Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

+50% till nyår?

Jag vill presentera ett Bolag som grundades i tidigt 90-tal och som i dag är ett av börsens mest bortglömda bolag i kategorin Frimärksaktier. Bolaget har egentligen aldrig gjort något riktigt resultat förre Nu. Värderas till 653 miljoner Kr och jag förväntar mig att bolaget gör en vinst på minns 50 miljoner efter skatt det ger ett P/e på 13 med låga förväntningar om man beräknar att vinsten hittills ligger på 28 miljoner i år för ett bolag med potencial. ...

Partnertech och Note, kan det vara läge att köpa?

De båda kontraktstillverkarna Partnertech och Note har inte rosat marknaden de senaste åren. Q2 rapporterna för båda företagen visade även den på förluster. Det fanns dock vissa positiva punkter t.ex. verkar omsättningen öka, och Note rapporterade t.ex. om 20 % ökad orderingång. Företagen är kända som sencykliska så frågan man kan ställa sig är om företagen kan komma tillbaka tidigare vinster kan det då vara intressant att investera i deras aktier. ...

2017-05-30 13:33 · wime

Värmlandsfinans Tvångsemmission-Snabbanalys

Vad är VFS värt ? Enligt bokslutsrapport 11.5 milj Eg.kap ca 3,90 per aktie. Följande bör beaktas vid en bedömning: 1. Y.C.O. Business Partner. Bolaget är handelsstoppat sedan länge. Eg.kap ca 0,25 per aktie vilket innebär ett ytterligare nedskrivningsbehov om ca 1 milj. Mitt värde som det ser ut nu 0:- , nedskrivning 2milj. 2. Aktiverade kostnader ca 1milj. Mitt värde 0:- 3. Kostnader för garanterad emmission samt prospekt för emmission samt obligationslån. Kostnad ca 1 milj ? ...

Stockholmsbörsen, 6 september

Stockholmsbörsen, 6 september OMXS30 har ännu inte växlat trend genom att skapa en lägre botten, i detta fall genom att handlas under 1039. Detta innebär att den kortsiktiga trenden förblir stigande och chansen är hög att index fortsätter att stiga. Forcerar index 1061 kan vi vänta oss fortsatt uppgång till årshögsta i höjd med 1084,5. Om index istället faller under 1039 bekräftar detta att priset skapat en topp som är något lägre än den tidigare toppen på 1061, vilket innebär två saker. För det första har den kortsiktiga trenden från den 31 augusti växlat till fallande vilket indikerar fortsatt nedgång. För det andra så innebär detta att serien av lägre toppar på längre sikt, (1084,5 och 1061) förblir intakt och vi kan vänta oss fortsatt nedgång till ca 1 000. ...

Uppåt, men begränsad styrfart

De amerikanska börserna stängde på plus på fredagen med stöd av jobbdata för augusti som lugnade marknaden och stärkte tron om att den amerikanska ekonomin är på väg åt rätt håll. Dow Jones Industrial Average slutade upp 1,2 procent, breda S&P 500 klättrade 1,3 procent och Nasdaq Composite steg 1,5 procent. Oljepriset tappade något under fredagen i spåren av ett svagt ISM-index och strax innan stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 74,57 dollar, ned 0,45 dollar. Bättre gick det för guldpriset som slutade kring oförändrade nivåer. I råvarusektorn steg Alcoa 0,5 procent samtidigt som guld- och kopparproducenten Freeport McMoran klättrade 2,1 procent. ...

Ur fas!

Nu är jag inte obstinat kring hur aktier värderad, det är ju trots allt så man tjänar pengar, dvs att man identifierar möjligheter på kort och lång sikt innan övriga marknaden. Men jag har en öppen fråga till er andra, jag förstår inte själv nämligen. Bahnhof sänkte sin prognos med 15 Mkr men höjde vinster och gick ner ca 10% efter rapport. Alltele höjde prognosen och lanserade en mindre vinst än väntet (Obs Alltele har INTE sänkt sin vinstprognos) och gick ner ca 25% efter rapport. ...

Köpläge i Chaoda Modern Agriculture..

När sovjetunion föll i början på 90-talet så var det många som kriga om statens tillgångar när de såldes ut till reapris (ett fåtal personer förstod vad som pågick och är idag vad som kallas för oligarker). Detta var början på kapitalismen i Ryssland och i samma skede pågick en förändring i Kina men där Staten fortfarande var en aning restriktiva med att sälja ut sina tillgångar och utlänningar fick inte äga bolag i landet utan ett majoritetsägande av en Kines. ...

Valet: ungas ekonomiska situation

Situationen för unga personer i Sverige är dålig. Genom billiga krediter och kreditexpansion har vi i universitetsstäderna en rejäl bostadsbubbla. Många unga ”tvingas” utsätta sig för stora risker på bostadsmarknaden genom att låna mycket pengar. Unga utnyttjas även på andrandsmarknaden där de betala ockerpriser. Unga drabbas av den låga kvaliteten i högre utbildning där vi premierat kvantitet för kvalitet. Ungdomsarbetslösheten är mycket hög på grund av stel arbetslagstiftning och dålig matchning i utbildning vs behövd kompetens. Unga får dåliga ersättningar från A-kassan då de ofta inte uppfyller kraven för medlemskap. Unga betalar högre försäkringspremier och lånar pengar till högre ränta. Nu vill (liberala?) politikern Jan Björklund att unga upp till 23 år ska jobba för rejält lägre lön. ...

Peter Lynch + USA + WeSC

Peter Lynch citat “If the company is in one market, hold off buying till the company can make money in another. Does the idea work in some other place?” WeSC gjorde vinst i USA förra året (under värsta lågkonjunkturen i mannaminne!). T.o.m f.d kursraketen ( Mr. 3000% ) BJÖRN BORG lyckades inte med detta(att lyckas i USA), under deras glansdagar. USA är världens största & viktigaste marknad = aka “the graveyard of european companies” aka “If You Can Make it Here, You Can Make it Anywhere” ...

Värmlands Finans - Nyemmision med stor utspädning

Då står det klart varför Glenn sålt ut aktier på sista tiden. Jag är glad att jag sköt ut mig i tid. Man ska följa magkänslan helt enkelt…. Tror att vi får se att Glenn sålt av ännu mer aktier när han väl behagar rapporterar det. Jag var tidigare skeptisk när YesNoYes skrev om nyemmision till kursen 0,5 Sek men han hade inte så fel. Så klart att Glenn säljer av när han vet att han kommer få tillfälle att köpa in sig billigare!! Förtroendet för Värmlands är nu på botten för min del… ...