Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Morphic Technologies - akta dig för värmländska patriotkänslor

Morphic Technologies 0,26 kr Kjell.nor från Glava frågar: Vad händer med detta bolaget framöver? är värmlandspatriot och var lite stolt över bolaget med vindpark Gässlingen i Vänern och investerade i detta bolag det var många turer och kursen är nu nere i 26-28 öre. Segel ….. Mitt konkreta råd är: Jag tycker att man skall sälja idag, tänka över saken, och om man kommer fram till att Morpich i alla fall skall ägas, så köper man tillbaka i morgon. Får man rätt, så får man ett förlustavdrag. Tvekar man att köpa till nuvarande kurs, så är det förmodligen bättre att avstå, och gå in i ett annat bolag, med bättre odds. ...

Mediaprovider Scandinavia - varningssignaler

Mediaprovider Scandinavia 1,50 kr Fråga:_Vad tror ni om aktien? I skrivande stund står aktien i ca 1.50. Börsvärdet är ca 35 miljoner och företaget har vänt en negativ trend till att nu driva ett lönsamt företag. Företag IDG har nu även visat intresse om att köpa upp mediaprovider, vilket skulle ge ett rejält lyft för aktien. Att köpa under 2 kr är som hittat!_ / hägerjr Mitt svar. Det första jag lägger märke till är att aktiekursen är låg. Generellt gäller att man bör undvika aktier som kostar mindre än tio kronor. Det finns alltid ett skäl till att kursen ligger lågt. På Nasdaq blir aktier som kostar mindre än en dollar, utkastade. ...

Håll koll på BNP-siffra

Efter en händelsefattig dag slutade New York-börserna svagt nedåt. I brist på bolagsnyheter och makrostatistik handlades de amerikanska börserna kring nollan under större delen av dagen. Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,2 procent. S&P 500 sjönk 0,3 procent medan Nasdaq Composite föll 0,1 procent. Priserna på basmetaller och olja stärktes på onsdagen i spåren av en försvagad dollar och sjunkande lagersiffror. Vid golvhandelns stängning på Nymex var WTI-oljans närmaste termin uppe i 77,85 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 1,67 dollar per fat. De stora oljejättarna drog under onsdagen åt olika håll. Chevron steg 0,5 procent medan Exxon tappade 0,8 procent. ...

Varför årets riksdagsval var lättare än på länge!

Blogginlägget blev betydligt längre än normalt, så jag ber er vänligt att ladda ner följande PDF- eller Word-fil: Varför årets riksdagsval var lättare än på länge! (PDF.) Varför årets riksdagsval var lättare än på länge! (doc.) Kommentera gärna, Trevlig läsning, Mikael

Världens främsta vinstmaskin ångar vidare

Resultat motsvarande tid 2009 och 2010 2009 10 miljarder svenska kronor 2010 13 miljarder Resultatökning 3 miljarder Resultat per aktie 2009 6,18 svenska kronor 2010 7,97 Resultatförbättring per aktie 1,79 kronor Omsättning på börsen i dag Över 2 miljarder svenska kronor Närmast omsatta aktie Sandvik , omsättning en fjärdedel Hennes och Mauritz går ned med sex procent Varför det när aktien visar så stor förbättring Jo en handfull anonyma analytiker på de största bankerna och börsmäklerier har suttit och tyckt till och väntar sig högre resultat. ...

Öppning i dur

Stockholmsbörsen förväntas inleda dagen i positivt territorium med stöd av starka Asienbörser nu på morgonen samt ledande amerikanska terminer som pekar uppåt. Trots en svag konfidensindikator stängde de amerikanska börserna på plus på tisdagen. Uppgången leddes av läkemedel- och konsumentbolag. Ytterligare stöd kom från en försvagning av dollarn och stigande råvarupriser. Vid stängning var Dow Jones upp 0,4 procent. S&P klättrade 0,5 procent och Nasdaq steg 0,4 procent. Samtliga råvarumarknader fick under tisdagen stöd av den försvagade dollarn. När golvhandeln stängde på Nymex stod WTI-oljans första termin i 76,17 dollar per fat, vilket motsvarar en nedgång på 0,35 dollar per fat. Guldet bröt under tisdagen igenom motståndet vid 1300 dollar per uns, och vid stängning var guldet upp 13,28 dollar till 1307,63 dollar per uns. Oljejättarna Chevron och Exxon steg med 1,0 respektive 0,6 procent under tisdagen. ...

Forestlight Studio AB - intervju med VD Peter Levin

1. Bolaget namnändrades i juni i år från White Shark AB till Forestlight Studio AB. Om du bortser från själva namnbytet, vad är de största skillnaderna på dagens Forestlight jämfört med det tidigare White Shark? Svar: Studion leds av en mycket erfaren engelsman, Producenten Peter Lewis. Tillsammans med Maria Avramova och mig själv har vi en gedigen bakgrund inom många olika områden. Vi har implementerat en affärsmodell och projektpipline med betydligt större kontroll och lägre risk än tidigare. Framförallt handlar det om att kunna hantera fler parallella projekt under utveckling och med begränsad budget samt att aldrig påbörja en produktion innan vi delfinansierat minimum 65-75%. Vi har dessutom mer än halverat de löpande kostnaderna. Utöver detta har vi naturligtvis kommit ur den svåra period bolaget befann sig i för mindre än ett år, det är driv i teamet! ...

Insideraffärer – för bättre investeringar

Ta rygg på insider ger i regel bättre avkastning! NEJAT SEYHUN, professor och forskare inom insiderhandel vid University of Michigan, har funnit samma trend i en amerikansk studie. När viktiga insiders köpte stora aktieposter i det egna bolaget presterade aktierna i snitt 8.9 procent bättre än marknaden som helhet under kommande 12 månader. Och omvänt, när dessa insiders sålde bolagets aktier gav dessa i snitt 5,4 procent sämre avkastning än marknaden. ...

Liveblogg bettingevent

Kl 15.01 Dawid Myslinski avslutar debatten med att fråga respektive deltagare vilken trolig affär i spelbranschen vi kommer att se det närmaste året. Andreas Ternström: “Jag passar. Nej förresten jag tror ett svenskt spelbolag kommer att köpa ett danskt”. Gunnar Lind: “Jag passar”. Pontus Lindwall: “888 kommer att säljas. Tänkbar köpare är svårt att sia om. Möjliga skulle väl kunna vara PaddyPower eller ev Pokerstars”. Peter Bertilsson: “Partygaming och Bwin kommer gå ihop”. Skratt i lokalen. Det var tydligen ett väldigt väntat uttalande… ...

Mineral Invest förvärvar exklusivt licensavtal om guld prospektering

Mineral Invest International har 1 september genom sin lokala dotterbolag, Mineral Invest Kongo SPRL, efter en lång period av förhandlingar med det statligt ägda gruvföretaget Office de gruvor de’Or de Kilo-Moto, OKIMO förvärvat ett exklusivt licensavtal om guld prospektering i Kilo-Moto område.Detta område är beläget i nordöstra delen av Demokratiska republiken Kongo. Gruv-tillstånd för licensen området kommer att tilldelas ett partnerskap som kommer att bildas mellan Mineral Invest och Okimo. “Detta är en område världsklass och motsvarar flera miljoner uns guld. ...