Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Litet startkapital

**Jag vill bli rik på aktier. Men om man har bara lite start kapital(20000-50000kr), vilka aktier ska jag satsa på då? De aktierna du pratar om är för dyra tycker jag, finns det billigare varianter som har bra utvecklings möjlighet? Var ska jag börja att läsa och lära mig? Tacksam för tips och råd!** Swemango **** Du får många goda råd i boken “Så här kan alla svenskar bli miljonärer”. Av Per H Börjesson. Han menar allvar: Det går att bli miljonär, om man följer bokens anvisningar. Att de flesta misslyckas beror på att förvaltarna av placerarnas pengar lägger beslag på vinsterna från företagen. ...

Förvirrande!

Inte konstigt att alla blir förvirrade av dagens nyhetsflöde! Bilden ärligt kopierat frånPaul Krugmans blogg.

Läge för bra start

Den japanska räntesänkningen stärkte sentimentet på de amerikanska börserna och banade väg för breda uppgångar under tisdagen. Vid stängning låg index på de högsta nivåerna sedan maj. Dow Jones avancerade 1,8 procent, S&P 500 steg 2,1 procent och tekniktunga Nasdaq klättrade 2,4 procent. Även råvarumarknaderna drogs med av börsuppgångarna och vid golvhandelns stängning på Nymex hade WTI-oljan i första termin stigit med 1,36 dollar per fat till 82,83 dollar per fat. Också ädel- och basmetallerna handlades för rekordpriser. De två oljejättarna Chevron och Exxon steg med 2,6 respektive 1,7 procent. Chevron meddelade också att bolagets återköpsprogram ska inledas under innevarande kvartal, och att aktier för 0,5 - 1 miljard dollar beräknas återköpas per kvartal. ...

Epicept - Presentation sammanfattning

Epicept meddelar att Crolibulin fas Ib samt Azixa fas IIb ska dra igång under det fjärde kvartalet. Den förstämda är dessutom sponsrad av NCI. Det framgår av bolagets senaste presentationsmaterial. Man framhäver också att bolagets diskussioner för att hitta en partner för läkemedelspreparatet NP-1 de senaste veckorna intensifierats och man har som målsättning att komma överens med en partner under 2010. Nya data presenterades dessutom för NP-1 fas IIb studien för indikationen CPN (också den driven av NCI). Det preliminära data som presenteras visar på en bättre smärtlindrande effekt än placebo, samt erhöll patienterna bättre sömn och mindre depression/oro enligt HADS. ...

Lite upp och lite ner

Efter förra bloggningen så kan jag notera att man ibland har bra tur med timingen, HM säljw gick som tåget och jag bytte vid 239 till köpw och lite aktier, hyfsad timing där. Konverterade hälften av mina Africa Oil till svenska och sålde andra hälften på dagshögsta på Fredagen, trevlig timing, även Shamaran såldes, fick bra utdelning på dryga halvåret. Har tänkt ligga kvar i Olja, men flyttade fokus lite till Alliance och Pare, båda gynnas av högt oljepris och låg värdering. ...

2017-05-30 13:36 · stef

Från grön bloggare till blå dunster

Jag är inte bra på pengar. Saknar ett egentligt intresse. Av ren slump saknar jag dock ännu inte helt pengar. En klok bankman rådde mig i våras att aktivera mig och försöka mig på någon form av aktiv förvaltning (han använde andra ord och lät rätt elak när han sade det). Det fick bli en kapitalförsäkring. Jag fyllde den med trygga papper runt 16 juni. Får passa på att be om ursäkt: det var jag som sänkte börsen. Juli blev studiemånad, tio timmar per dag, jag läste allt. Herregud! vad bloggar det finns och vad galna människor är. Så mycket undergång, dubbeldippar och fiatvalutskrascher som flyter omkring därute var en helt ny värld. Och när Baltic Dry fortsatte rakt ner kändes det att slutet var nära. Tack gode Gud att allt kan lösas bara man köper GULD. Äkta vara, givetvis. ...

Från grön bloggare till blå dunster

Jag är inte bra på pengar. Saknar ett egentligt intresse. Av ren slump saknar jag dock ännu inte helt pengar. En klok bankman rådde mig i våras att aktivera mig och försöka mig på någon form av aktiv förvaltning (han använde andra ord och lät rätt elak när han sade det). Det fick bli en kapitalförsäkring. Jag fyllde den med trygga papper runt 16 juni. Får passa på att be om ursäkt: det var jag som sänkte börsen. Juli blev studiemånad, tio timmar per dag, jag läste allt. Herregud! vad bloggar det finns och vad galna människor är. Så mycket undergång, dubbeldippar och fiatvalutskrascher som flyter omkring därute var en helt ny värld. Tack gode Gud att allt kan lösas bara man köper GULD. Äkta vara, givetvis. ...

Katalogbolagens våta dröm

2010-10-05 12:04 av Direkt-SE STOCKHOLM (Direkt) Antalet sökningar efter inköpsställen och företag på sajten eniro.se har ökat med över 40 procent sedan nylanseringen förra veckan. Det skriver Eniro i ett pressmeddelande. (klipper in in en kommentar från placer.nu senaste analys av Eniro) Väldigt mycket hänger på online-sidan där Eniro tampas med Google som i allt högre grad hänger på en webbifierad katalogmodell, särskilt i USA. Svenskarna tror sig dock sitta på trumf i form av en stor databas med uppgifter om landets företagare. Mot slutet av året utlovas en ny generation av söktjänster som ska ge Eniro initiativet. Förenklat handlar det om sökningar där man inte bara får kontaktinformation utan även kan boka bord på restaurangen, få anbud från den lokala flyttfirman och liknade. ...

Talvivaara och Basware i fokus

Talvivaara har hamnat i fokus de senaste veckorna. Orsaken är framförallt att Finlands miljöminister Paula Lehtomäkis (c) familj har investerat i bolaget. Hennes man köpte i vintras aktier för ca 300.000 euro, precis innan Talvivaara meddelade att de ska bryta uran. Det fick belackare att gå i taket, eftersom man misstänkte insiderbrott. Storyn är att mannen hade fått reda på uranbrytningen via sin fru. Nu har några högre tjänstemän intygat att inte ens miljöministern kände till planerna när aktieköpen gjordes, men det behöver inte betyda något. Finansinspektionen har påbörjat en undersökning men jag tror nog att alla inblandade kan sova gott. Insiderbrott av denna karaktär är i princip riskfria, eftersom de är mycket svåra att bevisa. Även om de är skyldiga, så lär de inte bli dömda. ...

Kan japanskt ryck ge stöd?

New York-börserna startade veckan i moll med oro inför kommande rapportsäsong. Handelsdagen inleddes trevande och försvagades under dagen. Dow Jones Industrial Average stängde ned 0,7 procent, det breda S&P 500 tappade 0,8 procent och Nasdaq Composite stängde på minus 1,1 procent. Vid stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja i första termin 81,51 dollar per fat, vilket motsvarar en nedgång på 0,07 dollar per fat. Bland oljejättarna noterades Chevron ned 0,8 procent och Exxon föll tillbaka 0,6 procent. ...