Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Jag måste ha pissat då !

Warren Buffet verkar vara en populär person bland många läsare och investerare..Han har ju visat på en makalös resa vad gäller att höja värdet på sitt bolag Berkshire Hathaway..(BH) Det kan ju vara bra att veta att BH aldrig har delat ut en enda cent till aktieägarna, nåonsin..Jo vänta, en gång hände det, av misstag enligt Buffet, att man delade ut 10 cent/aktie..Jag måsta ha varit på muggen och pissat då, sa Buffet..Sedan den “missen” har alltså aktieägarna aldrig fått och kommer om man ska tro Buffet, aldrig att få en enda cent i utdelning..Det återstår då att förlita sig på The Greater Fool Theory, som jag skrivit en blogg på.. ...

Börsläget

Hej alla! Hoppas ni har hälsan. Det händer mycket på världens börser…I förra numret jag skrev..Ja jag kallar det nummer istället för blogg..Låter lite mer seriös..:-) Nog om detta..Åter till min förra blogg..Jag tjatar om kongressvalet den 2 november..Demokraterna sitter så uselt till så jag vet inte riktigt hur de skall vända detta..Republikanerna verkar dominera detta innan valet har börjat..Med andra ord är inte amerikanarna speciellt nöjda med hur utvecklingen har varit i landet sen Obama tog över.. ...

Lundin-option ökar med 30 000 procent

Jag skrev om Ericsson i går och rykten inför lösendagen. Jag har skrivit otaliga bloggar om samma ämne, med exempel inte minst från USA. Men nu har vi praktexempel från Sverige och just i dag: Lundin Petroleum aktien har gått upp med 15 procent och det må så vara. Men optioner (KÖP LUNDIN LÖSENPRIS 54 LÖSEN i 17 september har ökat med 30 000 procent. Tidvis har den varit uppe i 32 000 procent. ...

Stockholmsbörsen 17 september

God morgon! Jag hoppas alla haft möjlighet att gå igenom vår videoanalys av OMSX30, där jag berättar om marknadsförutsättningar inför idag -> FXCM Research Sverige: Stockholmsbörsen 17 September, 2010 Det jag kan uppdatera er med är att S&P 500 brutit ut ovanför 1030 vilket förklarar dagens uppgång i OMXS30 och troligen kommer leda till en fortsatt uppgång de kommande veckorna. För analyser av andra marknader som guld och olja vänligen besök: http://forexforums.dailyfx.com/forex-forum-sverige/ ...

Energikostnader

Viking Line Q3 Omsättning: 150,5 Meur (142,2) Resultat före skatt: 22,1 Meur (21,1) EPS: 1,51 euro (1,44) ROE: 2,3 % (7,4%) Gearing: 26,3 % (44,8%) Viking rapporterade i veckan och de första nio månaderna (1/11 - 31/7) var betydligt sämre än fjolåret, trots att själva Q3-kvartalet var bättre. Orsaken stavas “energikostnader” eller bunkerpriser som bolaget uttrycker det. Den isiga våren ökade bränsleförbrukningen rejält, men även de direkta kostnaderna per liter har ökat. Ser man enbart till det oerhört viktiga Q3 var dock resultatet aningen bättre ifjol. Den starka SEK-kursen har gynnat koncernen liksom att fler verkar resa med rederiet. ...

Uppgång väntas

Starka rapporter från Oracle och Research in Motion efter USA-börsernas stängning väntas bidra med positivt sentiment under dagen. Terminer indikerar också en positiv öppning. Efter en svag öppning tog sig amerikanska index mot slutet av dagen upp till kring oförändrade nivåer. Dow Jones Industrial stängde upp 0,2 procent, Nasdaq upp 0,1 procent och S&P500 vid nollstrecket. På sektornivå sågs svaghet bland kraft-, energi- och industribolag. Teknikbolag och råvarubolag tillhörde de stigande sektorerna. ...

Otroliga beskyllningar mot seriösa Handelsbanken

Jag har under flera år skrivit ett tjugo-tal bloggar om manipulationer av kurser inför optionslösen. I november blir det rättegång mot tre handlare i Carnegie som just anklagas för detta. Att Handelsbanken i dag gick ut med att det skall komma vinst-varning i Ericsson och sedan fortsatt med liknande information till sina kunder kan ha resulterat i detta. En säljoption i Ericsson 65 november har gått upp med 500 procent. ...

Rottneros, Kina tankar massa igen

Med en nettovinst på 50 MSEK per kvartal, 200 MSEK på helåret så blir börsvärdet på 850 MSEK en skämt enligt mig. Eller vad säger ni andra? Med den ökade riskaptiten som är förhärkande just nu borde Rottneros lyfta och flera aktörer har varit inne och tankat tungt sen jag skrev mitt senaste inlägg, bl.a. har Swedbank börjat handla igen men framförallt är det Enskilda och Erik Penser. Slutar bara Evli sälja (förhoppningsvis snart) så borde vi kunna få ett lyft över 6 kr. ...

Stockholmsbörsen 16 september

Konsolideringen i OMXS30 fortsätter. Index handlas i princip mellan 1075,5 och 1086. Då detta intervallet ligger i höjd med årshögsta, leder ett utbrott ovanför 1086 att OMXS30 öppnar upp för fortsatt uppgång till 1200 på sikt. Om ett utbrott sker under 1075,5 innebär detta att vi kan vara på väg mot 1040. Man kan testa att handla inom detta intervall tillsvidare, det bästa ur en tradingsynpunkt vore dock ifall priset bröt ovanför 1086 för detta skulle starta igång en större trend. ...

Svagt uppåt troligtvis

Investerarna bortsåg från svag statistik från New-Yorkregionen och handlade upp de amerikanska börserna något mot slutet av dagen då optimismen om utsikterna för den amerikanska ekonomin tog över. Dow Jones Industrial Average slutade upp 0,4 procent, breda S&P 500 klättrade 0,4 procent och Nasdaq Composite steg 0,5 procent. Råvarumarknaden fortsatte dock nedåt. Oljepriset tappade 0,90 dollar, delvis på grund av en starkare dollar och strax innan golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja 75,90 dollar. Även guldet och ett flertal andra metaller tappade mark. Mot strömmen gick dock silverpriset som noterates upp något. Bland råvarubolagen tappade aluminiumjätten Alcoa 0,5 procent samtidigt som energi- och oljebolaget Chevron backade 0,4 procent. ...