Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

OMXS30 inför 8 oktober 2010

Hej, Tack för all positiv feedback för dessa videogenomgångar! Här är kvällens videogenomgångar, där vi går igenom dagens handel samt vad vi kan vänta oss inför morgondagen. Länkarna går till vår “kanal” på blipTV: OMXS30: http://blip.tv/file/4216512 EURUSD: http://blip.tv/file/4216512 __________________ Med vänliga hälsningar Alejandro Zambrano Strateg | FXCM Research Email: azambrano at fxcm.com Ansvarsfriskrivelse: Valuta som handlas med hävstång kan medföra en hög risk för förlust och är därför inte lämpligt för alla investerare. Du bör vara medveten om alla de risker som är förknippade med valutahandel med hävstång och bör därför konsultera en oberoende rådgivare om något är oklart. Åsikter, nyheter, analyser, priser eller annan information som publiceras av FXCM är allmänna marknadskommentarer och utgör inte investeringsråd. FXCM Holdings LCC bär inte ansvar för förlust eller skada, inklusive förluster av vinster. Detta gäller oberoende av storlek av förlust eller skada som kan uppstå direkt eller indirekt av bruket av denna information. ...

Avanza Zero - oslagbar

På många bloggar hyllas Avanza zero, som ett mantra. Superlativen som återkommer handlar om att Zero är oslagbar, och därmed det ultimata sparalternativet. Avanzas aktieägare står för förvaltningskostnaderna, och därför drabbar de inte den idoge fondägaren. En indexfond kräver, precis som andra fonder en daglig följsamhet och förändring. Det kostar, och därför så sker en hel del courtagebringande köp och försäljningar, men det är inget som andelsinnehavaren behöver känna av. ...

Press i starten

Försiktig handel präglade de amerikanska börserna under gårdagen. Efter tisdagens breda uppgångar var sentimentet avvaktande under onsdagen i väntan på rapportsäsongen som inleds i dag torsdag. Vid stängning hade Dow Jones Industrial Average stigit med 0,2 procent medan Nasdaq och S&P 500 föll 0,8 respektive 0,1 procent. En fallande dollar stärkte oljepriset. Vid golvhandelns stängning på Nymex hade WTI-oljans första termin stigit med 0,73 dollar per fat till 83,55 dollar per fat, vilket innebär att oljan handlades på den högsta nivån på fem månader. De båda oljejättarna Chevron och Exxon steg med 0,6 respektive 2,8 procent. Även ädelmetallmarknaderna fick stöd från dollarförsvagningen, och både silver- och guldpriset steg. ...

Aktiekommentarer (6/10)

Jag har otroligt svårt med rubriksättningen just nu. När jag som idag kommenterar en massa olika bolag, blir det lite konstigt om jag skriver något i stil med: “Sampo får rabatt?”. Det passar utmärkt på första stycket, men ifall man i framtiden söker på t.ex. Tekla och får upp den rubriken så blir det missvisande. Ska Sampo köpa Tekla? Därför blir det såhär banala rubriker som idag. Är det någon röd tröd så kanske jag skruvar till det lite någon dag. Har någon läsare ett bra förslag på hur jag kan lösa detta totalt oväsentliga ilandsproblem så vore jag tacksam. ...

Eniro kvartal 3

Det blev en omedelbar succé för nylanserade eniro.se. Nya eniro.se innebär att det är betydligt enklare hitta de företag som säljer en viss produkt eller tjänst. Antalet sökningar efter inköpsställen och företag på eniro.se har ökat med över 40% sedan lanseringen förra veckan. Fler besökare som söker inköpsställen och företag är inne på eniro.se, de är där oftare och gör fler sökningar. Eniro har därmed tagit ett stort steg närmare visionen att bli ”bäst på lokalt sök”. I dagarna släpper Eniro även Sveriges största sök- och köpmotor som mobilapplikation för iPhone och Android ...

En i raden

Överlag är jag skeptisk till att handla aktier i dagens läge men jag kan bara inte låta bli.Bolagets namn är Sintercast verksam inom gjutjärn eller de tillhandahåller teknik som gör det möjligt att att gjuta en mellanklass lämplig för högkompressions motorer.Bra när man vill ha en effektivare förbränning.Värmetåligt är bland annat ett av materialets bätre egenskapper.Bolaget skall förtjäna pengar på att sälja verktyg och på royalty/ton gjuten materia. En osäkerhetsfaktor föll bort idag.Det har varit en teckningsrunda för nya aktier mot optioner som utfästes till tecknare i ett tidigare skede i bolagets historia.Har känt lite osäkerhet hur börsen skulle reagera på utspädningen.Reaktionen uteblev vilket var väntat när det ändå bara var kända fakta det handlade om.Egentligen hade jag tänkt invänta rapporter från några tyngre fordonstillverkare för att avgöra vart fordonsindustrin är på väg och om investeringen är värd att göras men tidigare statistik har visat att den tunga fordonsindustrin är på uppgång om så från låga nivåer och därmed ger jag det en chans. ...

Köp Micronic

Hej alla glada! Nu är det rapporter på gång igen vilket alltid är lika spännande att se hur kursen på diverse bolag reagerar. Det ser ju ut som vi har många bra rapporter att vänta. Micronic Mydata ligger just nu på 12 kr Swedbank rekade aktien i slutet på maj med riktkurs 17 kr (då 11,50kr). Ålandsbanken har en riktkurs på 20 kr. En företrädesemmission har ägt rum, som INTEL stöttade, och den blev fulltecknad. ...

2017-05-30 13:36 · paavo

OMXS30 inför 7 oktober 2010

Hej alla Redeye besökare, Det är kul att se att aktiviteten ökat här! Här är dagens videogenomgång av OMXS30 samt vad vi kan vänta oss inför morgondagen. Länkarna går till vår “kanal” på blipTV: OMXS30: http://blip.tv/file/4212019 EURUSD: http://blip.tv/file/4212080 __________________ Med vänliga hälsningar Alejandro Zambrano Strateg | FXCM Research Email: azambrano at fxcm.com Ansvarsfriskrivelse: Valuta som handlas med hävstång kan medföra en hög risk för förlust och är därför inte lämpligt för alla investerare. Du bör vara medveten om alla de risker som är förknippade med valutahandel med hävstång och bör därför konsultera en oberoende rådgivare om något är oklart. Åsikter, nyheter, analyser, priser eller annan information som publiceras av FXCM är allmänna marknadskommentarer och utgör inte investeringsråd. FXCM Holdings LCC bär inte ansvar för förlust eller skada, inklusive förluster av vinster. Detta gäller oberoende av storlek av förlust eller skada som kan uppstå direkt eller indirekt av bruket av denna information. ...

En nybörjare berättar

Magkänsla ger upphov till girighet och rädsla För drygt ett år sen så min personliga bankman på Nordea att jag borde titta lite på aktier. Tja, varför inte tänkte jag. Det har ju ändå gått 8 år sen IT-kraschen så det är ju kanske tid att kasta sina svarta sorgkläder. Depå öppnad på Nordea och snabbt handlade jag HM och Statoil och lite andra aktier på magkänsla. Här gäller det att inte missa någon uppgång. Läsa på kan jag göra under tiden… Några månader senare låg jag back 5% och tyckte att aktier var botten. ...

2017-05-30 13:36 · tyrre

Avega bryter upp efter BV-rek

Jag skrev en köpanalys i somras på Avega och kursen fick en positivt ryck inför och efter rapporten men den har ändå konsoliderat mellan 18-19.50 kr sen i maj. Samtidigt har flera peers såsom Cybercom, ÅF, Connecta, KnowIT dragit iväg med förväntningar om en bättre IT-marknad och lägre prispress därefter när den stora efterfrågan snarare präglar än konkurrens om priset. Lägg därtill att Avega B är på gång med att notera sig på smallcap och detta kommer antagligen ske i Q4. Enligt Jan Rosenholm (VD) så är Avega mer eller mindre klara och har väl varit så egentligen hela tiden men sådana här processer tar ju lite tid. Andra bolag som listats på smallcap senaste åren har det enligt mina enkla kalkyler tagit cirka 6-9 månader för, det innebär nov-jan för Avega. Så det kan ske när som egentligen nu. ...