Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Petrogrand - Billig kassa?

Malka fick 820 milj för sin verksamhet och idag efter att man bytt namn till Petrogrand . Efter skatter/ utdelningar så finns det ca 620 milj kvar i kassan som ger ett värde på ca 16- 16,50:-/aktie. Enligt senaste rapporten så förlorar Petrogrand inga pengar utan går snarare plus p g a sina placeringar i Rysk bank. Så långt är allt bra….Men varför händer det inget?? Max Grinnfeldt har haft lång tid på sig att presentera något förvärv efter att han flertalet gånger har påpekat att det analyseras flertal bolag som är intressanta för uppköp. I alla fall så borde man kommunicera ut hur detta framskrider,har man ratat någon? hur många finns kvar? Max tiger som muren,har inget att komma med av intresse för aktieägarna som ser sina investeringar krympa för varje dag. Aktien har rasat ca 35% på tre månader. Är detta ras befogat när man har en kassa som är värd 16,50:-/aktie? Max vill heller inte ge någon längre kommentar ang Gazproms nya krav på bolaget utan avfärdar det som grundlöst och utan substans,därför har man heller inte brytt sig om att avsätta medel i bokslutet för ev skadestånd som kan uppkomma. Denna Max Grinnfeldt..Vem är han egentligen? Uppenbarligen så är han eller så anser de stora ägarna att han är bättre än den förra ledningen, vi mindre aktieägare är kanske inte lika imponerade eftersom ingen hittils har presterat något som gagnar varken stora eller små aktieägare. ...

SensoDetect- Banbrytande framgång i ny valideringstudie

Patentansökan, som skickats till den europeiska patentmyndigheten och till dess motsvarighet i USA, bygger delvis på befintlig teknisk plattform och avser specifikt ett mätsystem framtaget för snabb, enkel och tillförlitlig undersökning av substansers verkan i centrala nervsystemet. Hög tidsupplösning i kombination med brusreduktion och signalförstärkning för säkerställande av robusta data gör det möjligt att identifiera mycket små aktivitetsförändringar. Både långtidseffekter av behandling och farmakokinetiska effekter identifierade direkt i realtid kan uppmätas. Intresset för instrument möjliggörande undersökning av neuroaktiva substanser är stort och har vid ett flertal tillfällen bekräftats. ...

Inledning i moll

Stockholmsbörsen väntas inleda dagens handel i negativt territorium. Press kommer från fallande kurser i USA och Asien. Även amerikanska ledande terminer pekar nedåt. New York-börserna slutade ned på tisdagen efter en nyhetsfattig dag som präglades av tunn handel. Farhågor om att EU:s stresstester underskattat bankernas innehav av osäkra statspapper, samt sjunkande råvarupriser, dämpade sentimentet. Ingen statistik rapporterades under dagen. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average backat 1,0 procent. Såväl breda S&P 500 som tekniktunga Nasdaq Composite noterade nedgångar på 1,2 procent. ...

Spiltan - sneglar på Warren Buffet

Spiltan 720 kr Spiltan är inte den mest lätthandlade aktien. Den som vill köpa och sälja måste passa på de dagar då Alternativa aktiemarknaden ger möjlighet till handel. Syftet är att samla ihop köpare och säljare i tillräckligt antal, så att det blir meningsfulla avslut. Alternativa aktiemarknaden är Spiltans egen marknadsplats, med ett trettiotal onoterade bolag. Spiltan har även fem fonder, som erbjuds allmänheten. Handeln med Spiltan inleds den 8 september, och vanligen återkommer ett liknande handelstillfälle varje månad. ...

Oh Nokia - here we come?

N8:an ser ut att slå sig in på den nu hårt konkurrensutsatta smarttelefonmarknaden. Apple och grabbarna har haft ett som det ser ut - ointagbart försprång, men striden är inte över förrän den är över. Nokias nyhet som lanseras nästa vecka är till pris och kanske teknik till och med bättre än konkurrenternas nallar. Om priset är hälften av konkurrenternas och med tanke på Nokias enorma nät som omspänner hela världen så tror jag att de vänder lönsamheten under 2011. Det har varit bedrövligt att följa eländet på börsen för bolagets del men nu måste en vändning komma. Idag + 4% bådar gott för framtioden. Vad tror ni andra? ...

Track Record Trading Scenarios augusti

Augusti månad inleddes med OMXS30-index nära motståndet kring 1070-punktersnivån. Med successivt stigande kursbottnar sedan bottennivåerna i maj och ett flertal tidigare test av motståndsnivån såg chanserna goda ut för ett utbrott varför vi också ökade exponeringen i portföljen. En stark utveckling hos bank- och telekomsektorn med uppgångar till nya toppnivåer var också något vi tog fasta på. Initialt bröts motståndet marginellt vilket talade för en fortsatt uppgång. En rekyl skedde dock framåt mitten av månaden som till en början såg ut att vara ett bra köptillfälle. Nedgången blev dock större än befarat och den stigande trendlinjen som kunde dras längsmed tidigare kursbottnar bröts. ...

Karo Bio - Potentiell besvikelse

Drömmen om 100% avkastning på en dag kan vara en sporre för många aktieägare, men besvikelsen infinner sig till 95% av fallen. Karo Bio står innför en mycket intressant framtid… om än en mycket dyr sådan. En utveckling av ett läkemedel i fas III kan bli mycket kostsamt dock för mindre nischindikationer kan kostnadsnivåerna hållas på en relativt rimmlig nivå, ändock är det i runda tal i klassen 300 miljoner svenska kronor. Karo Bio har i dagsläget ca hälften av detta belopp i kassan rapporterad den sista juni, men med en förbränning av kapital exkl en fas 3 studie på närmare 40 miljoner kronor per kvartal blir det en tuff båt att ro i hamn även med milstenar från övrig pipeline. ...

Avvaktande inledning

Stockholmsbörsen väntas inleda avvaktande till svagt nedåt efter ledande europeiska terminer utan direkt riktning och Asienbörser i moll. De amerikanska och kanadensiska börserna höll helgstängt under måndagen med anledning av Labour day. Råvarumarknaderna uppvisade små rörelser under måndagen. Sentimentet var avslaget och utan någon direkt riktning på grund av de helgstängda börserna i USA. Därtill skedde inte heller några större rörelser i dollarutvecklingen vilket annars påverkar råvarupriserna. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 73,97 dollar per fat vilket motsvarar en nedgång på 0,63 dollar per fat jämfört med fredagens stängning. ...

Insplanet och sjöfylleriet

Den första juni infördes strängare regler för alkohol på sjön. Insplanet tjänar på detta genom att slippa betala onödigt stora summor. En fritidsbåt för en familj kan vara värd hundratusentals och ibland miljontals kronor. Blir det en grundstötning eller kollision med annan båt brukar båtägaren vanligen begära ersättning via sin båtförsäkring. Den som nu anmäler en skada får räkna med att försäkringsbolaget gör en ingående utredning. Är Polis eller kustbevakning påkallade, så har de ofta tagit utandnings eller blodprov på besättningsmedlemmarna. Vid fällande dom för sjöfylleri kan försäkringsersättningen sänkas, ibland ända ned till noll kronor. ...

Hq och deras Karusell

Nu börjar HQ cirkusen bli ännu mer spännande för mig. Igår träffade jag en vänninas man till morsan min som också har håller på med aktier. ( Jobbat som placerare åt tandläkarna/läkarna som tillhört praktikertjänst) men fick högt blodtryck och hoppat av och gör annat. Ännu spänning blir det när han börjar berätta om Hagströmers stora hus som han kör förbi för att komma till sina kusin. Hagströmers parhäst Mats Qviberg vet jag inte mer än att han är från Carnergie. Cirkusen fortsätter och aktie studsar som en basketspelare studsar sin basketboll ( Skillnaden är att i Aktier är det siffror som studsat ner och upp. Qviberg tänkte från början stödrösta på KD. Vad skall han göra nu när Mats Odell gjort som han har gjort. Blir det soffliggare eller blankröst från herr Qviberg. Röstar han på Moderaterna och KD klarar sig så står Odell kvar. Den andra sidan kan jag aldrig tänka mig att han skulle rösta på. Det blir nog blankröst. Spännande nu när Nordea dragit sig ur och FI kommer att bli tvungna att välja Carnegie som köpare. Men det slutar inte där FI har också JO anmälts av HQ. Det slutar inte där för HQ. SPP väljer att slänga ut HQ fonderna som dem har för sina kunder. 6 veckor har kunderna hos SPP som har HQ:s sverigefond på sig att flytta. Något som jag tänker på är. När skall HQ aktierna slutas att handlas och avnoteras från börsen. Jag svär på min heder och samvete att jag aldrig kommer att köpa aktier i HQ eller Carnegie om dem någon gång i huvudtaget börjar börsnoteras igen. Börsen skall inte vara till för företag som är som en aktration i grönalund, Lisberg eller Tivoli med mera. Någon måtta måste det finnas på börsen. ...