Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

CLS - I början på en långvarig och stor uppvärdering

CLS-Clinical Laserthermia System på Aktietorget är bara i början på en långvarig och stor uppvärdering. Det är ett klockrent köp enligt mig då BV nu ligger på endast ca 58 MSEK. CLS behandlingsmetod ILT innebär att man med sina utvecklade laserfibrer sakta värmer upp en cancertumör till endast ca 46-48 grader vilket medför att ett antigen sipprar ut och detta tas upp av kroppens immunförsvar. Immunförsvaret kan på detta sätt sedan självt angripa cancer i övriga delar av kroppen, exempelvis metastaser i ex lever. Detta har undersökts i 72 patienter och resultaten är mycket lovande och stärker bolagets uppgifter om att det är detta som sker - Patienterna blir vaccinerade mot cancern! ...

Förestående tjurrusning? (TA)

Det var nu 5 månader sedan jag senast kommenterade börsutvecklingenur ett tekniskt perspektiv och det är därför läge för en uppföljning. Blogginlägget riktas mot personer med grundläggande kunskaper inom teknisk analys. Inlägget jag skrev den 10:e maj har visat sig stämma väl överens med det verkliga utfallet. Det prognostiserade tidsperspektivet var 1-5 månader, vilket i praktiken innebar att analysen bedömdes som relevant och mest trolig i detta perspektiv. Perspektivet är nu passerat. ...

Till Kalles Farsa om Berkshire Hathaway

Läste för ett tag sedan ett mycket intressant inlägg av Kalles farsa, det handlade om att investmentbolag och utdelningar. En av frågeställningarna gäller att Berkshire Hathaway/Warren Buffett endast köper aktier i bolag med hög utdelning, och skulle då BH/WB, köpa aktier i berkshire hathaway (de bolag han är VD för)? Svaret är ju ganska simpelt, han köper aktier i Berkshire Hathaway, om han får dem till discount, eller margin of safety. Annars inte, det hela handlar om alternativkostnader. Berkshire har köpt tillbaka aktier, multipeln vid återköpen låg kring 8-9 om jag inte missminner mig. ...

Syndabocken

Ber ödmjukast om ursäkt och kryper till korset med skammens rodnad om någon känner sig trampad på tårna ang Questerres kursfall i fredags, och känner sig lurad på konfekten av undertecknad..Questerre är faktiskt upp 40% sen jag tog upp den till köp förra sommaren..Marknaden felreagerar enligt mig, men det har väl inte så stor bäring vad man säger efter debaclet i fredags..Jag säger det en gång till så att alla begriper..Jag är bara “a simple humble man” som sitter på kammaren och bloggar om aktier på Redeye..Proffsanalytiker är en annan sak..Du måste naturligtvis själv värdera och analysera det jag skriver, och sedan ta ställning till huruvida du ska köpa/sälja en aktie..Egenansvar kallas det..Vi aktiespekulanter sysslar med risk kontra potential..Glöm inte detta..Vi sysslar alla med risk..Ibland skiter det sig som en del av vardagen.. ...

Öppning runt nollan

I spåren av positiv statistik inledde de amerikanska börserna oktober med uppgångar. Det största stödet kom från den privata konsumtionen som ökade i augusti. Vid stängning hade Dow Jones och S&P 500 avancerat 0,4 procent medan Nasdaq var upp 0,1 procent. Minskad oro över en dubbeldipp stärkte oljemarknaden på fredagen. Vid golvhandelns stängning på Nymex handlades WTI-oljans första termin för 81,20 dollar per fat, vilket motsvarar en uppgång på 1,23 dollar per fat. En försvagad dollar gav stöd åt ädelmetallerna, medan basmetallerna stärktes av siffror från Kina som visade på en fortsatt stark efterfrågan. ...

Doro - brilliantly simple "buy"

Då jag börjat arbeta som frilansare för Stockpicker har jag med respekt för kunderna valt att dra ner på skrivandet här på Redeye. Jag har dock lovat att någon gång dyka upp med ett gästinlägg och då chefen just nu befinner sig utomlands passar jag på att smygblogga lite. J I föregående blogginlägg skriver jag om Artimplant eftersom jag i min senaste analys här på sajten gav bolaget en säljrekommendation. Communitymedlemmen ”Aouita” frågar dock i en kommentar till bloggen vad jag tror om Doro under det andra halvåret. Då Stockpicker redan har ”köp” på bolaget tillsammans med många andra tror jag inte att det gör så mycket om jag åtminstone lite grann avslöjar vad jag vet och vad jag tror. Doro är dock mitt största portföljinnehav och jag har därmed också ett egenintresse i aktien. Men låt oss först börja med en liten anekdot. ...

QUESTERRE : Konsten att FÅNGA EN FALLANDE KNIV!

Började tanka QEC i år i Januari. Snittat mig säkert 10 gånger- köp, dubbling , dubbling osv 10 gånger haha :P började gå in på 35 sedan 32,5 30, 28, 25, 23, 21 ,19,18,16, sen dubbla rejält senast förra vekcan på 19,5 från 25% av depån till 40%. snitt idag på 19,91. …..det kallas att fånga en fallande kniv hela vägen. …har dock inte likvida medel för QEC.att göra en sån resa. Max en till sen e jag out. ...

Bekännelser från en nybörjare

Nu har det gått tre månader sedan jag bestämde mig att börja handla med aktier från att inte handlat något de senaste 6 åren tillbaka. Jag har haft möjlighet att handla 3-4 timmar om dagen och INTE utnyttjat någon belåning i dagsläget. Från den 1 juli till mitten av augusti hade portföljen ökat med 29% och det gick oförskämt bra. Sedan gjorde jag misstaget att ligga kvar i en nedåtgående trend i ett papper jag trodde starkt på men som undan för undan gick ned någon tiodel procent per dag. Väntade på utbrottet som inte kom så till slut tryckte jag på säljknappen och gick vidare till nya papper. ...

Tjurrusning i Artimplant

I tisdags pressmeddelade Artimplant att en studie utförd vid Brånemarkskliniken i Göteborg bekräftar att bolagets biomaterial Artelon Cosmetic fungerar och att den medicinska tidskriften, Clinical Implant Dentistry and Related Research, accepterat att publicera resultaten. Artelon Cosmetic är ett implantat som används till uppbyggnad av mjukvävnad i munnen i samband med tandimplantat. Det tog inte länge förrän nyhetsbyråerna nappade på pressmeddelandet och Dagens Industri skrev bl.a. i en artikel på hemsidan med rubriken ”Galen rusning i Artimplant” att det gällde en färsk studie. Som rubriken antyder reagerade självfallet aktien positivt och på eftermiddagen hade aktien stigit med över 75 procent. Då Artimplant inte tidigare i år rosat aktiemarknaden med positiva nyheter såg säkerligen således många småsparare sin chans att hoppa på ”caset” då pressmeddelandet gav ett sken av att Artimplant nu nått ett stort genombrott. Men var det verkligen det? ...

Questerrigt värre!!

Det är intressant att följa dagens tankar efter kursraset i Questerre. Detta har varit ett hårt bakslag för många i communityn såsom jag själv. De flesta har dock förhoppningsvis förstått risken i aktien som bland annat bloggaren Kalles farsa har påpekat ett antal gånger. Själv har jag fått stå ut med en hel del med mina investeringar på Oslobörsen och det är vid dags datum ett enda stort förlustavdrag. Var dag har jag kastas mellan hopp och förtvivlan med mina placeringar på Oslobörs. I Questerre aktien har man många dagar känt sig rejält åksjuk. Lärdomen i sådana här typer av aktier är att man helt enkelt måste bestämma sig om man har aktien på lång eller kort sikt. Om du har den på lång sikt så är det inte fel att ”smygköpa” lite då och då så att du inte riskerar att komma in helt snett i aktien. ...