Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Trevande i starten

De amerikanska börserna handlades länge på minus men stängde uppåt, efter att den amerikanska centralbanken Federal Reserve signalerat att de är beredda att vidta ytterligare stilmulansåtgärder, om den ekonomiska återhämtningen försvagas. Dow Jones stängde upp 0,1 procent medan breda S&P 500 steg 0,4 procent. Nasdaq, pådriven av teknologisektorn, stängde upp 0,7 procent. Priserna på råolja och ädelmetaller försvagades under gårdagen trots en återhämtning under eftermiddagen efter att dollarn försvagats. För basmetallerna var resultatet blandat. Aluminiumproducenten Alcoa steg med 2,1 procent. På råvarubörsen Nymex handlades ett fat WTI-olja i första terminsposition för 81,67 dollar, vilket motsvarar en nedgång på 0,54 dollar. Trots det visade både Exxon och Chevron svaga uppgångar på 0,2 procent. ...

Den långa horisonten.

Jag har vid flera tillfällen under året skrivit om bolaget DNO internationels förestående kurslyft, utan att något direkt anmärkningsvärt har skett . Jag har också hoppat på Topotarget tåget, men sitter fortfarande med min plats biljett kvar på perrongen. Mitt senaste tillskott är ett bolag som heter Stemcell.inc (US) och det har alla föutsättningar att kursreagera som de två övriga bolagen. Hur många gånger kan man egentligen ropa på vargen utan att den kommer? Hur blev jag en bolags junkie, som lever på tillfälliga fixar av vaga löften och små kurs rörelser. ...

Nya innehav - Clinical Laserthermia och Kopylovskoye

Har möblerat om lite i portföljen senaste månaden. Ut har Nordic Mines åkt och i stället har jag köpt på mig Kopylovskoye med ett GAV på ca 22 SEK. Med facit i hand så sålde jag av Nordic Mines lite för tidigt. Men Kopy har å andra sida gått starkt och jag ligger ca 20% plus på en månad. Jag har sålt av BioInvent och i stället köpt på mig en större mängd Clinical Lasertermia ( CLS) med ett gav på ca 5,50 SEK. Detta är nu ett av mina större innehav. Med ett börsvärde på ca 79 Mkr så känns den som ett fynd. Jag bedömmer att uppsidan är betydlig. Med dagens stängningskurs på 8,25 SEK så bedömmer jag aktien som helt klart köpvärd. ...

Stockholmsbörsen inför 13 oktober, 2010

Hej, Här är kvällens videogenomgångar. Vi går igenom dagens handel samt vad vi kan vänta oss inför morgondagen. Länkarna går till vår “kanal” på blipTV: OMXS30: http://blip.tv/file/4236469 EURUSD: http://blip.tv/file/4236517 Har ni frågor ni relateade till marknden som ni vill att jag skall ta upp vid nästa videogenomgång är ni välkommna att lämna en kommentar nedan. __________________ Med vänliga hälsningar Alejandro Zambrano Strateg | FXCM Research Email: azambrano at fxcm.com Ansvarsfriskrivelse: Valuta som handlas med hävstång kan medföra en hög risk för förlust och är därför inte lämpligt för alla investerare. Du bör vara medveten om alla de risker som är förknippade med valutahandel med hävstång och bör därför konsultera en oberoende rådgivare om något är oklart. Åsikter, nyheter, analyser, priser eller annan information som publiceras av FXCM är allmänna marknadskommentarer och utgör inte investeringsråd. FXCM Holdings LCC bär inte ansvar för förlust eller skada, inklusive förluster av vinster. Detta gäller oberoende av storlek av förlust eller skada som kan uppstå direkt eller indirekt av bruket av denna information. ...

Karo Bio-scoopet

På måndagskvällen publicerades en blogg på Redeye skriven av Karl Lars Magnusson. Densamme är storägare i Karo Bio via Friends Provident International som enligt de senaste uppgifterna äger 6,2 procent av aktierna. På E24 kunde vi i förra veckan läsa att Karl Magnusson tillsammans med ett gäng bundsförvanter säger sig äga 20 procent av bolaget. Detta skulle i sådana fall göra dem till den absolut största ägaren i bolaget. Karl Magnusson vill att man genomför en fullt garanterad nyemission på 250 miljoner kronor, på kursen 5,50, alltså något över nuvarande kurs. Han menar också att han är långsiktig i bolaget. Karl Magnusson förstår även att han kan sätta press på Karo Bios styrelse. I bloggen tar han upp ett antal styrelsemedlemmar som han tror kan leda bolaget i rätt riktning. Läs bloggen här: http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/karo-bio/till-karo-bios-styrelse-och-aktieagare ...

Läget i Starbreeze

Min syn på starbreeze: Enligt mig är det mycket oklart vad som händer bakom kulisserna just nu. Enligt mig finns det ett antal möjliga alternativ: Följande står i starbreeze senaste rapport: “Styrelsens bedömning är att ytterligare ett avtal kommer att kunna tecknas under hösten men om detta försenas kan tillkommande finansiering bli nödvändig.” Av NEn att döma så borde avtalet blivit försenat vilket aldrig är positivt. Att avtalet inte alls blir av är inget vi heller kan utesluta, vi vet hur förseningar har slutat tidigare. Det har inte gått som styrelsen hade räknat med, utan åt fel håll. ...

Svag inledning

Stockholmsbörsen väntas öppna i moll efter press från ledande europeiska terminer som pekar nedåt samt svag Asienbörs nu på morgonen. De amerikanska börserna avslutade måndagen nära nollan. Handeln var avvaktande under hela dagen i väntan på att rapportsäsongen ska dra igång senare i veckan. Dow Jones stängde upp 2 punkter medan breda S&P 500 gick ner 1 punkt. Nasdaq stängde också nästan oförändrat med en uppgång på 4 punkter. Omsättningen på både New York Stock Exchange och Nasdaq var mycket låg under hela handelsdagen. ...

PA Resources - uppdaterad analys

PA Resources - kalkylerad målkursformel 2010 : (Brent x 0.042 – 2.43) USD Antaget över framtida produktionsår genomsnittliga ytterligare totala investeringar och löpande kostnader per producerad BOE på nominellt 45 USD exkl avskrivningar, skatt 55 % på framtida kassaflöde, valt avkastningskrav 10 %/år, inget tillagt nuvärde av nya fynd med undantag för andelen i Gita i Danmark vilken har åsatts ett bedömt försiktigt uppskattat värde per BOE (Barrel of Oil Equivalent). I formeln insätts det produktionsvägda genomsnittet av de olika futurekontraktens löptiders priser under PA Resources produktionstid vilket av mig har det bedömts vara ungefär lika med eller högre än futurepriset för juni 2014 och vid aktuell dollarkurs. (Om dollarkursen skulle sjunka leder det oftast till ökat oljepris - allt annat lika - och omvänt om dollarn går upp brukar oljepriset falla). Formeln gäller dock inte fullt ut vid oljefuture över ca 85 USD/fat eftersom det ger en målkurs över konverteringskursen 8.52 kr vilket bromsar målkursens ökning något eftersom aktieantalet ökar med konvertering och den skuldminskning som samtidigt skulle ske inte helt kompenserar detta. ...

Atrium Ljungberg, ett gyllene läge?

Atrium Ljungberg 78,5 kr/aktie Jag har sedan en tid tillbaka valt att följa bolaget Atrium Ljungberg. Fick upp ögonen för detta bolag då Simon Blecher på fd. HQ-fonder köprekat det ett antal gånger. Bolaget ser oerhört intressant ut i ett lite längre perspektiv. Priset som vi ‘‘sparare’’ får betala per kvadratmeter är för närvarande ca 13300:- Detta anser jag vara en väldigt låg värdering, främst i stockholmsregionen där prisnivåerna för toppobjekt(Kontorsfastigheter) i just Stockholm ligger mellan 80-100 kkr/kvm Man skall dock komma ihåg att långt ifrån alla objekt som Atrium äger är några toppobjekt. Man skall också komma ihåg att just kontorsfastigheter svarar för endast 1/3 av det totala fastighetsbeståndet. Dessutom ligger ett större antal fastigheter utanför stockholms innerstad där dessa hysteriska priser inte gäller. Mer ser man till ett snittpris (lågt räknat) på omkring 25-30 kkr/kvm så borde alltså aktien i nuläget ha en potentiell uppsida kring 100% ...

Till Karo Bios styrelse och aktieägare

Till Karo Bios styrelse och aktieägare, Jag ser framemot att föra en diskussion med styrelsen om hur man bäst tar tillvara på både bolagets och aktieägarnas intressen. Jag hyser tillit till att Bo Håkansson, med sin kunskap och erfarenhet, leder styrelsen i sitt arbete att fatta de bästa strategiska och finansiella besluten för bolaget och därmed aktieägarna. Vidare är min förhoppning att Margaret von Platen, med sin gedigna kunskap och erfarenhet gällande etik och moral, kan bidra till att skydda minoritetens intressen. ...