i Brio. Då dessa har lagt om sin produktion samt bytt till ett vinnande datasystem som kommer ge detta företag stora personalbesparingar. Som IT konsult har jag sett flera företag som vänt sina negativa siffror när dom gått över till Microsoft Navision och fått ett flyt i sin orderhantering. Tror därför att ett gammalt fint företag som är historiskt låg värderat har en större upp än nersida. ...