Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Med nya delägare kanske det finns ett hopp ändå för BM Impex

Har sedan förra inlägget 2010-05-05 försökt hitta ett köpläge men den har inte riktigt infunnit sig. Kursen har de sista månaderna sett mer och mer ut som en sinuskurva, med en ganska klen amplitud. Både goda och dåliga nyheter har presenterats från bolaget. Det positiva är ju efter ett långt döläge i orderboken fått in några projekt i Huvudstaden. De kanske skall flytta sin fokus hit i stället då Skåne inte verkar passa BM Impex längre. Projekten lyser med sin frånvaro i Skåne och de sista projekten är alla belägna i Mälardalen. Har BM Impex fått ett sådant dåligt rykte att de inte får projekt i den ganska stora men tajta marknad som Skåne verkar vara. Eller är prisläget annorlunda på de olika marknaderna ? De har ju enligt hemsidan sökt efter nya medarbetare i över ett år och gör det fortfarande, utan att lyckats. Sist hörde jag att de i stort sett bara har nyexade och inhyrda konsulter, är det vad de kallar unik kompetens ? Kanske spelar deras rykte också in där. Kan man branschen vet man vilka de är och vad de står för. Det är svårt att bryta en sådan trend. De mindre roliga nyheterna är att BM Impex inte kan tjäna några egna pengar trots en omsättning på runt 100 miljoner och nu 5 år i branschen. Har man för höga kostnader eller räknar man för snålt. Med den sista NE har man plockat in drygt 35 miljoner från oss aktieägare. Det sista året drygt 20 miljoner och det tolkar jag att de måste gått in helt fel på IKEA projekten samt att förseningar och problem mot beställaren i form av olagliga transporter har gjort skadan ännu värre. Därav det akuta behovet av nya slantar. Nu har man dock fått in lite folk med rutin och som nu har köpt in sig i bolaget vilket jag tror kan göra mycket gott. Bolaget skulle behöva en nystart med inrikting på lönsamt, kanske kan den nya kunskapen vända detta bolag på rätt köl igen. Med den gamla ledningen/inriktningen hade företaget varit dömt att gå under. Skall nu bli intressant om de kan komma igång med alternativa produkter när betongen har visat sig inte ge någon lönsamhet. Än finns det hopp. ...

G5:s Virtual City rusar på listorna

http://www.igamestats.com med topplistor för olika länder är en bra sida att följa G5 och deras senast spelsläpp Virtual city nu. USA-listan för iphone-games lär väl vara den som påverkar kassaflöde mest och placeringen där imponerar minst lika mycket som top 1-3 i tyskland/ryssland/frankrike/italien. Här är placering hittills samt pris i USA de dagar spelet varit ute (endas 3 dagar). Vart ska detta sluta…. #32 $2.99 2010-09-11 #35 $2.99 2010-09-10 #89 $2.99 2010-09-09 ...

2017-05-30 13:33 · yak

Axplock

Det kan kännas lite segt ibland när det inte kommuniceras så mycket positiva nyheter från dom bolag man har aktier i eller dom man har satt en köprek på..Nu händer det äntligen en hel del i flera av dom mina..Här följer lite axplock.. Kalahari Resources meddelade redan i somras att man gjort ytterligare flera guldfyndigheter i Lamaque med mycket fina halter av guld, samt att borrningen i Perestroika visade på riktigt bra halter av guld per ton..Se hemsidan..I förrgår så kunde Kalahari meddela att man har fått in en stor partner i det kinesiska guldbolaget Shandong Gold..Shandong köper in sig med 17% i Lamaque och det tillför bolaget Usd 3 miljoner och det sker genom att Shandong köper 60 miljoner aktier Kalahari..Detta är helt enligt bolagets intentioner att få in en stor spelare med finansiella muskler.. ...

Countermine - Grupptalan

Vi är många f.d. och nuvarande aktieägare i Countermine som förlorat mycket pengar. Jag anser att det beror på att delar av styrelsen, särskilt f.d. VD Christer Bergquist och styrelseordföranden Björn Wolrath, agerat på ett sätt som varit mycket skadligt för aktieägarna. På senare tid har jag också fått kontakt med en mycket initierad källa som har bevis för ett stort antal oegentligheter i bolagets ledning, allt från mutbrott och skattebrott till vilseledande av aktieägare. Denna kontakt har konkreta bevis och ett stort antal tillförlitliga vittnen. Därför anser jag att tiden nu är mogen att inte längre vända andra kinden till utan börja agera. Christer Bergquist och Björn Wolrath har genom att begå dessa oegentligheter direkt orsakat stort men för aktieägarna. Jag påbörjar nu en namninsamling för en gruppstämning mot Bergquist&Wolrath. Jag hoppas så småningom hitta en advokat som är beredd att arbeta mot del i det skadestånd vi hoppas få. Min kontakt har hållbara bevis så chansen är god. Dock kommer advokaten att behöva ett visst rörelsekapital så Varje deltagare i gruppstämningen måste vara beredd att satsa en mindre summa, högst 2000 kr. Först av allt vill jag ha intresseanmälan till mailadressen cmtgrupptalan@gmail.com Det är ingen juridiskt bindande anmälan men jag vill bara ha in anmälan från människor som är beredda att satsa en mindre summa. Vi kommer heller inte att ha någon möjlighet att företräda de som inte går in med kontantinsats. Jag vill inte ha några pengar nu utan som sagt bara en intresseanmälan för att se hur stort intresset är. Skicka Namn. Adress, Telefon och mailadress till cmtgrupptalan@gmail.com Christer Bergquist har lyxvilla, lyxbåt och mycket stora tillgångar efter åren i Countermine med absurt hög lön! Vad har ni? P.S. Inom kort kommer jag också att lägga upp en sida på min site http://glepar.se där gruppstämningen avhandlas. Mailadressen är alltså cmtgrupptalan@gmail.com ...

Kallt men ännu inte vinter!

Jag är som bekant en aning försiktig med höstbörsen. Kanske förgäves? Jag menar inte att det ser positivt ut, men vad som får mig att tveka är att många tydligen redan är inställda på en tråkig höstbörs. Min åsikt är således fruktansvärt konsensus och så blir det aldrig. Visserligen börjar vissa nu även bli av denna åsikt, dvs att det kanske inte blir så illa och att det är dags att skuva upp risken igen. Där håller jag inte med. Min strategi är att i detta läge titta obönhörligen på bolag som redan går bra och som kan ge en bra utdelning (nästan) oberoende vart konjunkturen tar vägen. Det tror jag lönar sig över de kommande åren. ...

Inledning under nollan

Stockholmsbörsen väntas inleda fredagen i moll efter press från ledande europeiska terminer som pekar nedåt och en splittrad börsbild på Asienmarknaderna. De amerikanska börserna klättrade uppåt under torsdagen efter stöd från positiv jobbstatistik. Vid stängning noterades både Dow Jones Industrial Average och Nasdaq Composite upp 0,3 procent medan S&P 500 steg hela 0,5 procent. Desto sämre gick det för oljepriset. Råvarumarknaderna utvecklades överlag svagt under gårdagen och råoljepriset föll tillbaka trots glädjande jobbstatistik och sjunkande råoljelager. Vid stängnig på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första terminsposition 74,25 dollar per fat, vilket motsvarar en nedgång på 0,42 dollar per fat jämfört med onsdagens notering. Bland oljejättarna noterades Chevron upp 0,14 procent och Exxon på plus 0,5 procent. ...

Börsläget!

Hej alla bloggare! Jag känner mig lite trött här..Har varit mycket den senaste tiden.. Sitter här med en kopp kaffe..Kanske ska jag ta en kanelbulle? Eller ska jag tänka på vikten som enligt vågen har skenat iväg..Dock har jag köpt en smal spegel och den gör min figur aningens smärtare..Nog om det! Statistiken idag kom in bättre än väntat? Är ekonomin i USA på väg att förbättras? Svar Nej! USA ekonomin är i ett katastrofalt skick!! Jag säger som Mark Faber..We are all doomed!! ...

Deppig Beige Book smittar

USA-börserna noterade uppgångar på onsdagen sedan oron för skuldkrisen i Europa minskat, på grund av att Portugal genomfört en framgångsrik försäljning av obligationer vid lunchtid. Innan stängning sänktes dock sentimentet när Federal Reserve i den s.k. Beige Book talade om “omfattande tecken på en avmattning” i den ekonomiska återhämtningen. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average klättrat 0,5 procent. Breda S&P 500 noterade en uppgång på 0,6 procent medan Nasdaq Composite var upp 0,9 procent. ...

Värmlands Finans AB, troligtvis inga fler svarta svanar än Ulyss AB i årsredovisningen

Ulyss AB innebär för Värmlands Finans AB en nedskrivning på ca 1,6 miljoner kronor vilket belastar resultatet efter finansiella poster. Totalt belastar de finansiella posterna resultatet med 1,9 Mkr vilket innebär att ytterligare ca 300 000 kr kommer ifrån räntekostnader som överstiger ränteintäkterna. Det här är någonting som intresserar mig eftersom man tidigare har tjänat mer på ränteintäkter än vad man förlorat på räntekostnader. Q3 var det första kvartalet då räntekostnaderna översteg ränteintäkterna (-460 000 kr). För de första två kvartalen var nettot (ränteintäkter minus räntekostnader) + 590 000kr. ...

2017-05-30 13:33 · j

"Marknaden fördubblas"

Ja, så kommenterar www.smallcap.se dagens pressmeddelande från Sensodetect samt reaktionen (eller den uteblivna reaktionen) från marknaden. Nyheten i sig, att Sensodetect har skickat in ansökningar till Europas och USA:s motsvarighet till Patentverket är kanske inte mycket att höja på ögonbrynen för. Det i sig är inte särskilt kursdrivande. Men, vad har man sökt patent för? Jo, man har genom oberoende studier (bl.a. Sahlgrenska i Göteborg) insett att man med hjälp av SD-BERAmetoden kan mäta en medicins verkan i hjärnan. Dels kan man använda SD-BERA till att “ställa in” optimal dosering vid medicinering på patienter, dels kan läkemedelsbolag redan på ett kliniskt stadium mäta effekten av nya, ännu icke godkända preparat. ...