Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tja, så har jag kommit med här nu....

Tja, som i ingressen - för lite cash att köpa för i nuläget….., men då har jag ju iofs köpt billigare tidigare. Det är dock absolut inte försent att gå in nu i varsamt valda bolag. Vi har en lång och fin resa uppåt i tre år framför oss. Inget (råvaror?) kommer att slå aktier under denna tid. Lita på mig (tja), men ffa originalstinsen! Lång horizont - långa pengar. ...

LördagsGroggen!

Ikväll sköljer vi ned lördagsgroggen med: “Pricer´s strong market position in electronic information systems for the retail industry provides an excellent starting point for the future. I look forward with great enthusiasm to be involved in improving the company´s internationalization with focus on profitable growth” says Fredrik Berglund. Pricer finns i mer än 40 länder. Den enkla frågan att ställa sig är vad som händer när dessa 40 länder skall genomgå en automatiseringstrend likt den i frankrike. Än värre…Vad händer när det sker samtidigt? Ibland kan det räcka med en enkel frågeställning… ...

Midway och ACAP

Midway Under Q2 vände man teknikbolagen till vinst, +15 MSEK. Senast dessa visade svarta siffror var i Q3 2008. Teknikbolagen är den del av Midway som under normal konjunktur står för den absolut största delen av vinsten. Men Q2 2010 blev också det första kvartalet sedan Q3 2007 då inget av affärsområdena (Teknikbolag, handelsbolag och kapitalförvaltning) gick back. Vändningen känns tydlig och aktien värderas lågt. Under 2007 stod aktien som högst i 85 kr. Idag kan man köpa den för under 30 spänn. Midway har sedan år 2000 delat ut i snitt 2,14 kr/aktie och år. Senaste 5 åren summeras till 3,1 kr/aktie och år i snitt. Det ger en fullt godkänd direktavkastning på mellan 7 och 10%. ...

Öppning kring nollan

USA-börserna tappde igår efter Stockholmsbörsens stängning men terminer stiger nu på morgonen. Detta tillsammans med svagt positiva rörelser i Asien talar för en öppning kring nollstrecket på Stockholmsbörsen. De amerikanska börserna avslutade dagen nedåt efter att ha handlats i positivt territorum under större delen av dagen efter en svag öppning. Nedgången skedde i spåren av svag europeisk makrodata i form av PMI-index. Även svag jobbdata från USA påverkade negativt. Dow Jones avslutade dagen ned 0,7 procent medan S&P500 tappade 0,8 procent. Nasdaq klarade sig bättre med en nedgång på 0,3 procent där teknikaktier gick bättre än marknaden i övrigt efter att ha varit svaga under föregående handelsdag. Volatilitetindex, VIX, som är ett mått på marknadens rädsla, klättrade 6 procent ...

Redan över för skogsbranschen?

Blev det en kort sommar för skogsbranschen? Skogsbolagen fick en renässans under H1 då resultaten ökade och framtidstron återvände. Detta förstärktes även av “underleverantörer” som Metso och Kemira som rapporterade kraftigt ökad aktivitet i deras “skogsavdelningar”. I somras var analytiker rörande eniga om att skogsbolagen var en bransch med flyt. Jag var precis lika övertygad och plockade bl.a. in UPM bland favoritaktierna. Nu börjar det dock komma andra signaler! SCA meddelade i veckan att de tror på sjunkande massapriser under hösten, samtidigt som råvarukostnaderna ska öka. Det innebär alltså pressade marginaler för bolaget. Igår meddelade dessutom pappersbranschen att lagernivåerna inom cellulosa ökade kraftigt i augusti! Lagren håller nu 34 dagars efterfrågan, mot 29 i juli. Det indikerar att priserna kommer att sjunka under hösten, vilket i sin tur kan pressa marginalerna hos både Stora Enso och UPM. Det verkar alltså som att de stigande marginalerna redan har nått vägs ände! ...

Bär det utför nu?

Ibland händer det, nu t.ex Bloggar sällan och efter att 30 min skrivande försvann p.g.a backspace blev irritationen stor…. och bloggen liten Så en kortad version Det har varit bra fart på börsen i September som brukar vara en riktigt kass börsmånad historiskt sett, det börjar oroa mig. Man börjar prata piigs igen och när massan väl börjat röra sig så är psykologi värre än siffror, underskott här, dollar där och mitt i allt ett val som gjoirt att många läst allt om allt och alla i en vecka, tidningarna har nu snart skrivit allt och de börjas läsa ekonomi och analyseras lite mer igen. ...

2017-05-30 13:35 · stef

Planera nu. Rekylen kommer "ju".

Här är några förslag på kvalitetsaktier, som det gäller att hålla koll på. Köp dem på rekylen och du har goda odds att de kommer att återhämta sig. Jag tror att det är läge att köpa ABB. Det torde vara börsens minst bevarade hemligehet att företaget levererar till en framtidsbranch. Världen står inför en kraftinvesteringscykel, och ABB tillhandahåller nyckelprodukterna. Det finns andra bolag som är lönsammare, men skenet bedrar. ABB har en jättekassa, och därför blir räntabiliteten inte så hög på eget kapital. Skulle AtlasCopco och AlfaLaval ha lika låg skuldsättning, så vore ABB överlägset lönsammast. ...

Stockholmsbörsen: inför 24 september, 2010

Hej alla Redeye besökare! Vi tycker att det är riktigt kul att dessa videogenomgångar fått ett sådant genomslag och uppskattning! Vi tänkte därför även publisera en genomgång av Eur/Usd och guldpriset, dessa analyser publiseras vanligtvist på vårt forum “Forex Forum Sverige”. Jag hoppas videogenomgångarna kommer till Er användning och hjälper Er att göra bättre affärer. Länkarna går till vår “kanal” på blipTV: OMXS30: blip.tv/file/4158616 Guldpriset: blip.tv/file/4154500 Eur/Usd: http://blip.tv/file/4158594 __________________ Med vänliga hälsningar Alejandro Zambrano Strateg | FXCM Research ...

CLS - Nobelpris till Tranberg? Världsunik behandlingsmetod.

Upptäckten som Karl-Göran Tranberg gjort kommer att röna ett mycket stort intresse från många håll framöver. Det pratas på en del håll om att Tranberg borde belönas med Nobelpriset, så fantastisk är metoden CLS (Clinical Laserthermia System) lanserar för att bota cancer. Metoden kallas ILT - Immunostimulating Laser Thermotherapy. ILT-metoden är unik och skräddarsydd för att döda en cancertumör samtidigt som den framkallar ett immunologiskt försvar mot eventuellt kvarvarande tumörer, även de som finns utanför eller långt ifrån det behandlade området. Någon annan behandling med dessa egenskaper finns för närvarande inte att tillgå. ...

NeuroVive - fler indikationer möjliga

Med stort intresse har jag erfarit att cyklosporin-A har utöver bl a en allmän effekt på alla kroppens cellers mitokondrier (vilket t ex skapar möjlighet till neuroprotektion vid hjärntrauma) även stimulerar till nybildning av celler. Mitokondrieeffekten har tidigare även skapat potential vid hjärtinfarkt och därför uppstod ett nytt spännande område för cyklosporin-A och NeuroVive 2008 när de franska forskarna publicerade sin pilotstudie. Men även cyklosporin-As cell-nybildande effekt leder till en utökad potential för NeuroVive och tillsammans innebär dessa två effekter att det “öppnar sig en helt ny värld av nya och intressanta indikationer” enligt bolaget. ...