Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Troligtvis något uppåt

USA-börserna noterades under gårdagen ned i spåren av svag bostadsstatistik. Ett uttalande från den amerikanska centralbanken om att inte vidta fler stimulansåtgärder trots en svag ekonomisk återhämtning satte också press på kurserna. Dow Jones Industrial Average slutade ned 0,2 procent, S&P 500 backade 0,5 procent och Nasdaq Composite tappade 0,6 procent. Oljepriset backade 0,86 dollar till 72,66 dollar per fat sedan en lagerrapport visat på stigande råoljelager. Bas- och ädelmetallerna gick dock starkt med stöd av en försvagad dollar efter Feds räntebesked. Detta gav ett lyft åt bland andra guld- och kopparproducenten Freeport McMoran som steg 1,8 procent. Bra gick det även för aluminiumjätten Alcoa som steg 4,7 procent. ...

Balder - går som en "gud"

Balder 33,50 kr Upp, upp och upp… Fastighetsbolaget AB Balder har gått som en “gud”. Aktien har stigit 11 dagar i rad. Igår var uppgången måttliga 1,82 procent. Det tyder på att målmedvetna institutioner köpt på sig ett antal. Trenden är fortsatt stigande, och på medellång sikt kan man tänka sig att aktien ytterligare kommer att stiga. En analys genomförd med hjälp av “Hitta kursvinnare” indikerar att Balder är köpvärd upp till 32 kronor. ...

Pricer "ESL-BOOM" i världen? Nu eller omedelbart?

Stenålderns tid är förbi. Gårdagens Carrefour-Order på 300 Msek (194 st Hypermarkets) är möjligen en ren uppvärmning. Hur skall Carrefour göra med övriga 15,000 butiker när man nu skall modernisera? Rimligt är väl att alla stora Hypermarkets även utanför Frankrike kommer installera ESL från Pricer i steg 2. ESL kommer nu på bred front. På posten, apoteket, mobiltelefonbutiker, byggvaruhus etc. Se tidigare blogg för bolag som kan vara aktuella i närtid. ...

Varning till Epicepts aktieägare

NASDAQ kräver att aktiekursen 30 dagar i rad måste vara över på 1 dollar, detta besked borde snart komma som ett PM, Epicept aktien är redan nu hårt pressad med kassan, så en stark varning kan vara på plats. Kursen måste över 1 dollar under 10 dagar för att inte riskera att bli utkastade, endel vet om detta men för de som fyndköpte aktien kan det vara en faktor att ta hänsyn. Aktien har alltid backat på dessa nyheter, förr så har de genomfört en omvänd split, men det är inte så enkelt denna gång. Nasdaq har även krav på minsta börsvärde, jag har inte exakta siffor men någon där ute vet säkert exakt var gränsen ligger. ...

Echonomics

Hej. Jag har bloggat lite på skoj hemma på mitt eget hörn på internet. Jag skriver mest för min egen skull, för att få ner mina tankar på pappret, men nu tänkte jag att det kunde vara lite stimulerande att kopiera hit dom också. Hejdå. / aramisw.com/rd.php

Nu är det köpläge – efter 14 år!

Pricer noterades 1996 och värderades till som mest 6 miljarder kr trots att man inte tjänade några pengar. På den tiden var Björn Davegårdh, ansedd som en av Sveriges bästa analytiker lyrisk över bolaget. Det var bolaget som han trodde på år efter år men Pricer gjorde många besvikna. Det skulle dröja lång tid innan man visade svarta siffror efter att aktieägarna har fått pumpa in åtskilliga miljarder i bolaget. Men nu äntligen har värderingen kommit ikapp och efter 14 år så tycker jag att priset börjar bli rimligt. Därför gick jag idag in med 7 % av portföljvärdet på 78 öre. Man har på två veckor fått tre stora beställningar. En till Schiever till ett värde på 45 Mkr, Cora 50 Mkr och av Carrefour, världens nästa största detaljhandel fick man en order på 300 Mkr som ska vara färdiginstallerad innan 2013. För att se dessa beställningar i rätt perspektiv kan jag nämna att nettoomsättningen under det första halvåret 2010 var 179 Mkr. Resultatet låg på 28 Mkr vilket är skattefritt då man har stora förlustavdrag. Jag har inte hunnit räkna på vad som är en rimlig vinst under den sista delen av 2010. Men låt oss säga att man håller samma ungefär samma takt, då blir vinsten ca 60 Mkr. Då har jag inte alls räknat med de tre stora orderna som ökar omsättningen rejält. Nu värderas hela Pricer till ungefär 800 Mkr, vid ovanstående vinst är P/E talet 13. Så lågt tror jag aldrig att Pricer har värderats. Samtidigt som det är mycket på gång. Aktien gick upp kraftigt idag så den kan mycket väl falla tillbaka någon procent i veckan. Men det mest troliga är att den fortsätter sin resa uppåt. ...

Öresund - en satsning på Avanza.

Öresund 101,75 kr Aktien håller på att stabilisera sig efter skrällen då HQ Bank visade sin sämsta sida: Förlust i miljardklassen. Kommer affärsidén att hålla? Öresund äger framförallt noterade aktier. Att någon skulle vara villig att betala mera för dessa bara för att Hagströmer har plockat i hop dem och lagt dem i en portfölj har alltid framstått otroligt. Ändå är det så det ha varit under långa tider. Förtroendet för Hagströmer har varit stort. ...

Stockholmsbörsen: inför 23 september, 2010

Hej alla Redeye besökare! Här är dagens videogenomgång av dagens handel och inför torsdagen den 23 september. Länken går till vår “kanal” på blipTV: http://blip.tv/file/4154405 Tack för att ni hört av er. Vi har nu uppdaterat länken. __________________ Med vänliga hälsningar Alejandro Zambrano Strateg | FXCM Research Email: azambrano at fxcm.com Ansvarsfriskrivelse: Valuta som handlas med hävstång kan medföra en hög risk för förlust och är därför inte lämpligt för alla investerare. Du bör vara medveten om alla de risker som är förknippade med valutahandel med hävstång och bör därför konsultera en oberoende rådgivare om något är oklart. Åsikter, nyheter, analyser, priser eller annan information som publiceras av FXCM är allmänna marknadskommentarer och utgör inte investeringsråd. FXCM Holdings LCC bär inte ansvar för förlust eller skada, inklusive förluster av vinster. Detta gäller oberoende av storlek av förlust eller skada som kan uppstå direkt eller indirekt av bruket av denna information. ...

Det ljusnar för Pricer -Aktien värd 1,40 kr!

Dagens rekord -order/avtal på 300 Mkr med Carrefour är en fingervisning om att vi sannolikt är i början på ett decennium av genomgripande ESL-förändringar / installationer inom detaljhandeln. Penetrationen för elektroniska hyllkantsetiketter, s.k esl, är idag blott 1%. Uppsidan något de flesta branscher bara kan drömma om. I en tidigare blogg, maj månad, hänvisar undertecknad till en intervju med Nils Hulth på Pricer. “a new generation of electronic shelf labels (ESL’s) have the potential to create an entirely new category of display, and revolutionize the shopping experience on a global level-as the truly “volume display application” of the decade.” ...

Husqvarna - tio kronor finns att hämta.

Husqvarna 49,25 kr Försäljningstillväxten är obefintlig. Konkurrensen från Asiatiska lågprismärken är påtagligt kännbar. Icke desto mindre så säljs det för drygt 60 kronor per aktie, så det finns kunder för produkterna. Q1 gav 16 kr och Q2 20 kr. Det innebär att försäljningen går förhållandevis bra. Vinstutvecklingen har varit “si så där”. Husqvarna brukar nå en årsvinst på åtminstone 3 kr, men 2009 var ett borttappat år, där man knappt nådde hälften. ...