Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bäddar för en stark börshöst

Oron över en dubbeldip börjar klinga av, pessimister är nu fler än optimister . Det var någon klok man som sa “när den sista pessimisten har sagt sitt och allt verkar kört kommer börsen att stiga” undrar om det var Buffert, Lynch eller Graham. Efter att vi har i princip sedan årsskiftet stått stilla kanske är det dags. Gladare börsen längre in i hösten. Statistiskt är september en dålig månad. Oktober till December är de månaderna som går bra. Detta får även stöd av den amerikanska börsen S&P. ...

Stockholmsbörsen 31 augusti

Stockholmsbörsen 31 augusti Den 26 augusti trodde vi på en fortsatt korrektion mot den övergripande trenden. Vi nämnde 1013 och 1025 som lämpliga mål för en korrektion men överlag trodde vi på en fortsatt nedgång. OMXS30 nådde 1025 och har nu återgått till sin fallande trend. Givet detta och att OMXS30 handlas under 1026 tror vi på fortsatt nedgång till 930. I grafen ser vi de allt lägre topparna, 1084, 1061 och 1026 samt de lägre bottnarna, 1021,2 och 981. Då trenden är fallande tror vi att den senaste botten kommer att forceras och sker detta tror vi på en fortsatt nedgång till nästa stödnivå vilket är 930. ...

Min första blogg - Min portfölj

Peab - Peab anser jagf handlas med stor rabatt jämfört med de större byggbolagen (Skanska, JM och NCC) Aktien har inte riktigt hängt med i den övriga börsuppgången. PEAB är ett välskött företag där de största ägarna tillhör Paulsson-sfären. Dessutom är VD Mats Paulsson största ägare. Detta tycker jag är alldeles ypperligt då speciellt Mats får ett väldigt stort egenintresse då han, tillsammans med övriga aktieägare, tjänar pengar om aktien utvecklas positivt. ...

Nedgång på börsen

De amerikanska börserna noterade breda nedgångar på måndagen och ytterligare press kommer från Asien. Amerikanska ledande terminer är svagt på minus. Sammantaget bäddar detta för en öppning i negativt territorium på Stockholmsbörsen. Handeln på New York -börserna präglades av osäkerhet och låg omsättning på måndagen. Statistiken rapporterades in i linje med förväntningarna. Den senaste tidens trend med bolagsaffärer fortsatte, men uppmuntrade inte marknaden som helhet. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 1,4 procent. Breda S&P 500 sjönk 1,5 procent medan Nasdaq Composite tappade 1,6 procent. Privatkonsumtionen i USA steg med 0,4 procent i juli medan de privata inkomsterna ökade med 0,2 procent. ...

Värmlands Finans - Lite för många frågetecken, eller???

VFS börjar känns lite för osäkert för min del. Jag har tidigare varit positiv till bolaget men mitt förtroende börjar att vackla. Punktar upp frågetecken / reflektioner nedan. MINUS *Glenn har under sommaren minskat sitt innehav succesivt. Det som irriterar mig mycket är att han inte rapporterat det enligt regelverket. Alla försäljningar är mellan 1-1,5 månad försent meddelad. Sådant är oacceptabelt och kan inte skyllas på slarv / tidsbrist. * Rapporten är som vanligt sen vilket enligt mig tyder på att VFS inte har ordning på bokföringen. Inger inget förtroende att de inte kan hålla tiderna. ...

Cherry

Mvg 200 upp Mvg 50 upp Mvg 20 upp. Dock allmänna trenden ned. Bollingerbands har dragit ihop sig vilket indikerar en större rörelse. Men anledning a de positiva Mvg så är det sannolikt upp. Fundamenta Kortnamn: CHER B Börslista: -Handlas i: SEK Börsvärde MSEK: 345,67Börspost: 1 P/S-tal: 0,36P/E-tal: 49,42 Vinst/aktie SEK: 0,49Beta: 0,00 Säkerhetskrav %: -Volatilitet %: 34,23 Eget kapital/aktie SEK: 77,06Direktavkastning %: 0,00 Försäljning/aktie SEK: 52,84Kurs/Eget kap.: 2,50 Effektivavkastn. %: 119,73Oms./aktie SEK: 65,85 Deklarationskurs SEK: -Intro.datum: 060912 Belåningsvärde %: -Handlas exkl. utd.: - Utdelningsdag: -Utdelning/aktie SEK: - Extra utdelning/aktie SEK: -Låg skuldsättning. vinst i bolaget CEO ser positivt på läget med goda framtida utsikter. ...

Rapport kommentarer Valuetree

Valuetree -1,03 % Reslutatet för första halvåret blev -6,2 medan Q2 resultatet blev -4,5 miljoner. Rensat för engångskostnader blev resultatet för dagens innehav -3,1 miljoner. Pro forma redovisas resultatet bort räknat engångskostnader på 2,1 miljoner vilka gick till investeringar och renodling. Inkluderade förvärvade innehav ger ett resultat på 0,2 miljoner plus och ett proforma för halvår på 1,9 miljoner. Mitt esitmat om en vinst på EBITDA på 6,8 miljoner bör kunna hålla rensat för engångskostnader vilket skulle ge EBITDA på 4 miljoner, då Q3 och Q4 brukar vara starkare månaderna bör vinsten kunna öka, Omsättningen bör på helår kunna uppgå till 90 miljoner med nuvarande företagsstock i pro forma. Omsättningen ökade till 12 Miljoner för andra kvartalet från 7 miljoner första. Organiskt var tillväxten mellan kvartalen 21 %. Dessa räknades inte de stora förvärven av EBER TOYS och ALF vilka förvärvades under mars och juni.Pro forma från 21 miljoner under Q1 till 23 miljoner under Q2.i Då ska man dock komma ihåg att Pro froma redovisas en omsättning på 40 miljoner och ett resultat på -0,2 miljoner. Tillväxten kostar uppenbarligen och en del nya intressanta förvärv har gjorts vilka tas upp i resultatet under Q3. E-handelsatsning har gjorts med tv4 vilket belastar kvartalet med 600 tusen. En riktad nyemision gjorde i slutet av juli vilket spädde ut aktiekapitalet med 3.16 miljoner aktier men ökade kassan med totalt 19 miljoner, dessutom fick nyemmsionen en rejäl överteckning. Vilket gör att bolaget nu har en soliditet på 60 procent. Ny VD tillträder i september. ...

Dignitana=Neurovive, Stormby såg potentialen i båda

I mars/april uppfattade äntligen marknaden den enorma potentialen i Dignitana och förde upp aktien uppemot 25 kr. Under Q2 inträffade framförallt dessa händelser. · Dignitana tecknade under april ett avtal med en industriell partner för genomförande av en klinisk multicenter studie av Dignicap systemet i åtta kliniker i Tyskland och Frankrike. Ett letter of intent har samtidigt tecknats med avsikt att slutföra avtalet under 2010. · Bolaget har tecknat distributörer för den indiska, iranska, colombianska och brasilianska marknaden. ...

Armageddon

Hej Alla! Hoppas att ni har hälsan. Jag sitter själv här med en kopp kaffe och tar mig en titt på National hurricane center..Orkan säsongen har satt igång ordentligt och jag tar mig en titt på hur de rör sig lite grann..De påverkar olje och gas priset oerhört på kort sikt..Nog om det! Jag har varit bullish gällande majs och vete + sojabönor hela sommaren och halva våren..Man kan nu läsa på många bloggar men även i tidningar att det är en bubbla i vetepriset..Jaså..! Är det?! Varför då? ...

Royal Unibrew

Royal Unibrew producerar marknadsför och säljer drycker, både med och utan alkohol. I deras sortiment ingår bla, Heineken och sevenup. Värdet på bolaget + skulder torde vara ca 3,2 miljarder vid dagens läge. skulderna uppgår till ca 1 miljard. Man kommer få ca 300 miljoner för en fastighet Rapporten var lysande och man justerar upp prognoserna “EBITDA for 2010 ligger i intervallet 575-625 mio. kr. i stedet for de 475-525 mio. kr., som virksomheden tidligere har meldt ud” ...