Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En presentation

Vill börja med att presentera mig här på forumet, tänkte att det kunde vara artigt att göra innan man börjar posta kommentarer till höger och vänster. 28 år och har sysslat med aktiesparande ett par år och under den tiden har det varit både glädje och sorg som för de allra flesta som ger sig in i denna världen. Kände väl någonstans att det var dags att ta tag i min privatekonomi med ett antal år av mycket aggresivt slösande bakom mig så det var bara att styra upp konto på avanza nu jäklar skulle här tjänas pengar!. ...

Northland Resources -Uppdatering

Northland Resources har nu klargjort att man kommer att använda sig av djuphavshamnen i Narvik för transport av sitt järnmalmskoncentrat. Detta innebär en förbättrad net-back på ca. 7 USD per ton. Större pålitlighet i transporterna är även det ett stort + såklart. Hamnvalet var givetvis väntat men ändock, väldigt viktigt att den pusselbiten nu är på plats! Den 27e sept. presenterades DFS’en ( Definitive Feasibility Study ) på uppstarten av det 100% ägda Kaunisvaaraprojektet ...

Finns det verkligen varningstecken i HM?

Jag håller med honom om HM vilket jag har gett uttryck för i blogg-inlägg på Redeye. Om det skulle gå att upptäcka några varningstecken i HM, trots att det är svårt, vill jag framhålla följande: Företaget är över 50 år gammalt. Det brukar vara någon “magisk” gräns att ett framgångsrikt företag tappar greppet efter 50-årsstrecket. Det kan ha med generationsskiften och ett bolags minne. Den gamla generationen försvinner. Som jag kommer i håg nu har HM haft fem VD: ...

QUESTERRE SLAKT

QEC kursen faller mellan 20% o 25% på updateringen som kom igår. Men var den så dålig?? är inte detta väldigt överdriven slakt?? Frågorna är många. Men nu behöver jag en analys av någon som är mer kunnig. Kalles Farsa får gärna träda fram och svara på frågor då många har ryggat dig.

Försiktig inledning

Stockholmsbörsen förväntas inleda dagen försiktigt. Viss press kommer från de amerikanska börserna som stängde ned igår, medan stöd hittas i de ledande amerikanska terminerna. De amerikanska börserna avslutade september månad med en nedgång. Makrostatistiken kom in bättre än väntat och bidrog till en positiv öppning, men pressen från investerarnas vinsthemtagningar under kvartalets sista dag blev för stor och börserna stängde ned. Dow Jones Industrial Average föll 0,4 procent medan både S&P 500 och Nasdaq tappade 0,3 procent. Totalt under september avancerade S&P 500 8,8 procent, vilket är den största uppgången i september sedan 1939. ...

Några vackra höstdagar!

HM Q3 Omsättning: 26.983 Mrd SEK (23545) Resultat före skatt: 5.735 Mrd SEK (4.773) EPS: 2,56 kr (2,09) ROE: 52,3 % (46,8%) Gearing: -54,3 % (-46,9%) Det var en vacker höstdag i veckan när HM rapporterade och svek förväntningarna enligt vissa tidningsrukriker. Låt mig vara tydlig med att inte HM svek någon! Resultat var otroligt starkt och tillväxtcaset är fortfarande intakt. HM fortsätter sin skuldfria och lönsamma tillväxt och lär göra det i många år till. ...

Karo bio "auction-style licensing bid"

Med andra ord så vill karo ha alla fakta på bordet och delge det till alla tilltänkta partners som redan har skärskådat Epro i detalj och låta det högsta budet ta hem priset. Karo har uppenbarligen sagt att de vill vara den som genomför kommande fas3 och erbjuder en andel som på förhand är bestämd och det är bara för det högsta budet att läggas. “The drug was discovered and developed to Phase 2 POC by ISIS Pharmaceuticals and subsequently licensed to Genzyme Corporation in an auction-style licensing bid. Isis earned an upfront payment of $325 million, with payments of a further $825 million if certain mileestones are met. The licensing deal closed in June 2008.” ...

Portföljrapport september 2010

Under månaden som gick har jag kanske varit lite väl aktiv. Min grundidé är ju att vara tålmodig och inte göra för många förändringar. Men jag har ändrat i portföljen genom att sälja Axfood, Svolder och Midway. De två förstnämnda har gått plus 20 % sedan inköpet, men de har stått och stampat i det senaste. Tveksamt om de aktierna fortsätter upp. Midway har jag förlorat lite på. Jag har dessutom minskat i Öresund och SäkI. Öresund har förlorat en hel del i förtroende med HQ-krisen och SäkI flaggade för att inte ha så hög utdelning nästa år. ...

Portföljrapport september 2010

Under månaden som gick har jag kanske varit lite väl aktiv. Min grundidé är ju att vara tålmodig och inte göra för många förändringar. Men jag har ändrat i portföljen genom att sälja Axfood, Svolder och Midway. De två förstnämnda har gått plus 20 % sedan inköpet, men de har stått och stampat i det senaste. Tveksamt om de aktierna fortsätter upp. Midway har jag förlorat lite på. Jag har dessutom minskat i Öresund och SäkI. Öresund har förlorat en hel del i förtroende med HQ-krisen och SäkI flaggade för att inte ha så hög utdelning nästa år. ...

Pricer: VD Fredrik Berglund ökar innehavet ytterligare

Ytterligare! PRICER: SER STOR PENETRERINGSPOTENTIAL VÄRLDSMARKNAD ESL - VD STOCKHOLM (Direkt) Mot bakgrund av att 1 till 2 procent av den totala världsmarknaden för detaljhandel har elektroniska prisinformationssystem (esl) installerade ser Pricer en betydande potential för sina produkter. Vad gäller den franska marknaden som är Pricers enskilt största har 30 procent av alla stormarknader investerat i esl-lösningar. Pricers vd Fredrik Berglund påpekar att Pricer har installationer i ett 40-tal länder och att den stora framtidspotentialen ligger utanför Frankrike. ...